Jouw Ideale Opstelling

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Gebruikersavatar
BlueJedi
Invaller
Berichten: 941
Lid geworden op: 31 mei 2016, 13:03

Re: Jouw Ideale Opstelling

Bericht door BlueJedi »

Khas schreef:
BlueJedi schreef:
Khas schreef: De bedoeling is net dat ze die flank gerust laten. Het enige moment dat ik één van die twee op de flank wil zien is in balverlies, wanneer de tegenstander aan de overzijde zit. De taak van die twee is hoofdzakelijk aanjager en in balbezit zijn zij het eerste aanspeelpunt centraal om dan meteen de aanvallende driehoeken te maken. Het is geen 3-5-2 hé.
Als wij balverlies hebben en de tegenstander zit al aan de overkant dan is het te laat voor Vanlerberghe of Vormer om zich nog naar de flank te verplaatsen om die te verdedigen.

Verdediging is niet enkel reageren maar ook anticiperen. Een vleugel laat je niet zomaar open, zeker niet langs beide kanten.

En één van de grote voordelen van een 3-4-3 is dat je uw middenveld kunt gaan uitstretchen en de breedte van het hele veld kunt gaan bespelen. Dit zou jij helemaal teniet doen als je Vanlerberghe en Vormer in die opstelling niet op de flank zou laten spelen.
Je snapt het niet. Ze begeven zich naar de kant waar de bal niet is. Daar dekken ze de zone af voor opkomende flanken. De kant waar de bal is is niet open want daarvoor heb je je drie mans verdediging. Daar moet er telkens één van uitwijken naar de bal bevolkte flank toe. Centraal blijf je met een verdediger op man en een zonedekker over. De zes van dienst dekt de tweede zone. dragende middenvelder van bevolkte flank is aanjager. Tien zakt terug om opkomende man centraal op te vangen. Flankaanvallers verantwoordelijk voor opkomende backs. Spits verantwoordelijk om de tegenstanders op dubbele restverdediging te dwingen. Wanneer je tegen een tweespitsensysteem terecht komt, dan zakt één van de middenvelders af naar de flank en ga je over op 4-3-3. ipv 5-4-1
Heb je nog nooit een 3-4-3 in werking gezien?

Over Chelsea;
Over Chelsea: Luiz - Matic - Kanté. Haal je bij ons die spelers dan is het ook voor ons een eitje. Vooral Luiz dan.
Jouw punt was dat 3-4-3 op een lijn niet werkte met vleugelverdedigers want je hebt geniale spelers nodig die de flankwissels en omschakelingen kunnen doen. Daarboven heb je gezegd dat zo een systeem al heel lang ontkracht is en dus totaal niet meer werkt.

Ik haal dan een heel recent voorbeeld aan van een 3-4-3 dat verleden jaar kampioen gespeeld heeft in een topcompetitie en jouw antwoord is dan dat wij de spelers er niet voor hebben (we spelen ook niet in de PL...) ? En je verwijst dan nog naar de centrale middenvelders en centreback als grootste verschil terwijl je initieel stelde dat het gebrek aan geniale vleugelspelers de reden was waarom die opstelling niet zou werken...

Je kunt 3-4-3 op 2 manieren spelen:

- Met middenveld op een lijn. De moeilijkheid hier is om balans en veldbezetting te bewaren wanneer je middenvelders de aanval gaan ondersteunen. Als er teveel naar voren toe bewegen dan sta je open voor tegenaanvallen.
-Met middenveld als diamant. De moeilijkheid hier is de balans te vinden tussen te nauw te spelen of te breed. Als je diamant te nauw staat dan staan uw flanken open en ben je daar heel kwetsbaar anderzijds als je te open staat dan is er teveel ruimte voor de tegenstand om tussen de linies te lopen.

