Technische staf

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Gebruikersavatar
Bosko
Transfer Guru
Berichten: 3701
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:00

Technische staf

Bericht door Bosko »

De T2 van Club Brugge spreekt: 'Elke trainer wordt vroeg of laat een schietschijf'

22 jaar na zijn afscheid als speler is Rudi Cossey terug op het warme nest. 'Ik had het niet meer verwacht.' Een monoloog van de assistent-trainer van Club Brugge, over vroeger en nu.

Rudi Cossey: 'Vorig jaar, net voor ik naar Racing Genk ging, hadden we al eens gesproken, maar toen zocht Club iemand voor de videoanalyses. Niet echt mijn ding. Ik zeg niet dat ik geen computer gebruik, maar mijn werk ligt meer op het veld. Na het vertrek van Philippe Clement vroeg Vincent Mannaert of ik interesse had, alleen was toen nog niet duidelijk wie de nieuwe T1 zou worden en of hij zijn technische staf wilde meebrengen.

'Toen Ivan Leko werd aangesteld, zag ik een mooie uitdaging: samenwerken met een jonge en ambitieuze trainer die een duidelijk doel had: met Club offensief en ander - meer verzorgd - voetbal spelen. Er waren nog kandidaten (onder anderen Patrick Van Kets, de assistent van Leko bij STVV, nvdr), maar ik vermoed dat Club iemand met meer ervaring zocht. Ik had enkele aanbiedingen, maar als je bij een topclub kunt werken, dan is de keuze snel gemaakt. Elk jaar meespelen voor de prijzen, zoals in Gent en Genk, is een uitdaging.

'Het is twee keer verkeerd afgelopen, ja, maar het blijft mooier dan werken bij een minder ambitieuze club. Dat past ook bij mijn karakter: zo goed mogelijk presteren voor mijn hoofdtrainer én de club. Als speler was ik trouw en loyaal, alleen heb je in het moderne voetbal minder zekerheid. Bij Gent was het na een jaar over, omdat mijn profiel te dicht aanleunde bij dat van Hein Vanhaezebrouck en Bernd Thijs, en in Genk werd ik beschouwd als de man van Peter Maes, terwijl ik met iedereen kan werken.'

T1 of T2?

'Liefst assistent. Als T1 stoorde ik mij er enorm aan dat bepaalde clubbesturen hun beloftes niet nakwamen. Toen ik naar OHL ging, was het de bedoeling om in twee jaar naar eerste klasse te promoveren, maar na de eindronde mocht Thomas Matton, een van de betere spelers in de kern, voor peanuts naar Zulte Waregem vertrekken. Een club die zegt dat ze ambitieus is en tóch zoiets doet, geeft een verkeerd signaal. Daar had ik het moeilijk mee. Voor mij hoefde het niet meer.

'Toen ik in Bergen assistent was van Thierry Pister en na zijn ontslag werd gevraagd om over te nemen, wilde ik niet. 'Met deze groep doe ik het niet.' Het jaar erna, nadat ik de belofte kreeg dat ik een nieuwe kern mocht samenstellen - we trokken 18 nieuwe spelers aan - ben ik er toch T1 geworden. We draaiden mee en stonden na vijftien speeldagen in de top vijf, maar dat was blijkbaar niet genoeg voor de club. Ik zal wellicht wel fouten gemaakt hebben, maar toen heb ik gezegd: 'Ik doe het niet meer.' Want een ontslag hakt er altijd in.'

LATE ROEPING

'Profvoetballer worden was geen jongensdroom. Ik ben afgestudeerd als kinesitherapeut en ging na mijn legerdienst als opvoeder aan de slag in een school, waar ik kinderen tijdens de sportactiviteiten begeleidde. Perfect combineerbaar met voetballen bij RWDM, waar ik semi-prof was. Later, toen Yves De Greef naar KV Mechelen vertrok, heb ik zijn job bij een bank overgenomen. Iets rustiger... 's Morgens werken in het kantoor en 's avonds, na de training, ging ik opnieuw naar de bank. Ik heb in mijn carrière heel hard moeten werken om te komen waar ik nu sta, maar ik heb het graag gedaan.

