wedstrijden Club Brugge

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3433
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door IsO »

Peter schreef: 10 okt 2023, 09:11 Volgens mij ligt het probleem eerder aan de structuur van het team in opbouw en balverlies. In opbouw zien we MDC en/of Sabbe hoog (te hoog?) opduwen en bouwen we op met 3 vanachter. Die 3 staan héél ver van elkaar, waardoor er op dit moment te makkelijk doorheen gespeeld wordt (cfr de kans van Bodo waar Mechele het duel verliest en de volledige eerste helft tegen Genk). Het gebrek aan snelheid en het veelvuldig balverlies door slecht inspelen nekken ons daar ook regelmatig.

Hoog druk zetten doen we al een tijdje niet meer en ik begrijp niet zo goed waarom we dat niet meer doen. De wedstrijden waarin we overtuigden hanteerde we die hoge druk en kwamen we zo tot uitgespeelde kansen. Ligt het aan de kwetsbaarheid op de counter, als de tegenstander onder de druk uitspeelt?
Dat laatste zou goed kunnen. Kritiek op de verdediging van pers en supporters zou ook wel eeens meegespeeld kunnen hebben.
Sanders
Supersub
Berichten: 1173
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Sanders »

Tiki Taka schreef: 10 okt 2023, 08:43 Borkelmans geeft aan dat het ontbreken van een zuivere nr. 6, een echte stofzuiger voor de verdediging, de basis is van de tegengoals en het puntenverlies.
Volgens hem zijn Onyedika en Vetlesen geen balveroveraars en lopen ze in defensief opzicht, heel vaak uit positie.
Jullie mening ?
Deels in mijn ogen.
Je hoeft geen duelkrachtige speler te zijn om goed te zijn als verdedigende middenvelder. Het helpt wel.
Je kan ook perfect goed het spel lezen en zo ballen onderscheppen en/of dan het juiste duel aangaan. Zie naar Simons. Dat was geen gespierde tank, maar door spelinzicht en goed positiespel was dat wel een goede centrale verdedigende middenvelder.
Onyedika en Vetlesen (bij zijn vorige ploeg stond die trouwens hoger op het veld!) hebben inderdaad meer oog voor de bal en het spel dan voor elkaar en de restverdediging. Zoiets leer je ook niet bij op 1-2-3.
Je kan daar dan kiezen voor Balanta die heel veel duels gaat winnen, maar voetballend beperkter is. Dan hoeft onze tegenstander maar Vetlesen vast te zetten en alle voetballende druk komt weer op Mechele-Spileers terecht (niet ideaal).
Nu wil Deila hoge backs en een centrale middenvelder die zorgt voor de opbouw met drie. Vanaken blijft dan wat hoger, waardoor de resterende centrale middenvelder vaak een enorme ruimte moet bestrijken op dat moment. Als je dan de bal verliest (gelijk waar op het veld) zoekt de tegenstander altijd de snelle omschakeling door het midden, want daar ligt de ruimte (backs te hoog, VM's te ver uit elkaar en uit positie).
Dus in mijn ogen lopen ze uit positie door enerzijds hun eigen speelstijl en anderzijds door de manier waarop Deila wil dat we opbouwen.
Hij heeft dat de laatste matchen wat proberen tegengaan door Odoi minder hoog te laten gaan en hem als 3e man achteraan te betrekken. Maar Onyedika en Vetlesen staan dan ook nog te ver uit elkaar om een mogelijkse counter door het centrum eruit te halen.

Ik vind dat we bij veel tegendoelpunten net dat tikkeltje te laks verdedigen. Te slap, te nonchalant of te ver van de man. Of te naiëf zoals zondag dat Skov (of eerder zelfs al) die bal gewoon moet wegrammen.

En dan kom je volgens mij weer terecht bij het missen van een leidersfiguur centraal achterin. Als CV heb je bijna constant het spel en je medespelers voor u. Je bent dus perfect opgesteld om medespelers aan te sturen en te wijzen waar ze dienen te staan of wie ze dienen te dekken. Het klinkt belachelijk, maar al mijn trainers peperden mij voor de match telkens in dat ik goed moest praten en aansturen als ik CV speelde. Wordt dat dan op hun niveau niet gedaan/verwacht van een CV?

Keita en Vermeeren zijn nog twee jonge spelers, maar kunnen rekenen op de richtlijnen van Alderweireld. Ik zie bij ons niemand achteraan die de ploeg aanstuurt.