Met jouw initiële opstelling vrees ik voor een scenario waar ons middenveld te dicht zal staan en onze flanken dus onderbezet zijn omdat het allemaal spelers zijn die gewoon zijn om centraal te spelen. Voor de rest is er totaal geen ruimte in jouw opstelling voor spelers als Palacios, Limbombe, Touba en start je met 4 van onze 5 centrale middenvelders al reeds op het veld. Qua balans en bezetting van de posities in het team vind ik dit dus ook niet ideaal.
Laatst gewijzigd door BlueJedi op 09 aug 2017, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Khas
Sleutelspeler
Berichten: 3753
Lid geworden op: 29 mei 2016, 17:49

Re: Jouw Ideale Opstelling

Bericht door Khas »

BJ man, leescomprehentie is je sterkste punt niet hé?
3-4-3 met spelers op een lijn is sinds zijn succesjaren (2000-2005) gecounterd geweest en werkt totaal niet meer. De enige manier waarop je het mogelijk kan maken is met absoluut geniale spelers op de centrale posities, zoals dat bij Chelsea het geval was, want dan kan je gaan beginnen met die extreme positiewissels in eigen ploeg en rekenen op het snel bedienen van je aanvallers.
Over die diamant die te nauw staat, daar ga ik niet dieper over in gaan, lees eerst wat er al staat en probeer het te visualiseren. Dat je uberhaupt over een diamant spreekt in balverlies zegt op zich al genoeg.
Voor een Limbombe is er wel degelijk een plaats in zo'n opstelling. Het is zelfs op zijn lijf geschreven. Touba en Palacios zijn volkomen waardeloos, dat wel. Net als Vormer en Vanaken waardeloos zijn in het huidige systeem. Keuzes moeten gemaakt worden met zo'n wilde, ongestructureerde kern.
"Those who were dancing were thought to be stupid by those that could not hear the music."

Do what thou wilt, shall be the whole of the law.
Gebruikersavatar
Elafro
A-kern
Berichten: 513
Lid geworden op: 29 mei 2016, 19:57
Locatie: Tremelo

Re: Jouw Ideale Opstelling

Bericht door Elafro »

Met de huidige kern:

----------------------------- Horvath ---------------------------
- Cools ---------- Poulain --------- Denswil ----- De Bock -
--------------------------- Vanlerberghe ----------------------
------------------- Vormer -------------------------------------
----- Dennis ---------------- Rafa ------------- Limbombe -
---------------------------- Vossen ----------------------------

Bank: Butelle - Touba, Engels - Nakamba, Vanaken - Rotariu, Diaby/Perbet

Waar ik op hoop:
---------------------------- Nieuw -----------------------------
-- Cools -------- Poulain -------- Nieuw ------- Nieuw ----
---------------------------- Nakamba -------------------------
------------------- Vanlerberghe -----------------------------
---- Dennis ------------------------------------ Nieuw -------
----------------------------------- Vossen ---------------------
----------------- Perbet/Diaby --------------------------------

Bank: Horvath - Palacios, Masovic - Vormer, Vanaken - Rafa, Diaby/Perbet


Is wel off topic maar bon. Ik hoop dus dat Butelle, Hubert/Teunckens, Engels, Mechele, De Bock, Mera (verhuurd), Vlietinck (verhuurd), McGree (verhuurd), Strandberg, Izquierdo en Acolatse (verhuurd) nog verkocht worden. Dan hou je nog 21 van de huidige 32 spelers over en heb je dus nog ruimte voor 3-4 gerichte versterkingen.
Laatst gewijzigd door Elafro op 09 aug 2017, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fire
Sleutelspeler
Berichten: 2863
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:55
Locatie: Leuven

Re: Jouw Ideale Opstelling

Bericht door Fire »

Acolatse al terug verkopen? Die is hier net.
For the Good of the Game? For the Love of the Many!
:fire:
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3333
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Jouw Ideale Opstelling

Bericht door IsO »