'Toen Franky Van der Elst in 1984 naar Club ging, was het de bedoeling dat ik mee zou gaan, maar er mocht maar één iemand vertrekken. Daar maakte ik geen probleem van. Franky was veel te goed voor RWDM, terwijl ik nog heel veel stappen moest zetten. Ik kon mezelf vrij goed inschatten, een kwaliteit: weten wat je wel en niet kunt.'

'Toen ik zes jaar erna, op mijn 29e, toch nog de kans kreeg om bij Club prof te worden, heb ik lang getwijfeld. Een risico, want je geeft niet zomaar een vaste job op. Op de bank, waar ze mij afraadden om voltijds in het voetbal te stappen, zou ik mij ook nog kunnen opwerken. Maar dat Club me absoluut wilde, ondanks twee operaties aan de kruisbanden, gaf me tegelijk veel vertrouwen.

'Ik verdiende hier 40.000 frank - ongeveer 1000 euro - per maand. (lacht) Minder dan bij RWDM, maar wij voetbalden vooral voor de premies. Als je x aantal punten in de competitie behaalde en een mooie reeks zonder nederlaag aflegde, dan kwam je in een volgende schijf. Er waren ook nog kwalificatiepremies voor de beker van België en Europese matchen. Omdat we zo afhankelijk van die premies waren, hadden we - misschien nog meer dan nu - de drang om elke match te winnen. Tegenwoordig is het omgekeerd: grotere maandwedden en kleinere premies. Spelers willen vooraf zekerheid.'

'Die vijf seizoenen bij Club waren de mooiste uit mijn carrière. Een titel en twee bekers, maar ook momenten van grote ontgoocheling. De emoties die ik hier heb beleefd, had ik op school of in de bank nooit kunnen meemaken.'

MIJN TRAINERS

'In mijn vijf seizoenen in Brugge heb ik met twee trainers - Georges Leekens en Hugo Broos - samengewerkt. Georges was enorm veeleisend, ook voor de mensen rond de ploeg, en durfde weleens tegen de schenen te stampen, maar hij heeft overal resultaten behaald. Hij kon op korte tijd iets neerzetten, al bleef hij nooit lang bij een club. Hugo is hier zes jaar coach geweest, wat tegenwoordig uitzonderlijk is voor een trainer. Ik denk niet dat er een trainer is die in België meer prijzen heeft gepakt dan Hugo, waardoor het mij verbaasde dat hij nergens meer aan de slag kon.

'Toen ik bij RWDM vertrok, was hij enorm kwaad. Daar was ik een belangrijke speler die als kapitein een bepaalde invloed op de groep had - trainers houden van zulke spelers - terwijl ik in Brugge maar een meeloper was. In Molenbeek corrigeerde ik de anderen, hier wérd ik gecorrigeerd.'

HIËRARCHIE IN DE GROEP

'De verhoudingen in de groep waren duidelijk. Franky Van der Elst en Jan Ceulemans, een monument dat op elk moment een wedstrijd kon beslissen, waren de leiders van de groep, terwijl de andere spelers zich volledig wegcijferden. Ik moest geen speciale dingen doen: spits afhouden, bal afpakken en inleveren bij de spelers die het verschil konden maken. Na Franky en Jan hadden we Sven Vermant, René Eijkelkamp en Gert Verheyen, jongens die iets bereikt hadden en daardoor respect afdwongen.

'Stilletjesaan werd de hiërarchie in een spelersgroep minder uitgesproken, wat vooral te maken heeft met meer verloop en grotere kernen: 26 veldspelers, van wie er elke week 16 niet mogen starten. Die keuze is niet gemakkelijk voor een trainer. Wij hadden een kern van 15 spelers, onder wie een paar jongeren, terwijl trainers nu een groep van 30 man moeten managen. En de meesten vinden van zichzelf dat ze moeten spelen. Ik vergelijk dat soms met een huwelijk: wij waren nog bereid om voor onze relatie te werken of te vechten, terwijl ze nu al eens gemakkelijker scheiden. (lacht)

'Dat heeft voor een deel met onze opvoeding te maken. Wij werden soms hard aangepakt, zowel thuis als op school. Wie in de klas niet luisterde, kreeg van de meester een tik op de vingers. Gebeurt dat nu, dan heeft de school een klacht aan haar been. De leerlingen zijn machtiger geworden, net zoals de voetballers. Een spelersgroep is een weerspiegeling van wat er in de maatschappij gebeurt. Maar een trainer mag niemand opstellen om hem tevreden te houden. Hij moet voor zijn beste elf spelers kiezen, daarin mag hij geen compromissen sluiten. Een trainer is de belangrijkste man in de club. Als de ploeg draait, dan loopt alles goed: commercieel, marketing...

