[58.] Jorne Spileers

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Peter
A-kern
Berichten: 520
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: [58.] Jorne Spileers

Bericht door Peter »

Pica schreef: 04 okt 2023, 10:37 Is wel weer beter aan het worden, zat ffkes op zijn plafond precies, maar lijkt weer een stapje gezet te hebben.
Kan het grote gelijk van de Vince worden, niet zeker of ik dat dan zal kunnen toegeven :mrgreen:
Als dit het grote gelijk moet zijn van de Vince... Naast Spileers mag er sowieso nog iets bij.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [58.] Jorne Spileers

Bericht door IsO »

Artikel over Jorne in HNB:
[spoiler]
“Mensen vergeten soms dat ik nog maar achttien ben”: Jorne Spileers is na basisspeler bij Club Brugge ook de op één na jongste Jonge Duivel

De carrière van Jorne Spileers (18) loopt als een trein. Een jaar na zijn profdebuut mag de centrale verdediger zich niet alleen basisspeler bij Club Brugge maar ook Jonge Duivel noemen. “Daar spreekt waardering uit, ondanks de kritiek van de voorbije weken.”
Yanko Beeckman
Woensdag 11 oktober 2023 om 19:25

Een diploma, een rijbewijs en een vaste job: da’s de volgorde in het leven van een normale 18-jarige. Niet zo bij Jorne Spileers. De verdediger die bij zijn eerste wedstrijd voor Club Brugge aankwam met de trein zag zijn vast contract deze zomer verlengd tot en met 2026 en is vandaag een vaste waarde in de verdediging van blauw-zwart. Tegen het eind van het seizoen zijn diploma halen en werk maken van een rijbewijs zijn de volgende doelen. “Ik heb mezelf een deadline gegeven: tegen mijn verjaardag in januari zou ik graag mijn rijbewijs hebben”, vertelt Spileers. “Na de interlandbreak mag ik voor het eerst de openbare weg op met de instructeur. Daar heb ik nu al meer stress voor dan de matchen.” (lacht)

Begin deze week naar Tubize rijden zat er nog niet in, dus zette een medewerker van Club hem maar af bij de Belgische beloften. Spileers is naar eigen zeggen fier op zijn tweede selectie voor de Jonge Duivels, zeker na enkele moeilijke weken bij blauw-zwart. “Intern weten we dat het wel goed komt als we op deze manier blijven werken. Ik hoor ook dat er commentaar komt op de verdediging, maar zelf krijg ik eerlijk gezegd niet alle kritiek mee. Iedereen heeft mij er van in het begin op gewezen dat ik de commentaren in de pers en op sociale media best zo weinig mogelijk lees. Maar het belangrijkste is uiteindelijk toch wat de trainer en mijn ploegmaats over mij denken. Voor alle duidelijkheid: ik weet ook wel dat ik de voorbije weken foutjes heb gemaakt. Dat lijkt mij ook niet abnormaal voor een achttienjarige. Maar ik kan iedereen verzekeren dat ik er alles aan doe om uit die fouten te leren. Hoe meer matchen ik speel hoe beter ik dus zal worden. Ik ben dus blij dat Ronny Deila in mij blijft geloven én dat ik opnieuw ben opgeroepen voor de beloften, daar spreekt toch ook waardering uit.”

Slechte tip van Ruud Vormer

Spileers was er in september voor het eerst bij. Tegen Kazachstan (1-0) mocht hij toen meteen in de basis beginnen. Als vaste waarde bij Club Brugge wordt hij door velen al aanzien als een halve ancien, maar bij de Jonge Duivels is Spileers na Malick Fofana (18) van AA Gent de jongste speler in de kern. “De mensen vergeten inderdaad weleens dat ik maar achttien ben. (lacht) En ik moet ook toegeven: van de U19 naar de beloften: dat is een serieuze stap geweest. Je voelt aan alles dat het hier nog een pak sneller gaat op training. Maar ik ben wel supergoed ontvangen. Iemand als Aster (Vranckx, red.) is een echte leider en neemt je er meteen bij. Jongens als Senne Lammens en Arne Engels kende ik dan weer van bij Club. Een liedje heb ik voorlopig nog niet moeten zingen. Maar dat zal nog wel komen, zeker? Ik hoop wel dat het beter gaat dan bij Club. Daar had Ruud Vormer mij iets opgedrongen – ik ben zelfs de naam van het nummer al vergeten – maar dat was echt niet mijn ding, jong.” (lacht)

