[T2] Philippe Clement

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Peet
Sleutelspeler
Berichten: 3422
Lid geworden op: 30 mei 2016, 08:38
Locatie: Gent

Re: [T2] Philippe Clement

Bericht door Peet »

Resultaten:

2012-2013: Charleroi (Milicevic, Kaya, Kagé, Kebano, Poller,...). Ontslag gegeven in februari als 11e 27 op 75. Charleroi eindigde 11e en 7 punten in PO2 onder Notario.

2013-2014: Sint-Truiden (Edmilson, Schoofs, Dufer, Dequevey, Aoulad, De Winter,...) 3e in 2e klasse op 11 punten van kampioen Westerlo. 68 op 102

2014-2015: Sint-Truiden (zelfde namen) Kampioen in 2e klasse 79 op 102.

2015-2016: Sint-Truiden (Schoofs, Edmilson, Dompe, Ono,..) ontslag gegeven met 10 op 18.

2015-2016 Standard 34 op 72 (47%), voorganger 7 op 15 (47%). + Beker (winst tegen Koksijde, Kortrijk, Genk en Club).

2016-2017 Standard 6 op 15 Ontslag na 5 speeldagen.

Algemene balans is degelijk zonder meer. Maar om hem op basis hiervan aan te werven?

Ferrera is net als zijn neefjes een trainer uit de boekjes. Wat mij het meeste stoorde aan hem bij zijn passage bij Standard, is dat hij zijn defensieve organisatie altijd aanpast aan de tegenstander (lees: den boel toemetsen en speculeren op de counter). Soms lukt dat: zie zeges vorig seizoen tegen ons (2-0) en tegen anderlecht (1-0), soms loopt het faliekant af (Gent 0-3).
Matchen die ze met hun surplus aan talent (Knockaert, Trebel, Dossevi,..) altijd moeten winnen, gingen vaak verloren en laakten aan aanvallende spelsystemen. Voetbal is een deel toeval en aanvallend zeker ook gebaseerd op intuïtie, maar ik kon mij niet van de indruk ontdoen dat er heel weinig patronen te vinden waren.

Zijn start bij Sint-Truiden vorig seizoen was veelbelovend. Maar dat was toch ook gebaseerd op counterspel met een resem aan toevalstreffers van Dompe en Edmilson (afstandschoten die ze bij Standard ook probeerden maar steevast de samenvatting misloopten). Toen was al de verdedigende aanpak te zien, 6 a 7 man achter de bal en hopen op.een flits van de 3 voorspelers.

De grootste schuldige in dit verhaal is de media. Ferrera stond van in het begin bekend om zijn open communicatie met de pers. Hij hield open trainingen en sms'jes sturen naar journalisten was hem uiteraard niet vreemd. Hierdoor heeft hij vanaf dag 1 zelden iets verkeerd kunnen doen, tot op de dag van vandaag (zeg nu zelf: 40 op 87 in de competitie). Ik lees altijd: "hij is tactisch sterk", maar een motivering blijven de journalisten schuldig. Jammer.

Mijn (!) conclusie is dan ook dat hij (voorlopig) over het paard getild is, Club absoluut nog niet aan de orde is, maar dat zijn open communicatie wel verfrissend is.
fcb 4 life
Sleutelspeler
Berichten: 3930
Lid geworden op: 30 mei 2016, 13:44
Locatie: Gistel

Re: [T2] Philippe Clement

Bericht door fcb 4 life »

Oké dat is een goeie uitleg :P
Gebruikersavatar
Khas
Sleutelspeler
Berichten: 3753
Lid geworden op: 29 mei 2016, 17:49

Re: [T2] Philippe Clement

Bericht door Khas »

Mij blijft vooral bij dat het hem was die verleden jaar als eerste de tactiek van Heintje kon counteren.
"Those who were dancing were thought to be stupid by those that could not hear the music."

Do what thou wilt, shall be the whole of the law.
Peet
Sleutelspeler
Berichten: 3422
Lid geworden op: 30 mei 2016, 08:38
Locatie: Gent

Re: [T2] Philippe Clement

Bericht door Peet »

Khas schreef: Mij blijft vooral bij dat het hem was die verleden jaar als eerste de tactiek van Heintje kon counteren.
Daar kan je over discussieren.
Gebruikersavatar
Khas
Sleutelspeler
Berichten: 3753
Lid geworden op: 29 mei 2016, 17:49

Re: [T2] Philippe Clement

Bericht door Khas »

Peet schreef:
Khas schreef: Mij blijft vooral bij dat het hem was die verleden jaar als eerste de tactiek van Heintje kon counteren.
Daar kan je over discussieren.
Zeker, maar dat ontkennen zou gewoon vlakaf fout zijn.
"Those who were dancing were thought to be stupid by those that could not hear the music."

Do what thou wilt, shall be the whole of the law.
Gebruikersavatar
VingtCinq
Belofte
Berichten: 292
Lid geworden op: 11 jun 2016, 21:02

Re: [T2] Philippe Clement

Bericht door VingtCinq »

MattJensen schreef: Geloof ik niks van. YF komt nooit tweede viool spelen. Zelfs niet met de belofte om volgend jaar over te pakken.
Ook gehoord van mijn bron
"Pele is the best but Garrincha was better." - Oost -
Gebruikersavatar
MattJensen
A-kern
Berichten: 589
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:01
Locatie: Humbeek

Re: RE: Re: [T2] Philippe Clement

Bericht door MattJensen »

VingtCinq schreef:
MattJensen schreef: Geloof ik niks van. YF komt nooit tweede viool spelen. Zelfs niet met de belofte om volgend jaar over te pakken.
Ook gehoord van mijn bron
Dat hij geen tweede viool komt spelen of dat het gerucht klopt?
#ZonderJenne
Gebruikersavatar
VingtCinq
Belofte
Berichten: 292
Lid geworden op: 11 jun 2016, 21:02