'In Lokeren was de groep veel kleiner en de hiërarchie daardoor ook veel duidelijker. Killian Overmeire en Mijat Maric hadden prijzen gewonnen en hebben daardoor een zekere impact op de groep, in onze kern is dat door de omvang van de groep minder uitgesproken. Er zijn nog altijd spelers die op basis van hun prestaties respect afdwingen, zoals bijvoorbeeld Timmy Simons en Ruud Vormer, maar ze worden steeds zeldzamer. Een groep heeft leiders nodig, jongens die de lijnen trekken en de anderen corrigeren.'

BETROKKENHEID

'Als ik Gert, Franky of Jan terugzie, dan voel ik nog altijd de band die er vroeger was. Wij gingen voor elkaar door het vuur, omdat we beseften dat je met één of twee spelers geen resultaten behaalt. Zij kunnen in sommige wedstrijden misschien het verschil maken, maar over een volledig seizoen heb je vooral een sterk geheel nodig. Dat collectief denken is geleidelijk uit het voetbal verdwenen, er is minder gebondenheid.

'Ik heb het nog meegemaakt dat er slechts drie buitenlanders op het veld mochten staan. Dat het er steeds meer werden, is een logische evolutie. Ik zeg niet dat het toen beter of slechter was, maar stel alleen vast dat de betrokkenheid is verminderd. Een buitenlander komt in de eerste plaats naar hier om zijn boterham te verdienen en later misschien een stap hoger te kunnen zetten, terwijl wij vereerd waren om voor Club Brugge - een topploeg - te kunnen voetballen.'

'Nu komen de jongens naar hun werk, terwijl wij vrienden waren die na de training samen iets gingen drinken en urenlang op supportersavonden bleven hangen. Die tijd komt nooit meer terug.

'Zelfs tijdens het ontbijt nemen spelers geen tijd meer om met elkaar te praten, ze zijn voortdurend met hun smartphone bezig. Het sociaal contact is minder dan vroeger. Trainen, eten en naar huis. Het zou me sterk verwonderen dat die jongens met elkaar optrekken, zoals dat bij ons wel het geval was. Wij bleven ook langer op de club, wat een meerwaarde was. Over teambuilding werd toen nog niet gesproken, want we leefden sowieso samen.

'Alles wordt gemoderniseerd, wat ik kan begrijpen, maar daardoor is de binding met de club steeds kleiner geworden. Spelers krijgen het programma doorgestuurd of hebben een persoonlijke code om binnen te komen. Als we om tien uur op de club moesten zijn, dan werd de deur op dat uur gesloten. En wie te laat was, moest aanbellen en trakteren. (lacht) We corrigeerden elkaar en wilden op training niet onderdoen voor iemand anders. En er was meer vriendschap. Bart Verhaeghe en Vincent proberen de oude waarden van Club er opnieuw in te pompen. No sweat, no glory: het staat op elk document dat we krijgen. Omdat ze ook weten dat dat de enige manier tot succes is. En ons publiek vraagt dat.'

T1: DE SCHIETSCHIJF

'Ik was enorm verbaasd dat onze supporters, na het verlies in Moeskroen, zo negatief waren tegenover Ivan. Ik begrijp de ontgoocheling - wij waren óók teleurgesteld - maar ik kan het niet vatten dat een nieuwe trainer na de beste start in jaren wordt uitgefloten. Ik vermoed dat de Europese uitschakeling is blijven hangen, maar Basaksehir was een maatje te groot voor ons.'

