RSC anderlecht

Alle voetbalnieuws uit België dat niet Club gerelateerd is.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: RSC anderlecht

Bericht door Sanders »

t4nd schreef: 19 sep 2023, 09:48 Ik vind het dubbel.

Enerzijds is het een 'lichte' overtreding en aangezien hij direct rood kreeg was zijn ploeg benadeeld want ze moesten een hele tijd met 10 spelen. Ze kregen ook een penalty tegen, maar dat is geen 'straf' aangezien hij een 100% zeker doelpunt heeft tegengehouden. De penalty is eerder een nadeel voor de andere ploeg, denk maar aan Uruguay tegen Ghana & de rode kaart voor Suarez.

Anderzijds vind ik dat 'enkel de wedstrijd zelf' onvoldoende is als straf. Stel dat je in de 92ste minuut hands maakt en een zeker doelpunt stopt, is 'enkel deze match geschorst' dan ook voldoende? Hierbij kan ik opnieuw verwijzen naar Suarez ;-).

Dus... Wat mij betreft is 'een zeker doelpunt stoppen' zeker 1 match extra schorsing, kwestie van gewoon 1 lijn erin te krijgen en iedereen minstens 1 match te schorsen. Je benadeelt je eigen team deels, maar dat is je eigen keuze. Daarnaast benadeel je ook het andere team want in plaats van een zeker doelpunt hebben ze plots maar een kans op een doelpunt, en iedereen weet dat een penalty ook gemist kan worden.

Ow, en ik vind dat de beroepsprocedure ook te makkelijk is. Ploegen gaan continu tegen alles in beroep. Van mij mogen er extra sancties zijn tegen die beroepsprocedures in de vorm van een extra geldstraf voor teams die onnodig in beroep gaan. Ik weet niet wat het reglement exact zegt in het geval van Debast, maar het lijkt me een vrij duidelijk geval: opzettelijk hands in de 16 waardoor een goal gestopt werd. Op basis van de indicatieve tabel is er een sanctie en daar moet een ploeg zich maar bij neerleggen.
Als je als laatste verdediger de aanvaller onderuit haalt, krijg je rood en enkele speeldagen schorsing afhankelijk van de manier waarop je de aanvaller stopt.
De redenering daar is dat je een zekere kans ontneemt.
Met handspel een zeker doelpunt verhinderen is evenzeer een doelrijpe kans ontnemen. Handspel zou hier dus niet lichter mogen zijn dan een aanvaller onderuit trekken/schoffelen.

En ja, dit kan ook misschien ooit tegen ons werken als iemand van ons dat doet. Maar met je hand een bal uit doel slaan, is nu ook niet echt fair play.
En fair play zou nog altijd de geest van het spel moeten zijn.

PS: volledig losstaand van dit geval: in België straffen we niet altijd zwaar genoeg voor een rode kaart. Gisteren avond keek ik naar Nottingham-Burnley. Lyle Foster (ex-Westerlo) gaf een relatief lichte elleboog in de borst van zijn verdediger om zich los te maken in duel (zonder bal). VAR komt tussen voor "violent conduct". In Engeland weet je dan dat je direct minstens 3 speeldagen op kant zit. Van Dijk werd onlangs ook extra gestraft bovenop zijn schorsing van zijn rode kaart omwille van zijn uitlatingen aan de scheidsrechter. Door zwaarder te straffen kan je proberen om dergelijke zaken uit het spel te krijgen.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: RSC anderlecht

Bericht door IsO »

interessante discussie! Ik ben het er mee eens dat op een zeker doelpunt foutief verhinderen, los van de manier waarop, één standaardsanctie zou moeten staan. Daarnaast kan je dan nog gaan beoordelen of de fysieke integriteit van tegenstrever in het gevaar wordt gebracht, etc., wat eventueel tot extra sanctie aanleiding kan geven.

Het beroep van anderlecht kan ook louter tot doel hebben om de sanctie uit te stellen tot na de wedstrijd tegen Club, zonder dat ze écht denken dat er een mildere sanctie kan worden bekomen in hoger beroep. Dat is dan procesrechtsmisbruik, dat inderdaad ook zou moeten gesanctioneerd kunnen worden. Geen idee of de reglementen dit momenteel toelaten.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1960
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: RSC anderlecht

Bericht door t4nd »

Als ik me niet vergis hadden ze de beroepsprocedure versneld zodat de uitspraak voor de volgende speeldag kwam. Op die manier kan je niet langer beroep aantekenen enkel om de speler de volgende match te laten meespelen.