Khas schreef: BJ man, leescomprehentie is je sterkste punt niet hé?
3-4-3 met spelers op een lijn is sinds zijn succesjaren (2000-2005) gecounterd geweest en werkt totaal niet meer. De enige manier waarop je het mogelijk kan maken is met absoluut geniale spelers op de centrale posities, zoals dat bij Chelsea het geval was, want dan kan je gaan beginnen met die extreme positiewissels in eigen ploeg en rekenen op het snel bedienen van je aanvallers.
Over die diamant die te nauw staat, daar ga ik niet dieper over in gaan, lees eerst wat er al staat en probeer het te visualiseren. Dat je uberhaupt over een diamant spreekt in balverlies zegt op zich al genoeg.
Voor een Limbombe is er wel degelijk een plaats in zo'n opstelling. Het is zelfs op zijn lijf geschreven. Touba en Palacios zijn volkomen waardeloos, dat wel. Net als Vormer en Vanaken waardeloos zijn in het huidige systeem. Keuzes moeten gemaakt worden met zo'n wilde, ongestructureerde kern.
Waarom vind je Vanaken waardeloos in het huidig systeem?
Gebruikersavatar
Elafro
A-kern
Berichten: 513
Lid geworden op: 29 mei 2016, 19:57
Locatie: Tremelo

Re: Jouw Ideale Opstelling

Bericht door Elafro »

Fire schreef: Acolatse al terug verkopen? Die is hier net.
Daar moest dus verhuren achter.
Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: Jouw Ideale Opstelling

Bericht door Cedrinho »

In de verwachting dat het afgebroken zal worden, zou ik graag zoiets zien nu:

Afbeelding

- FC (Diaby): Puur doelgericht. Snelheid benutten. Zo veel mogelijk de verdediging lastig maken.
- FC (Vossen): In steun van de diepe man, constant zwervend, ruimte creëren voor de AL en AR ook.
- AL (Dennis): Doen wat hij nu doet, maar zijn verdedigende taken niet ontzien.
- AR (Refaelov): Idem als de AL, maar op rechts dus.
- MC (McGree): Had hij nog in onze kern gezeten, ik had hier Coopman gezet, maar ook al zag ik hem nog niet aan het werk, ik heb het buikgevoel dat McGree deze rol aankan. Samen met de andere MC voor de brug tussen verdedigend en aanvallend compartiment zorgen. Deze MC wel iets vrijere rol.
- MC (Vanlerberghe): Gelijkaardig als de andere MC, maar voornamelijk fungerend als aanspeelpunt van de DM. DM als balafpakker, deze MC zich vrij spelend, bal vragend, schakelen van het uitvoetballen naar het opbouwen.
- DM (Nakamba): Bij balverlies de eerste verdediger. Bij balbezit van de verdediging de eerste opbouwer, aanspeelpunt van DL-DC-DR. Bij balbezit van het aanvallend compartiment moet de DM de verdedigende organisatie verzekeren, sterk communiceren, iedereen bij een man houden.
- DL (Denswil): In FM-termen is deze zowel LCV als LV als LVV.. Het vierkant van cornervlag tot DM is zijn verantwoordelijkheid, al is er uiteraard ook wel steun van de DM die dus extra verdediger is bij balverlies.
- DR (Engels): Idem als de DL, maar aan de rechterkant.
- DC (Poulain): Beest die de diepste spits van de tegenstander in zijn achterzak steekt.
- GK (Horvath): Hier heb ik liefst een doelman die meevoetballend is en net dat baart mij zorgen bij Horvath want diens voetjes zijn nog niet jedat. Een werkpunt..

Je kan het zien als een 343 (met middenveldruit Nak-Vlb-McG-Vos), als 352 (met Dennis en Rafa als buitenspelers), als 442 (DM als extra verdediger, AL en AR als flankmiddenvelders), als 361 (Vossen als extra middenvelder), et cetera. Soit, interpreteer het zoals je wil.