Re: RE: Re: [T2] Philippe Clement

Bericht door VingtCinq »

MattJensen schreef:
VingtCinq schreef:
MattJensen schreef: Geloof ik niks van. YF komt nooit tweede viool spelen. Zelfs niet met de belofte om volgend jaar over te pakken.
Ook gehoord van mijn bron
Dat hij geen tweede viool komt spelen of dat het gerucht klopt?
Gerucht klopt en is vrij concreet
"Pele is the best but Garrincha was better." - Oost -
Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: [T2] Philippe Clement

Bericht door Cedrinho »

Phille Clement voor 2 jaar uitlenen aan KVM.
YF nu binnenhalen onder de vleugels van MPH.
Volgend jaar vertrekt MPH al dan niet, wordt YF T1. Ofwel komt Phille terug als T2, ofwel blijft hij bij KVM als hij het goed doet en wordt hij dan de opvolger van YF.
Peet
Sleutelspeler
Berichten: 3422
Lid geworden op: 30 mei 2016, 08:38
Locatie: Gent

Re: [T2] Philippe Clement

Bericht door Peet »

Khas schreef:
Peet schreef:
Khas schreef: Mij blijft vooral bij dat het hem was die verleden jaar als eerste de tactiek van Heintje kon counteren.
Daar kan je over discussieren.
Zeker, maar dat ontkennen zou gewoon vlakaf fout zijn.
Maar mag genuanceerd worden als je 4-1 en 0-3 verliest. Vooral in die terugmatch werden ze in de 2e helft gewoon weggespeeld.
Ferrera heeft toen inderdaad alles gebetoneerd achteraan, zijn goed recht, maar was ook één van mijn punten, aantrekkelijk was het allerminst.
Mazzu daarentegen, buitte hun zwakke punten uit (flanken achteraan die openliggen) en Charleroi scoorde 2x een copy-paste doelpunt.
Alles is relatief en ik vind persoonlijk dat het veel over de andere coachen zegt, dat Gent zo makkelijk hun spel kon spelen.
Gebruikersavatar
Khas
Sleutelspeler
Berichten: 3753
Lid geworden op: 29 mei 2016, 17:49

Re: [T2] Philippe Clement

Bericht door Khas »

Als je denkt dat die tactiek zo simpel was als betoneren was achteraan, dan denk ik dat je ofwel geen van die matchen gezien hebt, ofwel het gewoon helemaal niet snapt.
Bijna elke ploeg smeet een muur op achteraan tegen Gent, Club was de enige die dat met relatief succes deed. Dat is niet een tactiek ontwrichten.
Laatst gewijzigd door Khas op 09 sep 2016, 07:17, 2 keer totaal gewijzigd.
"Those who were dancing were thought to be stupid by those that could not hear the music."

Do what thou wilt, shall be the whole of the law.
Peet
Sleutelspeler
Berichten: 3422
Lid geworden op: 30 mei 2016, 08:38
Locatie: Gent

Re: [T2] Philippe Clement

Bericht door Peet »

Oh jawel. 5-3-2 in balverlies. 2 spitsen zorgen dat centrale verdedigers van Gent niet naar elkaar kunnen passen. Druk op Kums op het middenveld en Linksvoor die mandekking op Foket speelde. Aanvallend (zoals Mazzu), snel diep in de rug van de flankverdedigers.
Gebruikersavatar
Khas
Sleutelspeler
Berichten: 3753
Lid geworden op: 29 mei 2016, 17:49

Re: [T2] Philippe Clement

Bericht door Khas »

Dat klopt inderdaad, dat en de centrale verdedigers wijd zetten om de looplijnen van Simon/Dejaegere onmogelijk te maken.

Als je dat inderdaad zo gezien hebt, dan snap ik je vorige commentaren niet. Is dat kwade wil, of is dat inzicht pas achteraf gekomen?

EDIT/ Er is niets mis om geen fan te zijn van die kerel, ik had gewoon een faire uitleg verwacht. Toch zeker van jou.
Laatst gewijzigd door Khas op 09 sep 2016, 07:27, 1 keer totaal gewijzigd.
"Those who were dancing were thought to be stupid by those that could not hear the music."

Do what thou wilt, shall be the whole of the law.
Peet
Sleutelspeler
Berichten: 3422
Lid geworden op: 30 mei 2016, 08:38
Locatie: Gent

Re: [T2] Philippe Clement

Bericht door Peet »

In de internetdiscussie haalt het grote gelijk halen soms wel eens de bovenhand. Ik ben daar ook soms schuldig aan. Mea culpa.
.
Ik ben meestal geen fan van iets dat gehyped wordt. En al zeker niet als de media hier een belangrijke rol in speelt. Tactisch is hij zeker geschoold, maar persoonlijk zie ik liever een coach die aanvallend voetbal verkiest.
Laatst gewijzigd door Peet op 09 sep 2016, 07:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Khas
Sleutelspeler
Berichten: 3753
Lid geworden op: 29 mei 2016, 17:49

Re: [T2] Philippe Clement

Bericht door Khas »

Peet schreef: In de internetdiscussie haalt het grote gelijk halen soms wel eens de bovenhand. Ik ben daar ook soms schuldig aan. Mea culpa.
.
Ik ben meestal geen fan van iets dat gehyped wordt. En al zeker niet als de media hier een belangrijke rol in speelt. Tactisch is hij zeker geschoold, maar persoonlijk zie ik liever een coach die aanvallend voetbal verkiest.
:thumbb:
"Those who were dancing were thought to be stupid by those that could not hear the music."

Do what thou wilt, shall be the whole of the law.
Gesloten