Spileers is één van de jongens die nieuw is sinds de komst van Gill Swerts. De opvolger van Jacky Mathijssen als bondscoach van de Jonge Duivels maakt volgens Spileers een goeie indruk. “Ik kende hem al van tegen Antwerp te spelen in de jeugdreeksen, toen hij ook al goed overkwam. Voor mij is het extra fijn dat hij zelf ook een ex-verdediger is. Dat had ik ook met Carl (Hoefkens, red.) bij Club. Na de match van zondag (tegen Standard, red.) heb ik hem nog gesproken. Hij zei me dat hij blij was dat ik opnieuw volop mijn kans krijg en dat hij hoopt dat ik stappen blijf zetten.”

Dat hoopt Spileers zelf ook, want hoewel hij erg fier is op zijn selectie voor de beloften blijven de Rode Duivels de grote droom. “Ik blijf het een ongelofelijke eer om te mogen uitkomen voor mijn land. We gaan er dan ook alles aan doen om ons te kwalificeren voor het EK, te beginnen vrijdag tegen Malta. En wat de Rode Duivels betreft… Wat komt, dat komt. Soms kan het snel gaan. Kijk naar Arthur Vermeeren: vorig jaar speelde die nog bij mij bij de U19 en vandaag zit hij bij de Rode Duivels. Uiteraard droom ik daar ook van, maar alles op zijn tijd.”
vanGentmaarvoorClub
Basisspeler
Berichten: 1750
Lid geworden op: 13 jul 2016, 22:44

Re: [58.] Jorne Spileers

Bericht door vanGentmaarvoorClub »

We zitten blijkbaar met een rode duivel
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [58.] Jorne Spileers

Bericht door IsO »

vanGentmaarvoorClub schreef: 14 nov 2023, 13:15 We zitten blijkbaar met een rode duivel
Tedesco leek aan te geven dat het tussen hem en Koni De Winter ging om de door de (nieuwe) blessure van Vanheusden vrijgekomen plaats in te vullen. Toch wel mooi dat Spileers het dan haalt. De Winter speelt nochtans geregeld bij Genoa in de Serie A.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: [58.] Jorne Spileers

Bericht door Sanders »

IsO schreef: 14 nov 2023, 13:45
vanGentmaarvoorClub schreef: 14 nov 2023, 13:15 We zitten blijkbaar met een rode duivel
Tedesco leek aan te geven dat het tussen hem en Koni De Winter ging om de door de (nieuwe) blessure van Vanheusden vrijgekomen plaats in te vullen. Toch wel mooi dat Spileers het dan haalt. De Winter speelt nochtans geregeld bij Genoa in de Serie A.
Leuk voor zijn ervaring, maar we moeten er ook niet meer van maken dan wat het is: zorgen dat er voldoende volk is op training.
Tedesco leek ook aan te geven dat Saelemaekers het tweede luik van de interlandperiode wel kan meemaken. Dus Spileers zijn aanwezigheid zal van korte duur zijn.

Ik ken De Winter ook onvoldoende en heb hem dit seizoen nog niet zien spelen. Ik kan dus ook hun kwaliteiten moeilijk vergelijken.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [58.] Jorne Spileers

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 14 nov 2023, 14:05
IsO schreef: 14 nov 2023, 13:45
vanGentmaarvoorClub schreef: 14 nov 2023, 13:15 We zitten blijkbaar met een rode duivel
Tedesco leek aan te geven dat het tussen hem en Koni De Winter ging om de door de (nieuwe) blessure van Vanheusden vrijgekomen plaats in te vullen. Toch wel mooi dat Spileers het dan haalt. De Winter speelt nochtans geregeld bij Genoa in de Serie A.
Leuk voor zijn ervaring, maar we moeten er ook niet meer van maken dan wat het is: zorgen dat er voldoende volk is op training.
Tedesco leek ook aan te geven dat Saelemaekers het tweede luik van de interlandperiode wel kan meemaken. Dus Spileers zijn aanwezigheid zal van korte duur zijn.