En net daarom wil ik graag extra boetes of extra schorsing voor overduidelijke zaken. Beroep aantekenen om je speler een match nog te laten meespelen omdat het zo beter uitkomt is wat mij betreft een vorm van competitievervalsing en tegelijk extra administratie voor de voetbalbond.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: RSC anderlecht

Bericht door IsO »

t4nd schreef: 19 sep 2023, 15:53 Als ik me niet vergis hadden ze de beroepsprocedure versneld zodat de uitspraak voor de volgende speeldag kwam. Op die manier kan je niet langer beroep aantekenen enkel om de speler de volgende match te laten meespelen.

En net daarom wil ik graag extra boetes of extra schorsing voor overduidelijke zaken. Beroep aantekenen om je speler een match nog te laten meespelen omdat het zo beter uitkomt is wat mij betreft een vorm van competitievervalsing en tegelijk extra administratie voor de voetbalbond.
zou kunnen... en ik kan je volgen
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: RSC anderlecht

Bericht door Sanders »

Zoals gedacht is het in beroep teruggebracht naar een voorwaardelijke schorsing, waarmee weer eens bewezen wordt dat in beroep uw straf altijd verminderd wordt.
Lachtertje toch eigenlijk.
Het bondsparket kan wel nog in beroep gaan tegen deze beslissing.
Gebruikersavatar
Jens27
Profvoetballer
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 dec 2016, 14:16

Re: RSC anderlecht

Bericht door Jens27 »

Raakt kant noch wal eigenlijk. Die overtreding is zo zwart-wit als door het rode licht rijden. Ingeval van rechtstreekse rode kaarten bij een tackle is er nog ruimte voor interpretatie: wat was de intentie, was het ongelukkig, blabla. Keeper spelen als veldspeler is keeper spelen als veldspeler, klaar. Hallucinant dat daar op wordt teruggekomen. Wat zijn dan de argumenten tijdens zo'n beroep?
"'t was toch een goeie save ofni?"
"Zeno geeft bloed aan het Rode-Kruis ze"
"Alé, 't is goed, voorwaardelijk is OK, maar niet meer doen hé kapoen".
Snap er niets van. Maar bon met Zeno of zonder Zeno, 't zou niet mogen uitmaken. Let's goooo.
:hupclub: :hupclub: :hupclub:
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: RSC anderlecht

Bericht door Sanders »

Dus een bal uit doel slaan met je hand levert je minder schorsing op dan 2xgeel pakken (=automatisch geschorst volgende wedstrijd)
:brechtje:
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1960
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: RSC anderlecht

Bericht door t4nd »

Met dit als precedent voorzie ik meerdere 'reddingen' met de hand in de laatste 10min van een match. Als je 1-0 voorstaat in een belangrijke match is het beter van de bal te redden dan een zekere goal binnen te krijgen, en je bent uiteindelijk toch maar 10min geschorst.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: RSC anderlecht

Bericht door IsO »

Ik vermoed dat ze het feit dat dit zijn eerste rode kaart is, zullen ingeroepen hebben als verzachtende omstandigheid. Geen idee of het reglement formeel voorziet in dat soort omstandigheden die een straf kunnen verlichten of verzwaren.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: RSC anderlecht

Bericht door IsO »

Delaney geopereerd aan zijn sleutelbeen wegens breuk opgelopen in duel met Thiago. Zeker out tot begin november. Dolberg zou een spierblessure hebben. Onbekend hoe lang hij buiten strijd zou zijn.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5326
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: RSC anderlecht

Bericht door Tiki Taka »

Dat het miljaar enorm pijnlijk en jammer is dat die vuile mauve terug zijn van weggeweest.
Van mijn part mochten ze failliet gegaan zijn, met veel plezier zelfs.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: RSC anderlecht

Bericht door Sanders »

Tiki Taka schreef: 30 nov 2023, 15:26 Dat het miljaar enorm pijnlijk en jammer is dat die vuile mauve terug zijn van weggeweest.
Van mijn part mochten ze failliet gegaan zijn, met veel plezier zelfs.
Tja,
ze hebben financiele meevallers gehad deze zomer met het percentage op Doku dat ze nog hadden en de 20 miljoen voor een keeper die een half seizoen gespeeld heeft...
Dat laatste in mijn ogen dankzij Kompany, door mee interesse te tonen, zodat zijn prijs werd opgedreven voor Brighton.