EDIT/ Zie dat ik Vormer vergeten ben.. Past best op die MC-positie waar Vanlerberghe staat.
PetjeFCB
Supersub
Berichten: 1329
Lid geworden op: 30 mei 2016, 07:05

Re: Jouw Ideale Opstelling

Bericht door PetjeFCB »

Niet om af te breken, maar vind het vreemd dat Vanaken niet in basis staat, verder wel heel offensieve tactiek...
Peet
Sleutelspeler
Berichten: 3422
Lid geworden op: 30 mei 2016, 08:38
Locatie: Gent

Re: Jouw Ideale Opstelling

Bericht door Peet »

Trekt op niks...
Gebruikersavatar
Khas
Sleutelspeler
Berichten: 3753
Lid geworden op: 29 mei 2016, 17:49

Re: Jouw Ideale Opstelling

Bericht door Khas »

Dat actiegebied van Diaby vind ik wel revolutionair.
"Those who were dancing were thought to be stupid by those that could not hear the music."

Do what thou wilt, shall be the whole of the law.
Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: Jouw Ideale Opstelling

Bericht door Cedrinho »

PetjeFCB schreef: Niet om af te breken, maar vind het vreemd dat Vanaken niet in basis staat, verder wel heel offensieve tactiek...
Nja, ik ben niet echt fan van Vanaken.. Heeft voor mij nog niet echt zijn meerwaarde getoond voor Club. Hij is niet de speler die Club beter kan maken. Is Club goed, dan is Vanaken goed. Is Club slecht, dan is Vanaken slecht. Terwijl je van een Vanaken zou verwachten dat hij een slecht Club beter zou moeten kunnen maken. Ook alles behalve een leiderfiguur of zo. Mocht het een stille kracht zijn zoals Simons dat in zijn goeie dagen was, dan zou ik er meer in geloven, maar zelfs dat zie ik niet in hem. Aan Hans om nu eindelijk eens mijn ongelijk te bewijzen.

En te aanvallend... Klopt wel. Maar op Belgisch niveau lijkt het me zeker te lukken.
Pakweg tegen RSCA zit je achterin wel man op man te spelen, maar Poulain kan makkelijk een Onyekuru of Teo in zijn achterzak steken. Groter probleem zijn de "flank"verdedigers imho. Als je ziet welke ruimte De Bock of Denswil tegenwoordig al laten op de linkerflank tegen "mindere" tegenstanders.. Zoiets kan echt niet.

Nu goed, ik ben sowieso geen fan van een driemansverdediging. Maar als we tegenwoordig dan toch zo gaan spelen, tjah, so be it, en dan baseer ik me maar daarop..
Khas schreef: Dat actiegebied van Diaby vind ik wel revolutionair.
Lukaku-rolletje. Voorin aanwezig zijn en scoren. Meer hoeft ie niet te doen. Idem als het Wesley of desnoods Perbet is.
Laatst gewijzigd door Cedrinho op 10 aug 2017, 15:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JRut
Sleutelspeler
Berichten: 2872
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:48

Re: Jouw Ideale Opstelling

Bericht door JRut »

De vraag over Vanaken is natuurlijk hoe het verband ligt. Is Club goed omdat Vanaken goed is of ligt het omgekeerd? Idem qua "slecht zijn". Ik ben daar nog altijd niet volledig uit, al neig ik eerder naar Club is goed omdat Vanaken goed is momenteel.
#hetishierbeter
Gebruikersavatar
Khas
Sleutelspeler
Berichten: 3753
Lid geworden op: 29 mei 2016, 17:49

Re: Jouw Ideale Opstelling

Bericht door Khas »

JRut schreef: De vraag over Vanaken is natuurlijk hoe het verband ligt. Is Club goed omdat Vanaken goed is of ligt het omgekeerd? Idem qua "slecht zijn". Ik ben daar nog altijd niet volledig uit, al neig ik eerder naar Club is goed omdat Vanaken goed is momenteel.
Ik denk dat Vanaken gewoon altijd doet wat hij kan. De perceptie van wat goed is is het probleem.
"Those who were dancing were thought to be stupid by those that could not hear the music."

Do what thou wilt, shall be the whole of the law.
Peet
Sleutelspeler
Berichten: 3422
Lid geworden op: 30 mei 2016, 08:38
Locatie: Gent

Re: Jouw Ideale Opstelling

Bericht door Peet »

Hoe verdedig je met deze opstelling tegen een 4-3-3? Zoals hier moeten AL en AR dus zakken. Dan mogen je klassespelers km's afleggen en zijn ze uitgeblust in hun zone van de waarheid. Uw spelers die het verschil maken moet je hoog op veld houden.