'AEK was op papier een haalbare kaart, maar in Athene waren we niet in staat om hen pijn te doen. Jammer, maar dat kan gebeuren. En ik denk niet dat we de Europa League gingen winnen. Aan het verleden kunnen we niets meer veranderen, op de toekomst hebben we wél vat. Als we kampioen worden en de beker winnen, dan staat iedereen op de banken te springen, maar je hebt supporters ook nodig als het wat minder gaat.

'Ivan leeft voor zijn vak, probeert de groep sterker te maken en wil alle matchen winnen, maar als trainer moet je vooral een dikke huid hebben. Een keihard vak, waarin je vroeg of laat een schietschijf wordt. Eerst in de media, daarna op supportersfora. Resultaten bepalen álles.'

'Hein Vanhaezebrouck heeft AA Gent naar de titel en de Champions League geleid, is hij na een mindere start nu plots een slechte trainer? Kijk wat Peter Maes is overkomen. Iemand die zich honderd procent in een groep en een club kan inleven en die er alles voor doet, maar in Genk toch wordt ontslagen. Zo'n patat kan niemand verwerken. De voetbalwereld heeft mij ook al ontgoocheld, maar ik heb er nooit aan gedacht om het achter mij te laten. Training kunnen geven, tussen de jongens zitten, de wedstrijden, de emoties... Dat wil je niet missen. Ik heb het nodig om gelukkig te zijn.'
Gebruikersavatar
Gratchski
Sleutelspeler
Berichten: 4743
Lid geworden op: 29 mei 2016, 21:15
Locatie: 313

Re: Technische staf

Bericht door Gratchski »

Michel Preud'homme die bij een andere club in België aan de slag gaat? Het zal een moeilijke zaak worden, want geïnteresseerden moeten sowieso nog gaan aankloppen bij Club Brugge. Dat onthulde hij zelf...
Preud'homme had immers opmerkelijk nieuws, dat hij tussendoor even vermeldde. "Ik lig nog altijd onder contract in Brugge. Nog twee jaar", vertelt hij in Het Nieuwsblad. "Ze betalen me niet, want ik had een clausule die stipuleerde dat ik kon stoppen als ik dat wilde."

"Maar als ik nu ergens aan de slag zou gaan, moet die club of dat land wel met Club ­ Brugge onderhandelen. Er staat een ­afkoopsom in", zei de man die niet echt geïnteresseerd was in anderlecht. "We respecteren elkaar, maar we zijn niet voor ­elkaar gemaakt, denk ik. Zij zeggen dat en ik zeg dat ook. Na Standard, Gent en Brugge ook nog anderlecht trainen, dat ligt heel moeilijk."


Read more: https://www.voetbalkrant.com/nl/nieuws/ ... z4uo02Y2Y4" onclick="window.open(this.href);return false;
"Just because you are offended, doesn't mean you are right."
Gebruikersavatar
Fire
Sleutelspeler
Berichten: 2863
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:55
Locatie: Leuven

Re: Technische staf

Bericht door Fire »

Nice one Bart en Vince (en natuurlijk ook Michel om er in mee te gaan)
For the Good of the Game? For the Love of the Many!
:fire:
Gebruikersavatar
Alethio
Sleutelspeler
Berichten: 3452
Lid geworden op: 30 mei 2016, 09:17

Re: Technische staf

Bericht door Alethio »

De onthullingen over zijn contract indachtig hoort het volledige artikel dan ook hier thuis:
[spoiler]
DRIE MAANDEN ZONDER VOETBAL, MAAR MICHEL PREUD’HOMME AMUSEERT ZICH
‘Nationale ploeg staat of valt niet met Nainggolan’
Wekelijks zingt de naam van Michel Preud’homme nog wel ergens rond in een voetbalstadion. Ook hijzelf laat ons land niet los. Bondscoach worden van België? Iedereen verwacht het, maar zelf ziet hij dat anders. ‘Ik kan ook gewoon stoppen en niets meer doen. Al blijkt niemand zoiets te willen geloven.’