Conclusie: dat we zonder een echte CVM spelen is waar, maar dat deden we vorig jaar in de CL ook al. Maar om te stellen dat we daarmee los kampioen spelen is een brug te ver.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1961
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door t4nd »

Toevallig waren de wedstrijden waarin we hoog druk zetten en goed speelden ook de matchen waarin Onyedika enorm goed voor de dag kwam. Ik denk niet dat het zo simplistisch is als "een goeie VM maakt alles goed", maar het is wel een feit dat Onyedika minder draait en we ook meer fouten maken in defensief opzicht & trager opbouwen.
maartendr81
Belofte
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door maartendr81 »

Ik val misschien in herhaling maar de doeltreffendheid van skov in aanvallend opzicht verbergt ook een belangrijke manco. Sinds het opkomen van zijn kwetsuur speelt hij niet kort genoeg op de man in verdedigend aspect. Trek hij zijn voet vaak terug in duel en is hij ook niet meer zo explosief (opnieuw enkel tijdens het verdedigen) waardoor er langs de rechterflank toch veel druk komt op de achterlijn. Bovendien heeft hij tevens al verschillende gevaarlijke ballen achteruit gespeeld die resulteerde in een tegenaanval. Naar mijn mening ook het gevolg van niet volledig fit te zijn. Het is duidelijk dat hij momenteel van onschatbare waarde is vooraan. Maar moeten we hem niet eens laten rusten om lichamelijk terug in orde te komen?
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3433
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door IsO »

maartendr81 schreef: 11 okt 2023, 07:29 Ik val misschien in herhaling maar de doeltreffendheid van skov in aanvallend opzicht verbergt ook een belangrijke manco. Sinds het opkomen van zijn kwetsuur speelt hij niet kort genoeg op de man in verdedigend aspect. Trek hij zijn voet vaak terug in duel en is hij ook niet meer zo explosief (opnieuw enkel tijdens het verdedigen) waardoor er langs de rechterflank toch veel druk komt op de achterlijn. Bovendien heeft hij tevens al verschillende gevaarlijke ballen achteruit gespeeld die resulteerde in een tegenaanval. Naar mijn mening ook het gevolg van niet volledig fit te zijn. Het is duidelijk dat hij momenteel van onschatbare waarde is vooraan. Maar moeten we hem niet eens laten rusten om lichamelijk terug in orde te komen?
Ik las ergens dat hij speelt met inspuitingen. Geen idee of dat klopt, maar ben daar geen fan van. Je kan dat doen in hoge nood als het gaat om de knikkers, maar in deze fase van de competitie?

Wat je beschrijft, kan - indien bevestigd door de cijfers - natuurlijk ook een mentale component hebben: schrik om zich (weer) te blesseren of om aanslepende kwaaltjes erger te maken. Dat kan er dan weer net voor zorgen dat het bewegingspatroon verandert, of dat je net minder vinnig bent en meer fouten gaat incasseren, wat net tot méér blessures kan leiden...
maartendr81
Belofte
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door maartendr81 »

Zijn zulke cijfers openbaar verkrijgbaar? Ik ben zeer benieuwd of mijn gevoel inderdaad aantoonbaar kan gemaakt worden. het zou uiteraard niet de eerste keer zijn (zie naar hans en het feit dat sommige hem sloom of lui vinden) dat een gevoel niet overeenkomstig de realiteit is.
Peter
A-kern
Berichten: 520
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Peter »

Nu de interlandbreak stilaan op zen einde loopt, begin ik vooruit te kijken naar het weekend. Belangrijke wedstrijd op Kortrijk zaterdag, hoog tijd om nog eens te winnen en iets van flow op te bouwen. Kern nagenoeg volledig fit, de excuses zijn stilaan op.
Ik hoop alvast dat we terug naar hoge druk en intensiteit gaan, daar hadden we tenslotte Deila voor binnengehaald.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5330
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Tiki Taka »

Het begint stilaan van moeten te worden, de komende 5 matchen o.a. tegen Antwerp, Union en Cercle.
Ondermaats zijn de behaalde resultaten totnogtoe, met dergelijke kern.
De schade zoveel mogelijk beperken tot aan de winterstop en dan minstens een topper als CV binnenhalen.
Sanders
Supersub
Berichten: 1173
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Sanders »