Ik ken De Winter ook onvoldoende en heb hem dit seizoen nog niet zien spelen. Ik kan dus ook hun kwaliteiten moeilijk vergelijken.
Je hebt gelijk natuurlijk, het is duidelijk dat Spileers geen eerste keus is, en da's ook helemaal niet onlogisch. Maar op zich goed voor zijn zelfvertrouwen denk ik, naast een leerkans en een motivatie om verder te blijven werken. En voor zijn marktwaarde zal het ook niet slecht zijn.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [58.] Jorne Spileers

Bericht door IsO »

Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5326
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [58.] Jorne Spileers

Bericht door Tiki Taka »

Mooi, Spileers op plek 2... Matte Smets op plek 6.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [58.] Jorne Spileers

Bericht door IsO »

Interview met Jorne van enkele dagen terug in HNB:
[spoiler]
“Pinten hijsen in de uitgaansbuurt is geen optie en soms is dat jammer”: Club-verdediger Jorne Spileers over voetbaldromen, studeren en leren rijden

Jorne Spileers (19) “leest de krant niet”. En dus gingen de commentaren op de Club-defensie aan hem voorbij – misschien niet slecht. Spileers over voetbaldromen, studeren en leren rijden. “Ik val af en toe stil.”

Pieter-Jan Calcoen
Zaterdag 27 januari 2024 om 11:39

Ben je een wielerliefhebber?
(knikt) “Ik kijk álles, van de klassiekers over de Giro tot de Vuelta. Met sympathie voor de Belgen uiteraard. Ik heb liever dat Wout van Aert wint dan Mathieu van der Poel. Mijn broer heeft nog koers gecombineerd met voetbal, af en toe ben ik weleens met hem gaan rijden. Maar, euh, waarom vraag je dat?”

Wel, toen Thomas De Gendt in 2019 een Tourrit won, sprak Michel Wuyts op tv: ‘Het mag nu gedaan zijn met kakken op de Lotto’s.’ Ik heb hetzelfde gevoel over de Club-verdediging: er staat inmiddels wel iets.
“In het begin van het seizoen liep het niet zoals het zou moeten, daar moeten we niet flauw over doen. Het zat ook niet mee, maar ik denk dat we zélf beter konden en moesten doen. Ook ik: ik heb vermijdbare foutjes gemaakt. En we slikten collectief te veel goals, wat nu niet langer het geval is (niemand doet beter dan de zeventien tegendoelpunten van Club, red.). Blijkbaar was er een paar maanden terug veel kritiek.”

Blijkbaar? Lees jij dan geen kranten?
(lacht) “Neen. Dat is me vanaf dag één afgeraden. Ofwel ga je zweven, ofwel zit je onder de grond. Ik ben weliswaar een nuchter type, ik besef zelf wel wanneer het goed of slecht was, maar toch: je moet het niet nodeloos opzoeken.”

Dus als het Nieuwsblad jou een 4 op 10 geeft…
(pikt in) “Dan heb ik dat niet gezien. Ik hecht enkel belang aan de opinie van de mensen binnen Club. Toen Rik De Mil nog trainer was, beoordeelden we mijn prestatie met een cijfer op tien na elke match. Eerst ik, dan hij. Meestal lagen onze inschattingen in mekaars buurt.”

Gaf je jezelf ooit 10 op 10?
“Neen. Het is wel voorgevallen dat ik mezelf gebuisd heb. Als ik verdedigend een steek liet vallen en de opbouw was onvoldoende, ging ik vanzelf richting vijf of minder. (snel) Veelal schommelde ik wel rond een zesje, hoor.”