Michel Preud’homme heeft nu tijd om zich te ontspannen. Dirk Vertommen
LUDO VANDEWALLE

Er is bij Club Brugge geen reden tot heimwee naar het tijdperk Michel Preud’homme. Blauw-zwart pronkt onder Ivan Leko op een knappe eerste plaats en er zit lijn in het spel. ‘Weet je hoe dat komt?’, vraagt hij geheel retorisch. ‘Er heerst nu een echte clubcultuur bij de West-Vlamingen. Die werd de jongste jaren geïnstalleerd en daar heb ik mee de laatste stappen in gezet.’ Dat heeft bij de Waal bloed, zweet en tranen gekost en daar bekomt hij nu nog altijd van in Bordeaux.
Hoe vul je je dagen tegenwoordig?
‘Ik neem nu uitgebreid de tijd voor dingen waar ik voorheen nooit tijd voor had. Ik ben mijn dochter gaan bezoeken in Nederland, ik ga nu naar een golftornooi van mijn zoon. Mijn moeder is een week naar Bordeaux gekomen. Ik zag haar doorgaans alleen na een wedstrijd in Brugge en dan werd ik nog altijd overal opgeëist.’
Niemand geloofde dat je het meer dan drie maanden zonder voetbal zou uithouden. Heb je jezelf ­verbaasd?
‘Neen. Als ik na drie maanden weer zou beginnen met trainer te spelen, had ik net zo goed in Brugge kunnen blijven. Ik was echt te moe. En ik ben daar nog altijd niet helemaal vanaf. Soms voel ik me weer tiptop in orde, maar ­andere weken voel ik die vermoeidheid van al die jaren nog altijd. Ik werk sinds ik achttien ben. Altijd bezig geweest, als keeper en als trainer. In het buitenland weten velen niet dat ik ben gestopt omdat ik moe was. Ik krijg nu nog veel aanbiedingen. Of telefoons en mails van mensen die met mij willen praten, over verschillende jobs in het voetbal. Zelfs om manager te worden. Minstens één keer per week, en soms ook elke dag. Ik ga met die mensen ­praten, allez, met de meeste toch. Ze komen uit heel de wereld. Uit ­Europa, het Midden-Oosten, vooral uit Saudi-Arabië. Veel mensen willen mijn ideeën over voetbal kennen.’
Dat treft. Dat willen wij ook. Wat vind je van Hein Vanhaezebrouck bij anderlecht?
‘Als ik nu ergens aan de slag zou gaan, moet die club of dat land Club Brugge nog een afkoopsom betalen’
‘Echt onverwacht is het niet. Het is wel raar dat hij komt van een ploeg die problemen had en toch gaat hij naar een hoger niveau. Hetzelfde voor Yves Vanderhaeghe bij AA Gent. Het is paradoxaal, maar ik kan het ­begrijpen. Ze hebben krediet opgebouwd.’
Heeft anderlecht bij jou ­aangeklopt?
‘Neen.’
Kan jij überhaupt ooit trainer ­worden van anderlecht?
‘Neen, dat denk ik niet. We respecteren elkaar, maar we zijn niet voor ­elkaar gemaakt, denk ik. Zij zeggen dat en ik zeg dat ook. Na Standard, Gent en Brugge ook nog anderlecht trainen, dat ligt heel moeilijk. Trouwens, ik lig nog altijd onder contract in Brugge. Nog twee jaar. Ze betalen me niet, want ik had een clausule die stipuleerde dat ik kon stoppen als ik dat wilde. Maar als ik nu ergens aan de slag zou gaan, moet die club of dat land wel met Club ­Brugge onderhandelen. Er staat een ­afkoopsom in.’
In hoeverre is het huidige Club nog dat van jou?
‘Toch nog behoorlijk wat. De kern is niet zoveel veranderd. Izquierdo is weg, maar Dennis is gekomen. Dat is een schot in de roos van de clubscouting. De basis is nog altijd hetzelfde, maar het systeem is veranderd. Nu spelen ze met drie achteraan en twee spitsen. De animatie en de idee van hoe de ploeg moet spelen, is hetzelfde gebleven.
Wedstrijdmentaliteit en ­enthou­siasme, bedoel je dat met die cultuur?
‘De cultuur bij Club Brugge hebben wij samen gecreëerd. Voorzitter Bart Verhaeghe en manager Vincent Man­naert waren daar al voor mijn komst mee begonnen. Ik heb dat verder mee ontwikkeld en de laatste stappen gezet. Leko zet dat nu voort. Er zullen altijd individuele accenten van een coach zijn, maar die cultuur is belangrijk. Op dit ogenblik zijn Club Brugge, Charleroi en Zulte Waregem de enige clubs met een echte clubcultuur. Daarom staan die clubs nu verder dan de andere. Charleroi is een ploeg die fysiek sterk is en een uit­stekende mentaliteit heeft. Zulte ­Waregem kan je er met zijn politiek om met huurlingen te werken ook bij ­rekenen. Club Brugge heeft van die drie clubs de meeste middelen en staat daarom bovenaan.’
Dus was het nodig dat anderlecht Vanhaezebrouck haalde om die clubcultuur terug te brengen.
‘anderlecht was de jongste jaren veranderd van cultuur. Dat kwam omdat ze twee jaar geen kampioen waren geworden en dat absoluut moest. AA Gent wordt ook interessant. Het had de ­cultuur ­Vanhaezebrouck. Het is nu afwachten of de Buffalo’s die filosofie kunnen behouden. Veel clubs hebben op dit ogenblik de cultuur van hun trainer, ­terwijl het omgekeerd zou moeten zijn. Trainers ­moeten passen in een club.’