Tiki Taka schreef: 18 okt 2023, 15:01 Het begint stilaan van moeten te worden, de komende 5 matchen o.a. tegen Antwerp, Union en Cercle.
Ondermaats zijn de behaalde resultaten totnogtoe, met dergelijke kern.
De schade zoveel mogelijk beperken tot aan de winterstop en dan minstens een topper als CV binnenhalen.
Maakt ons bestuur nu 2x na elkaar dezelfde fout?
Vorig seizoen dachten ze dat het wel ging lukken met een onervaren coach als Hoefkens voor de groep te zetten.
Dit seizoen dachten ze dat het wel ging lukken met slechts 4 feitelijke centrale verdedigers, waarvan er dan nog 2 zijn die groen zijn achter hun oren (Spileers en Ordonez).
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3213
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Pica »

Compleet dezelfde situatie natuurlijk :mrgreen:
Peter
A-kern
Berichten: 520
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Peter »

Niet dezelfde situatie maar ik stel me wel vragen bij de beslissingen van de laatste 3 seizoenen.
Trainerskeuzes, bepaalde transfers, inschattingen over de kern, ...
Sanders
Supersub
Berichten: 1173
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Sanders »

Pica schreef: 18 okt 2023, 16:12 Compleet dezelfde situatie natuurlijk :mrgreen:
Niet dezelfde situatie, maar misschien wel 2x denken dat het wel zal loslopen? Stilstand is achteruitgang.
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3213
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Pica »

Sanders schreef: 19 okt 2023, 06:51
Pica schreef: 18 okt 2023, 16:12 Compleet dezelfde situatie natuurlijk :mrgreen:
Niet dezelfde situatie, maar misschien wel 2x denken dat het wel zal loslopen? Stilstand is achteruitgang.
Spileers laten uitgroeien tot een topper op de CV is wel vooruitgang.
Een ervaren en zelfs dure CV halen die faalt is achteruitgang.

Alleen weet je niet op voorhand of die jonge kerel gaat doorgroeien, net zoals je niet weet of je transfer een schot in de roos zal zijn.
Sanders
Supersub
Berichten: 1173
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Sanders »

Pica schreef: 19 okt 2023, 12:38
Sanders schreef: 19 okt 2023, 06:51
Pica schreef: 18 okt 2023, 16:12 Compleet dezelfde situatie natuurlijk :mrgreen:
Niet dezelfde situatie, maar misschien wel 2x denken dat het wel zal loslopen? Stilstand is achteruitgang.
Spileers laten uitgroeien tot een topper op de CV is wel vooruitgang.
Een ervaren en zelfs dure CV halen die faalt is achteruitgang.

Alleen weet je niet op voorhand of die jonge kerel gaat doorgroeien, net zoals je niet weet of je transfer een schot in de roos zal zijn.
Net zoals je weet dat je het seizoen gaat aanvangen met:
Mechele: degelijk/voldoende
Spileers: wil je laten doorgroeien en zal jeugdfoutjes maken
Ordonez: wil je kansen geven, nog geen ervaring op hoogste niveau. Zal dus ook foutjes maken.
Boyata: fysiek niet meer ok, kan geen volledige match aan (de ervaren en dure CV die faalt en voor achteruitgang zorgt)
4 verdedigers, waarvan 2 onervaren en 1 totaal niet meer geschikt. Mooi dat je kansen wil geven, maar je hebt ervaring en leiderschap ernaast nodig.
Sylla is vroeg vertrokken, tijd genoeg om door te drukken voor iemand.

Je weet nooit of een transfer een schot in de roos is, maar nu hebben we ook niets. Het is zelfs hout vasthouden dat Mechele en/of Spileers niet langdurig gekwetst geraken.
Peter
A-kern
Berichten: 520
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Peter »

En dat is enkel dit seizoen.

Vorig seizoen: beginnen met Carl Hoefkens, trainer zonder ervaring om hem vervolgens na het WK (?!!) te ontslaan en te vervangen met een Engelse arrogante pummel die de competitie niet kent. Ook niets gaan halen in de winter want "de kern is sterk genoeg om mee te doen voor de titel".

Seizoen daarvoor: Clement een zwakke ploeg geven, om dan tijdens de winter oa Skov aan te trekken (laatste goeie transferperiode?). Schreuder aangesteld, die qua voetbal héél ver lag van het Club DNA.
Plaats reactie