En opbouw van achteruit is ook onmogelijk zo toch? Je doet de opbouw dus met 3 achteraan, wie komt los op de flanken? Dennis op AL, pure rechtspoot die moet inzakken en komen vragen? Kan gewoon niet werken. Kan enkel werken met 4 middenvelders (liefst in ruit), waarvan er 2 open kunnen gaan om vrij te staan (dus die op links moet dus ook al linksvoetig zijn).
Laatst gewijzigd door Peet op 10 aug 2017, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BlueJedi
Invaller
Berichten: 941
Lid geworden op: 31 mei 2016, 13:03

Re: Jouw Ideale Opstelling

Bericht door BlueJedi »

Cedrinho schreef: In de verwachting dat het afgebroken zal worden, zou ik graag zoiets zien nu:

Afbeelding

- FC (Diaby): Puur doelgericht. Snelheid benutten. Zo veel mogelijk de verdediging lastig maken.
- FC (Vossen): In steun van de diepe man, constant zwervend, ruimte creëren voor de AL en AR ook.
- AL (Dennis): Doen wat hij nu doet, maar zijn verdedigende taken niet ontzien.
- AR (Refaelov): Idem als de AL, maar op rechts dus.
- MC (McGree): Had hij nog in onze kern gezeten, ik had hier Coopman gezet, maar ook al zag ik hem nog niet aan het werk, ik heb het buikgevoel dat McGree deze rol aankan. Samen met de andere MC voor de brug tussen verdedigend en aanvallend compartiment zorgen. Deze MC wel iets vrijere rol.
- MC (Vanlerberghe): Gelijkaardig als de andere MC, maar voornamelijk fungerend als aanspeelpunt van de DM. DM als balafpakker, deze MC zich vrij spelend, bal vragend, schakelen van het uitvoetballen naar het opbouwen.
- DM (Nakamba): Bij balverlies de eerste verdediger. Bij balbezit van de verdediging de eerste opbouwer, aanspeelpunt van DL-DC-DR. Bij balbezit van het aanvallend compartiment moet de DM de verdedigende organisatie verzekeren, sterk communiceren, iedereen bij een man houden.
- DL (Denswil): In FM-termen is deze zowel LCV als LV als LVV.. Het vierkant van cornervlag tot DM is zijn verantwoordelijkheid, al is er uiteraard ook wel steun van de DM die dus extra verdediger is bij balverlies.
- DR (Engels): Idem als de DL, maar aan de rechterkant.
- DC (Poulain): Beest die de diepste spits van de tegenstander in zijn achterzak steekt.
- GK (Horvath): Hier heb ik liefst een doelman die meevoetballend is en net dat baart mij zorgen bij Horvath want diens voetjes zijn nog niet jedat. Een werkpunt..

Je kan het zien als een 343 (met middenveldruit Nak-Vlb-McG-Vos), als 352 (met Dennis en Rafa als buitenspelers), als 442 (DM als extra verdediger, AL en AR als flankmiddenvelders), als 361 (Vossen als extra middenvelder), et cetera. Soit, interpreteer het zoals je wil.


EDIT/ Zie dat ik Vormer vergeten ben.. Past best op die MC-positie waar Vanlerberghe staat.
Er is maar 1 manier waarop je die opstelling kunt lezen en dat is een 3-3-4 wat een tactiek die heel offensief is en volgens mij weinig toepassing kan hebben buiten specifieke situaties waar je alle remmen los moet spelen om een achterstand op te halen.

Darenboven no way dat McGree en Vanlerberghe spelen in een 3 mans middenveld en Vanaken en Vormer niet.

Rafa als winger in zo een opstelling is trouwens ook rampzalig. Die heeft het noch het loopvermogen, noch de defensieve kwaliteiten om die flank helemaal alleen te doen.
Plaats reactie