“Ik merk wel dat ik comfortabeler ben sinds ik rechts centraal in de defensie sta. Voordien speelde ik tegen mijn voet, wat toch eerder een nadeel is. Brandon (Mechele, red.) heeft dan weer een goeie linker. Als ik hem soms ballen zie trappen… (blaast) Brandon kan geweldig sjotten, hé – dat valt me op training elke dag op. Ik laat me vertellen dat hij soms geviseerd wordt. Dat is onterecht. (benadrukt) Het is onterecht.”

Komen jullie goed overeen?
“Brandon is, hoe zal ik het zeggen… (denkt even na) Een copain. Wij praten over van alles. Dat kan over voetbal gaan. Als ik raad nodig heb, klop ik aan bij Brandon. Hij is al jaren een titularis, overwint alle concurrentie – ik zou meteen tekenen voor hetzelfde parcours. Maar evengoed babbelen wij over de dingen naast het veld. Goeie gast.”

Was Mechele vroeger een idool voor jou?
“Ik zat in de jeugd van Club, was een verdediger, dus is het vanzelfsprekend dat Brandon een voorbeeld was. Puyol van Barcelona was dat ook. (zwijgt even) Het is raar. Plots kijken kinderen naar míj op, merk ik op school. De leerlingen uit de lagere jaren komen op maandag aan mijn mouw trekken. Dan willen ze horen hoe ik de wedstrijd beleefd heb.”

Hoe ga je met die bekendheid om?
“Ik vind dat allerminst een probleem. Ik kan die gastjes hun dag maken, dan zou het wel flauw zijn om de bullebak uit te hangen. Het is wel zo dat ik niet meer op mijn gemak naar het stadscentrum kan. En leg ik een zak chips in mijn winkelkar, dan heeft iedereen het gezien. Ik kan niet doen wat mijn leeftijdgenoten doen – pinten hijsen in de uitgaansbuurt is geen optie —, en soms is dat jammer, maar ik zou niet willen ruilen.”

Hoe ziet een doordeweekse dag in het leven van student-voetballer Jorne Spileers eruit?
“Ik kom ’s ochtends naar het Basecamp voor het ontbijt en de training. Na de lunch haast ik mij naar school, waar ik nog een paar uur les volg. Ik zit in mijn laatste jaar Sportwetenschappen in Brugge. Stom. Ik had er eigenlijk al van af moeten zijn, maar ik heb het zelf verprutst in het vijfde – dat heb ik moeten overdoen. Eigen schuld. (grijnst) Bijgevolg kan ik vanavond niet chillen, maar moet ik studeren. Morgen (het interview vond op woensdag plaats, red.) heb ik een toets. Theorie lichamelijke opvoeding. Niet simpel – ik moet alle hartslagfrequenties vanbuiten kennen.”

Kun je goed blokken?
“Niet echt. Mijn gsm is als een magneet: mijn hand wordt er vanzelf naartoe gezogen. Ik ben heel snel afgeleid. In de match is dat gelukkig niet het geval.”

En in het verkeer? Je wilde je rijbewijs halen voor je negentiende verjaardag, las ik. En aangezien je deze week jarig was…
(lacht) “Die deadline heb ik niet gehaald. Pas op, ik ben er wel mee bezig. Niet makkelijk, hé. In de file staan is voor mij het moeilijkste. Moet ik de hele tijd schakelen, spelen met de pedalen. (zucht) En val ik af en toe stil.”

Het verhaal van je carrière.
“Ik ben nooit het grote talent geweest. Als er bij de U12 een A-, B- en C-ploeg was, zat ik gegarandeerd bij de B’s of de C’s. Dan is het duidelijk je dat je niet de beste was. Werden er gerenommeerde toernooien gespeeld in het buitenland, dan mocht ik enkel mee als iemand anders ziek of geblesseerd was. Het was zo, ik zat daar niet mee in.”

