[10.] Hugo Vetlesen

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Plaats reactie
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

[10.] Hugo Vetlesen

Bericht door IsO »

Hoog tijd voor een topic voor deze jongen!
Middenvelder Hugo Vetlesen tekent een contract tot 2027 bij Club Brugge.

Vetlesen (23) komt over van het Noorse FK Bodø/Glimt. Vorig seizoen scoorde hij in de Eliteserien maar liefst 16 keer en gaf hij 12 assists. In het huidige seizoen, dat in Noorwegen telkens in april van start gaat, zit hij momenteel aan 3 goals en 3 assists. Ook in de voorrondes van de Champions League, groepsfase van de Europa League en uiteindelijk Conference League wist Vetlesen zijn stempel te drukken.

De Noorse international tekent een contract tot 2027 en sluit aan voor de stage met Club in Nederland.
Eerdere post met wat info over zijn speelstijl:
IsO schreef: 30 mei 2023, 16:22
Peter schreef: 30 mei 2023, 14:23 Kan Vetlesen ook op de 8 uit de voeten?
Denk het wel. Speelt nu met rugnummer 10 als ik me niet vergis, maar Jacek Kulig (Football Talent Scout) bijvoorbeeld omschrijft hem als een "extremely interesting 8/10 hybrid".

Whoscored omschrijft zijn sterktes als volgt:
- Passing
- Doorsteekpasses
- Dribbelen
- Tackelen

Zijn zwaktes:
- Luchtduels

Speelstijl:
- tackelt graag
- speelt graag korte passes

Zijn zwakte is niet geheel onlogisch voor een speler van 1m74, maar dat betekent niet dat hij zich in de duels niet zou laten gelden.

Dit scoutverslag dateert al van 2020, maar geeft toch al wat indicaties: https://scandinavianfootballanalysis.co ... is-tactics (daar zagen ze hem wel in een soort van Grealish-achtige rol, terwijl hij uiteindelijk meer als één van de twee middenvelders in een driehoek met de punt naar achter is gaan spelen).

Ook dit filmpje toont meer van zijn kunnen dan alleen maar goals:

En hier nog de Engelse vertaling van een recent interview met hem in het Noors, waarin onder meer sprake over het bod van Feyenoord op hem dat door zijn club werd geweigerd, waarna hij bijtekende tot 2025, en over zijn ontluikende leiderschapskwaliteiten: https://norway.postsen.com/trends/12485 ... shock.html

Goeie vibes bij deze jongen, maar zou dus wel graag een bron zien! anders is dit eigenlijk eerder iets voor het "scouting"-topic ...
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [10.] Hugo Vetlesen

Bericht door IsO »

Gisteren een uitgebreider interview met hem in HLN:
[spoiler]
INTERVIEW. Hugo Vetlesen moet nieuwe sterkhouder van Club Brugge
worden: “Geen schrik van dat nummer 10”
Nog voor zijn eerste match, een eerste kennismaking met Hugo Vetlesen. Klaar om de verwachtingen in te lossen, maar bedachtzamer dan de vorige nummer tien van Club Brugge, Noa Lang: “Voor hetzelfde geld scoor ik pas na 15 matchen.”


Tomas Taecke in Nederland 13-07-23, 18:45

“Misschien heeft mijn jeugd in België een beetje meegespeeld in mijn keuze voor Club.” De kleine Hugo is vier jaar oud wanneer het Noors-Franse gezin Vetlesen voorgoed richting Noorwegen trekt. De middenvelder is opgegroeid in Eigenbrakel, waar de voertaal in de kleuterklas Frans was. “Braine-l’Alleud”, zegt de middenvelder met Franse tongval. “Mijn vader werkte voor een gas- en oliebedrijf in Brussel. In 2004 zijn we uit België weggetrokken. Ik herinner me nog heel vaag dingetjes van op school, maar ‘that’s it’. En hoe ik voetbalde in onze tuin. Pas in Noorwegen kwam ik bij mijn eerste club terecht.”

Back to the roots. Met zin voor overdrijving komt Hugo Vetlesen eindelijk terug thuis.

“Ik kan zeggen dat ik van hier ben. (grijnst) Aanvankelijk werd ik in het Frans opgevoed. Later in Noorwegen werd mijn Noors beter, maar heb ik mijn Frans altijd onderhouden. Mijn moeder komt uit La Rochelle, tussen Nantes en Bordeaux (Pays de la Loire, red.). Lang voor mijn geboorte leerde ze mijn vader kennen. In december ben ik een paar weken in Frankrijk geweest. En ook in de zomer spendeer ik tijd met het Franse deel van onze familie. Tot op vandaag reist mijn vader af en toe naar Brussel voor zijn werk.”