We hadden bij Club Brugge meer verwijzingen naar Preud’homme ­verwacht dit seizoen. Die blijven, dankzij de resultaten natuurlijk, beperkt.
‘Klopt. Alleen rond die Europese uitschakeling is dat nog eens even naar boven gekomen. Logisch. Europa ­League had wel gemoeten, daar moeten we eerlijk in zijn. Maar Leko bewijst dat hij kwaliteiten heeft als coach. Even was er een probleempje rond die Europese uitschakeling, maar dan gaat iedereen samen zitten en wordt naar een oplossing gezocht. Dát is Club Brugge. Bart en Vincent hebben dan Leko geholpen zoals ze ook mij hebben geholpen in de moeilijke momenten.’
Onze voorspelling: volgend jaar ben jij gewoon bondscoach.
‘Ah ja? Er zijn nooit gesprekken ­geweest. Er kan nog zoveel gebeuren. Ten eerste: ga ik ooit opnieuw trainer worden?’
Natuurlijk.
‘Waarom natuurlijk? Ik ben 58 jaar. Ik voel me nu goed. Ik kan misschien terug in het voetbal keren, maar dan niet als trainer. Die gesprekken over andere functies in het voetbal zijn ook interessant hoor.’
Serieus nu. Wat zou jou nu kunnen tegenhouden om bondscoach te worden? Je bent een echte Belg en je wordt heel breed aanvaard. Met deze gouden ­generatie dan nog eens.
‘Ik heb soms rare kronkels. Ik werd kampioen met Standard en vertrok naar Gent. De logica van anderen is niet altijd mijn logica. Misschien komt er binnen drie maanden iets op mijn weg dat ik dolgraag wil doen. Ik werk op gevoel, niet planmatig. Ik ga gestructureerd te werk in mijn job, maar om ­ergens te beginnen, werk ik veel minder rationeel. En: gaan ze mij vragen? Blijft Mar­tinez? Zal ik op dat moment vrij zijn? Dat weet ik allemaal niet.’
Je hebt nog geen zin om terug te beginnen. Dat is misschien pas in ­februari. Dan wacht je toch gewoon nog vier maanden en kan je bondscoach worden.
‘Jij bent niet de enige die dat zegt. Ze denken allemaal dat ik een jaar rust neem om er dan met de Rode ­Duivels in te vliegen. Ik lijk de enige die daar nog niet van overtuigd is. Het zou kunnen dat ik een andere functie in het voetbal opneem, zodat ik dit ­leven toch gedeeltelijk kan blijven ­hebben.’
Die vrije tijd heb je als bondscoach ook.
‘Ja, dat is waar. Ik kan ook gewoon stoppen en niets meer doen. (lacht) Maar niemand gelooft dat.’
Wat vind je van de situatie rond Radja Nainggolan?
‘Ik bekijk het van buitenaf. Voor mij is discipline heel belangrijk. Als trainer zet je de regels en je legt ze uit. Als nieuwe trainer ga je niet meteen bestraffen, maar wel opnieuw uitleggen waarom er bepaalde regels zijn. Als je daarna voelt dat ze met je voeten ­spelen en je niet respecteren, dan ga je ingrijpen.’
Tja, maar de bondscoach zegt net dat het niets met discipline te ­maken heeft en dat het een pure voetbalkeuze is. ‘Er zijn betere ­spelers op zijn positie’, zegt ­Roberto Martinez.
‘Ten eerste: de nationale ploeg staat of valt niet met Nainggolan. Je hebt ­andere, belangrijkere spelers. Als ­Nainggolan nu niet in zo’n sterke ­generatie zou zitten en hij veruit de beste Belgische speler zou zijn, dan zou de bondscoach hem erbij nemen. Geen enkele trainer verzwakt opzettelijk zijn ploeg.’
‘Nu is het anders: Nainggolan is een goede speler, maar je hebt toch ook Witsel, Fellaini, De Bruyne, Tielemans, Dendoncker… Die kunnen ook allemaal op die positie spelen. Als je dan twee of drie spelers hebt die even goed zijn, kies je voor de degene die het meeste discipline hebben. Dat is gewoon menselijk. Tielemans respecteert de regels en is toch ook een goede? Ik spreek als buitenstaander, maar kan me inbeelden hoe Martinez denkt.’
We hebben hem gevonden! Iemand die Martinez kan volgen met de niet-selectie van Nainggolan. Vind je dat de Rode Duivels goed op weg zijn?
‘Ja, dat vind ik wel. Zonder veel te trainen, zijn ze van het ene systeem naar een ander systeem overgestapt. Dat betekent dat er intelligentie in de ploeg zit. Uit eigen ervaring weet ik dat sommige spelers zoiets meteen oppikken, dat anderen twaalf keer een uitleg nodig hebben.’
‘Neem Victor Vazquez. Die was zo slim dat hij het na één keer op het bord te hebben gezien al meteen kon. Hij hoefde daarvoor niet eens op het oefenveld te komen. Met anderen moest je het tien keer trainen. Soit. De Duivels gingen van 4-3-3 naar 3-4-3 met maar enkele trainingen. Dat wil zeggen dat ze goed evolueren. De ­trainer maakte het simpel en de ­kwaliteit van de spelers is er. Wat ik af en toe nog mis, is de grinta. Je hebt al zoveel dingen in die ploegen, maar op het WK zal dat extra vuur nodig zijn. ’
Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: Technische staf