We moeten wel zeggen dat het vierkant draaide tot de laatste week van augustus. Ze panikeerden in de bestuurskamer en zijn dan nog Hazard, Delaney en Schmeichel gaan halen. Als je daar Dolberg bijtelt hebben ze 4 spelers die op een serieus zijspoor zaten, zonder matchritme, binnengehaald en die dan ook nog een succes blijken te zijn. Gegokt en gewonnen. Voor hetzelfde geld halen die mannen hun niveau niet meer om één of andere reden.
Doen ze die transfers niet en deden ze voort met hun kern zoals hij was in de voorlaatste week van augustus; Riemer lag al lang buiten en de supporters hadden het kot afgebroken.

Het is dubbel jammer dat wij dan ook nog eens lopen te sukkelen met een ploeg die zijn draai niet vind.
Peter
A-kern
Berichten: 520
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: RSC anderlecht

Bericht door Peter »

De mauven bond is back :banaan:
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1960
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: RSC anderlecht

Bericht door t4nd »

Wat een zielige trainer en team is dit toch...

Ze worden tot de rode kaart compleet weggespeeld. Hun team stond letterlijk op de eigen 16 meter Union op te wachten. De reactie van Riemer: "ze wilden niets liever dan winnen van Union". Als je wil winnen moet je aanvallen hé, niet gewoon hopen op een counter.

Bullshit opmerking #2: "De spelers waren er klaar voor", alleen "ze waren niet scherp genoeg" en dat was "omdat een aantal jongens uit blessure kwamen: Yari, Kasper, Thorgan, Jan, ...". Als ze nog naar hun ritme moeten zoeken omdat ze net uit blessure komen zijn ze niet klaar hé. Bij Union laten ze Puertas uit de wedstrijdkern omdat hij nog niet fit is, daar zoeken ze geen belachelijke excuses.

Bullshit opmerking #3: "We hebben verloren door 2 domme fouten, die er kwamen door een gebrek aan scherpte". Volgens mij is 95% van de doelpunten het gevolg van een fout. Niet scherp genoeg verdedigd, foute positie, de man laten lopen, ... Moest Schmeichel zijn domme fout een doelpunt opgeleverd hebben had hij dit nog mogen zeggen, maar zelfs dan is het ZIJN keuze om die spelers op te stellen. Ik grijp terug naar #2, als de spelers niet scherp waren omdat ze net uit blessure kwamen had hij ze niet allemaal moeten opstellen. ZIJN keuze, ZIJN verantwoordelijkheid.

Bullshit opmerking #4: De obligate verwijzing dat de VAR niet had moeten ingrijpen.

Bullshit opmerking #5: Enter Debast. "Als er een bekertje op het veld komt, moet er geen drama van gemaakt worden. Maar dat vind ik persoonlijk." Stop met die idioten een forum te geven én in bescherming te nemen. Zaken op het veld gooien hoort gewoon niet, punt. Dat moet je niet proberen goed te praten. Ik zeg niet dat je elke match moet stilleggen omdat er 1 bekertje op het veld terecht komt, maar dit was niet 1 bekertje... Het is uitkijken naar de reactie van de voetbalbond want dit is niet de eerste keer dat anderlecht-"supporters" zoiets doen en ik verwacht nu écht wel een duidelijke boodschap.
Peter
A-kern
Berichten: 520
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: RSC anderlecht

Bericht door Peter »

Ik heb de interviews niet meer gezien, ik erger mij altijd dood aan Riemer (ik niet alleen precies :D)

Kans dat anderlecht een prijs pakt, is weer wat kleiner. Benieuwd wat er gebeurt als ze niet in de top 4 eindigen.
Plaats reactie