Het tastte je zelfbeeld niet aan?
“Neen. Het is wel zo dat ik vroeger weinig zelfvertrouwen had. ‘Zit ik hier wel op mijn plek?’, dat soort dingen. Maar ik mocht elk jaar blijven. Club heeft ook altijd in mijn potentieel geloofd. ‘Je komt er wel’, zeiden ze. En zie nu… Het betekent niet dat ik me rijk reken. Ik sta dan wel bijna elke week in de basis, toch beschouw ik mezelf nog niet als een vaste waarde. Het is elke training knokken om in het weekend in het elftal te staan. Er is veel concurrentie, met naast Mechele ook nog Boyata en Ordonez. Trouwens, ik weet uit ondervinding hoe snel het kan gaan. In de twee richtingen. Op mijn zeventiende mocht ik debuteren, onder Parker telde ik niet mee.”

Heb je toen wakker gelegen?
“Plezant was dat niet, neen. Rik (De Mil, red.) heeft toen veel met me gebabbeld. En ik had gelukkig nog mijn matchen met Club NXT. Ach, het was niet voor het eerst dat ik met tegenslag moest omgaan. Als jeugdspeler heb ik een paar zware blessures gehad, onder meer aan de knieën, omdat ik te snel groeide. En bij de U18 mocht ik een paar keer niet meespelen op zaterdag, omdat ik zogezegd op maandag met de beloften in actie moest komen. Maar op maandag mocht ik finaal óók niet meedoen. Toen was ik mijn plezier wel kwijt. Ik wil gewoon zo veel mogelijk vóetballen.”

Je hebt nog een contract tot 2026. Droom jij van het buitenland?
“Als ik zie dat Arthur (Vermeeren, red.) naar Atlético gaat… Dat wil elke voetballer. Ook ik zou op termijn graag de stap zetten, bij voorkeur naar Italië of Spanje. Maar dat is toekomstmuziek. Eerst prijzen pakken met Club. (zucht) En mijn toets.”
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5326
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [58.] Jorne Spileers

Bericht door Tiki Taka »

Jammer voor deze 19jarige dat hij geen echte leider, type Vertonghen, Alderweireld naast zich heeft, want hij zou al veel verder staan in zijn evolutie.
Zowel Mechele als Spileers gaan gisteren in de fout bij die goals van Kortrijk.
HeervanBiesen
A-kern
Berichten: 625
Lid geworden op: 26 jun 2017, 16:56

Re: [58.] Jorne Spileers

Bericht door HeervanBiesen »

Onlangs het artikel in het nieuwsblad gelezen over hem.
In de jeugd mocht hij mee naar buitenlands tornooi, enkel als iemand zien was en hij op de bank kon zitten...

Hij was nooit het grootste talent, maar Club is altijd in hem blijven geloven.

Vind dit ontzettend mooie propaganda voor de missie en visie van de clubacademy.

Anderzijds zag ik graag een Meunier terugkeren. (weliswaar dat Sabbe ook regelmatig speelt, dit is onze toekomstige back)
Sabbe en Spileers zouden hier enorm van bijleren.
Gebruikersavatar
Vergas Ronald
"Moderator"
Berichten: 900
Lid geworden op: 31 mei 2016, 19:48

Re: [58.] Jorne Spileers

Bericht door Vergas Ronald »

HeervanBiesen schreef: 10 feb 2024, 00:49Anderzijds zag ik graag een Meunier terugkeren
Idem maar verdient 7,5 miljoen per jaar ... Kerel heeft 8 jaar bij PSG en Dortmund gezeten hé. Vanaken en Mignolet is echt wel de limiet wat een Belgische club een voetballer kan en wil betalen :mrgreen:
PRESS [CTRL + W] FOR BEST RESULTS
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [58.] Jorne Spileers

Bericht door IsO »

Vergas Ronald schreef: 21 feb 2024, 11:36
HeervanBiesen schreef: 10 feb 2024, 00:49Anderzijds zag ik graag een Meunier terugkeren
Idem maar verdient 7,5 miljoen per jaar ... Kerel heeft 8 jaar bij PSG en Dortmund gezeten hé. Vanaken en Mignolet is echt wel de limiet wat een Belgische club een voetballer kan en wil betalen :mrgreen:
Zeker met onze loonlast die ook al niet gering is...
Plaats reactie