Bericht door Cedrinho »

Wissel bij de keeperstrainer: Jan Van Steenberghe OUT <> Tomislav Rogic IN

Club Brugge en Jan Van Steenberghe in onderling overleg uit elkaar
Club Brugge en keeperstrainer Jan Van Steenberghe gaan in onderling overleg uit elkaar. Van Steenberghe werkte sinds januari 2014 voor Blauw-Zwart.

Jan Van Steenberghe: “Ik kijk zeer positief terug op mijn 3,5 jaar bij Club Brugge. Het was een boeiende periode met heel wat sportieve hoogtepunten, goeie collega’s en een onvergetelijke band met de 12e man. Op een bepaald moment merken beide partijen dat er een verschil in visie bestaat. Dan is het beter om in een goeie verstandhouding uit elkaar te gaan.”

Vincent Mannaert: “Dit was de beste beslissing voor alle partijen. We hebben de voorbije jaren samen een mooi parcours afgelegd maar het draagvlak voor een verdere samenwerking werd steeds kleiner. Dit doet in geen enkel opzicht afbreuk aan de goeie samenwerking de voorbije jaren. We wensen Jan het allerbeste toe met zijn toekomstige projecten.”

Van Steenberghe zal bij Club opgevolgd worden door Tomislav Rogic. Rogic (42) was voordien aan de slag als keeperstrainer bij Zenit Sint-Petersburg en Shakhtar Donetsk. Hij zal woensdag voor het eerst op het Brugse trainingsveld staan.

BRON/ https://www.clubbrugge.be/nl/nieuws/clu ... uit-elkaar" onclick="window.open(this.href);return false;

Laatst gewijzigd door Cedrinho op 05 dec 2017, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
zegmaardag
Invaller
Berichten: 938
Lid geworden op: 07 jun 2016, 22:21

Re: Technische staf

Bericht door zegmaardag »

Hem zal gedeeltelijk het falen van Hubert en Horvath zijn aangewreven.