Na twee topseizoenen in Noorwegen zijn de verwachtingen hoog. Club betaalde bijna 8 miljoen euro. En dan koos je nog voor rugnummer 10!

“Ik heb er geen schrik van - het bezorgt me geen stress. Het nummer was vrij (na het vertrek van Noa Lang, red.). Ik speelde ermee bij Bodø/Glimt, een periode waaraan ik fantastische herinneringen overhoud. Hopelijk helpt het me hier ook. De verwachtingen zijn sowieso hoog. Dat is altijd zo rondom deze club, nummer tien of niet. En je weet het nooit. Je kan meteen in je eerste wedstrijd scoren, maar voor hetzelfde geld duurt dat 15 matchen.”

Vorige winter was je flink ontgoocheld toen Bodø je de transfer naar Feyenoord ontzegde.

(aarzelt) “Soms ben je ontgoocheld, maar ik blijf altijd kalm. Dat was ook zo toen het in de beginjaren van mijn carrière moeilijk ging. Na het mislopen van die transfer heb ik mijn contract verlengd. Nu heb ik met Club Brugge de juiste keuze gemaakt. Als je ziet van waar ik kom - van nergens zeg maar -, dan is deze club op en top professioneel. Bij Bodø hadden we een fitnesszaal onder het stadion, maar verder… (kijkt bedenkelijk) Je zou de foto’s moeten zien… Ik sprak onder meer met Jens Petter Hauge en Andreas Hanche-Olsen (beiden ex-AA Gent, red.). Na onze interland tegen Schotland, toen al duidelijk was dat ik naar Brugge kwam, heeft ook Jack Hendry me veel over Club Brugge en jullie competitie verteld.”

Veertien van de zestien Noorse eersteklassers spelen op kunstgras. Wordt dat straks de voornaamste aanpassing?

“Dat denk ik niet. Bij mijn ex-club Stabæk en in de nationale jeugdploegen speelden en trainden we ook altijd op natuurgras. En in de Europese competities was dat ook zo. Voor mijn lichaam wordt het aanpassen, maar dan in positieve zin. Écht gras is immers veel minder belastend. Vooral de nieuwe manier van voetballen, dat wordt even wennen (grijnst).”

Hoezo?

“In zekere zin is het gelijkaardig, want ook in Noorwegen speelden veel ploegen defensief tegen ons. Ik ben het gewoon om tegen een laag blok te spelen. Alleen zijn de teams en het niveau hier beter. (glimlacht) Noorwegen heeft een paar goeie ploegen. Maar de rest…”

Hugo Vetlesen heeft niet alleen goeie statistieken. Hij is naar verluidt ook een harde werker.

“Het liefst speel ik als nummer 10 of op de acht. Een soort box-to-box, die even graag strijd levert als dat hij scoort en assists geeft. Ik kan gerust zeggen dat ik een teamspeler ben die álles doet voor de club en de mensen rondom me. Dat zullen jullie wel snel begrepen hebben.”

Ronny Deila zal blij zijn als-ie dit leest.

“Dat er intussen een Noorse coach is aangesteld, is voor mij natuurlijk mooi meegenomen. We hebben een paar keer gepraat. Ik weet waar hij voor staat en het past perfect bij mij. Zijn filosofie? Je merkt dat hij op mentaal vlak heel sterk is, dat zie je meteen. Hopelijk kunnen we ons in eerste instantie over Aarhus zetten - een ploeg die wij als Scandinaven goed kennen. Geen makkelijke opdracht, maar we hebben wel de kwaliteiten om door te gaan.”

Jouw seizoen loopt al sinds april. Hoe raar is het om nóg een voorbereiding mee te maken?

“Een beetje raar, maar het is oké. Natuurlijk had ik wat liever vakantie genomen, maar Bodø wou dat ik eerst nog enkele belangrijke matchen afwerkte vooraleer naar Brugge te gaan. Uiteindelijk is alles goed verlopen en ben ik nu klaar om een nieuwe stap te zetten.”

Is het een opluchting dat je - met alle respect - de Noorse competitie eindelijk kan verlaten? Ook met het oog op de nationale ploeg.

“Ik ben ambitieus, maar heb met onder meer Martin Ødegaard (Arsenal, red.) enkele sterke spelers voor mij op het middenveld. Er is heel veel concurrentie, maar ik hou ervan. Als ik het goed doe, zou ik meer speelminuten in het nationaal elftal moeten krijgen.”

Helaas niet in de Champions League.

(haalt de schouders op) “Ik kom sowieso bij een gigantische club terecht - de beste in België ook. Met Bodø deden we het fantastisch in de Europa en Conference League. Het zijn topherinneringen. Je weet hoe leuk en speciaal het is. (enthousiast) Als ik erover nadenk om opnieuw Europees te mogen spelen…”
Plaats reactie