Horvath kwam 100% op zijn voorspraak.
Gebruikersavatar
The_One
Basisspeler
Berichten: 1560
Lid geworden op: 30 mei 2016, 09:05
Locatie: Babes-topic

Re: Technische staf

Bericht door The_One »

Om heel eerlijk te zijn, vind ik het een goede zaak. En deze uitspraak compleet los van het keepers debacle.
Er was nooit beterschap te merken op vlak van uitkomen en hoge ballen, bij eender welke keeper. (Ryan kon het al). Alsof (heb nooit trainingen gezien van hem) er niet op getraind werd...
PetjeFCB
Supersub
Berichten: 1329
Lid geworden op: 30 mei 2016, 07:05

Re: Technische staf

Bericht door PetjeFCB »

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180613_03560327" onclick="window.open(this.href);return false;
fcb 4 life
Sleutelspeler
Berichten: 3930
Lid geworden op: 30 mei 2016, 13:44
Locatie: Gistel

Re: Technische staf

Bericht door fcb 4 life »

Rudy Heylen naar Standard.
Gebruikersavatar
Maximus
Profvoetballer
Berichten: 415
Lid geworden op: 10 jan 2017, 13:55

Re: Technische staf

Bericht door Maximus »

fcb 4 life schreef: Rudy Heylen naar Standard.
Fucking MPH
Gebruikersavatar
Okido
Belofte
Berichten: 295
Lid geworden op: 31 jul 2017, 15:26

Re: Technische staf

Bericht door Okido »

fcb 4 life schreef: Rudy Heylen naar Standard.
Was hij nog actief verbonden aan de club? Ik dacht dat hij af en toe geconsulteerd werd... Maar begrijpbaar dat MPH graag mensen die hij kent en vertrouwt rond zich wil. Enkel de transfer van Jan als keeperstrainer zou ik niet zo kunnen smaken, mocht ik Standard-fan zijn. Maar dat ben ik niet dus hoef ik er ook niet van wakker te liggen :)
Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn, zolang je maar beter bent dan de rest!
Gebruikersavatar
Bruges8940
Belofte
Berichten: 281
Lid geworden op: 17 mei 2018, 15:27

Re: Technische staf

Bericht door Bruges8940 »

Einde verhaal voor Simons volgens HNB
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190531_04439421
Gebruikersavatar
Bruges8940
Belofte
Berichten: 281
Lid geworden op: 17 mei 2018, 15:27

Re: Technische staf

Bericht door Bruges8940 »

Bruges8940 schreef: 01 jun 2019, 08:29 Einde verhaal voor Simons volgens HNB
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190531_04439421
Club met persmededeling dat artikel HNB brol is.
https://www.clubbrugge.be/nl/nieuws/rea ... nieuwsblad
zegmaardag
Invaller
Berichten: 938
Lid geworden op: 07 jun 2016, 22:21

Re: Technische staf

Bericht door zegmaardag »

Bruges8940 schreef: 01 jun 2019, 13:43
Bruges8940 schreef: 01 jun 2019, 08:29 Einde verhaal voor Simons volgens HNB
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190531_04439421
Club met persmededeling dat artikel HNB brol is.
https://www.clubbrugge.be/nl/nieuws/rea ... nieuwsblad
Maar het artikel toont wel dat er iets van aan is...
Gebruikersavatar
The_One
Basisspeler
Berichten: 1560
Lid geworden op: 30 mei 2016, 09:05
Locatie: Babes-topic

Re: Technische staf

Bericht door The_One »

zegmaardag schreef: 01 jun 2019, 14:17
Bruges8940 schreef: 01 jun 2019, 13:43
Bruges8940 schreef: 01 jun 2019, 08:29 Einde verhaal voor Simons volgens HNB
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190531_04439421
Club met persmededeling dat artikel HNB brol is.
https://www.clubbrugge.be/nl/nieuws/rea ... nieuwsblad
Maar het artikel toont wel dat er iets van aan is...
Moest er iets van aan zijn zou Club de moeite niet doen om er op te reageren...
Plaats reactie