Jouw Ideale Opstelling

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3206
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: Jouw Ideale Opstelling

Bericht door Pica »

Liefst wat meer uitleg dan :mrgreen:
Gebruikersavatar
Clubpolska
Sleutelspeler
Berichten: 2631
Lid geworden op: 30 mei 2016, 07:16
Locatie: Kluisbergen!

Re: Jouw Ideale Opstelling

Bericht door Clubpolska »

't Is nochtans met Vossen :dunno:
Oh Frail.
Gebruikersavatar
Khas
Sleutelspeler
Berichten: 3753
Lid geworden op: 29 mei 2016, 17:49

Re: Jouw Ideale Opstelling

Bericht door Khas »

BlueJedi schreef: 3-4-3 kan volgens mij nooit werken zonder goeie vleugelspelers.
Ik ben ook niet volledig gelukkig met de namen, maar het is wat er voor handen is bij ons voor in de standaard 3-4-3
Idealiter zie ik zowel achteraan als bij de dragende middenvelders nog een andere naam. Ik denk niet dat Engels dit kan, en Vanlerberghe zie ik liever op de rechterkant, in concurrentie met Vormer.
Voor de rest is het vooral meh, maar cava.
Laatst gewijzigd door Khas op 09 aug 2017, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
"Those who were dancing were thought to be stupid by those that could not hear the music."

Do what thou wilt, shall be the whole of the law.
Gebruikersavatar
BlueJedi
Invaller
Berichten: 941
Lid geworden op: 31 mei 2016, 13:03

Re: Jouw Ideale Opstelling

Bericht door BlueJedi »

Pica schreef: Liefst wat meer uitleg dan :mrgreen:
3-4-3 zonder vleugelspelers kan volgens mij nooit werken.

Je bezetting op de flanken hangt volledig af van spelers die dan tactisch andere posities moeten gaan innemen. Is volgens mij zeer lastig te spelen zonder daar grote fouten tegen te maken.

Er zal dan volgens mij vaak een speler doorbreken op de vleugel omdat het niet duidelijk is wie die precies moest opvangen en wie die ruimte moest afdekken. Als je al ziet hoe moeilijk onze spelers het hebben om gewoon met 3 achterin te spelen dan zal dat alleen verergeren als je dan nog is de vleugelverdedigers weghaalt. Recept voor totale chaos op het veld als je het mij vraagt.
Gebruikersavatar
Khas
Sleutelspeler
Berichten: 3753
Lid geworden op: 29 mei 2016, 17:49

Re: Jouw Ideale Opstelling

Bericht door Khas »

BlueJedi schreef:
Pica schreef: Liefst wat meer uitleg dan :mrgreen:
3-4-3 zonder vleugelspelers kan volgens mij nooit werken.
Dit is de absolute standaard invulling van een 3-4-3, maar vergt inderdaad wat loopwerk. Qua zonedekking wel vele malen simpeler dan wat we nu proberen.
De reden van onze totale chaos nu is omdat we met die flankverdedigers zitten die de boel overbevolken en gigantische gaten laten in tweede lijn. Dat moet zo snel mogelijk er uit.
Laatst gewijzigd door Khas op 09 aug 2017, 10:01, 3 keer totaal gewijzigd.
"Those who were dancing were thought to be stupid by those that could not hear the music."

Do what thou wilt, shall be the whole of the law.
Peet
Sleutelspeler
Berichten: 3422
Lid geworden op: 30 mei 2016, 08:38
Locatie: Gent

Re: Jouw Ideale Opstelling

Bericht door Peet »

Vooral de rollen van Dennis en Rafa worden in balverlies niet goed ingevuld.
Tegen de Turken wisten die niet goed hoe druk zetten, wie dekken, beetje pijnlijk om te zien dat Leko daar niets mee deed.

Eigenlijk moet je de backs van de tegenstand beetje vrij kunnen laten, maar Clichy trapt dan de perfecte voorzet en onze CV's laten zich aftroeven.. Daarna was het bijna mandekking op hun backs waardoor we met een enorm gat centraal zaten.
Laatst gewijzigd door Peet op 09 aug 2017, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BlueJedi
Invaller
Berichten: 941
Lid geworden op: 31 mei 2016, 13:03

Re: Jouw Ideale Opstelling

Bericht door BlueJedi »

Khas schreef:
BlueJedi schreef: 3-4-3 kan volgens mij nooit werken zonder goeie vleugelspelers.
Ik ben ook niet volledig gelukkig met de namen, maar het is wat er voor handen is bij ons voor in de standaard 3-4-3
Idealiter zie ik zowel achteraan als bij de dragende middenvelders nog een andere naam. Ik denk niet dat Engels dit kan, en Vanlerberghe zie ik liever op de rechterkant, in concurrentie met Vormer.
Voor de rest is het vooral meh, maar cava.
Ik vond de combinatie Palacios en Limbombe als flankspelers wel werken eerlijk gezegd. Touba en Cools hebben ook het profiel van een wingback voor mij al moeten die duidelijk nog stappen zetten. Vormer kan het ook maar dan moet hij centraal vervangen worden door Vanaken of McGree.

Er zijn dus voldoende opties wat mij betreft om gewoon met vleugelspelers te spelen in een 3-4-3. Voor de rest 3 verdedigers, 2 centrale middenvelders en 3 aanvallers. Als je Vormer niet op de vleugel zet dan is het centrale middenveld voor mij duidelijk Nakamba en Vormer. Achterin moeten we loskomen van het gebruik van Simons en betere spelers opstellen dan een Mechele of De Bock die wat mij betreft gewoon tekortschieten op dit niveau. Voorin moeten we volgens mij proberen de aanval te structureren rond de talenten van een Dennis en een Wesley die volgens mij onze meest getalenteerde aanvallers zijn. Daarnaast voorin wat mij betreft loskomen van een Rafa die echt zo goed niet meer is en ook van een Vossen die als spits veel te weinig diepgang en dreiging heeft om basisspeler te zijn.

Met het geld van een verkoop van Izzy nog een goeie aanvaller halen die past binnen het systeem complementair is met Dennis en Wesley. Met verkoop van Engels en/of Denswil nog een goeie versterking halen voor achterin.
Gebruikersavatar
Khas
Sleutelspeler
Berichten: 3753
Lid geworden op: 29 mei 2016, 17:49

Re: Jouw Ideale Opstelling

Bericht door Khas »

Ik ben van mening dat een verbasterde 3-4-3 met vleugelspelers nooit kan werken. Tenzij je buitengewoon geniale spelers hebt.
Flankwissels en omschakelingen zijn gewoon veel te complex.
Laatst gewijzigd door Khas op 09 aug 2017, 10:17, 3 keer totaal gewijzigd.
"Those who were dancing were thought to be stupid by those that could not hear the music."

Do what thou wilt, shall be the whole of the law.
Gebruikersavatar
BlueJedi
Invaller
Berichten: 941
Lid geworden op: 31 mei 2016, 13:03

Re: Jouw Ideale Opstelling

Bericht door BlueJedi »

Khas schreef:
BlueJedi schreef: 3-4-3 kan volgens mij nooit werken zonder goeie vleugelspelers.
Ik ben ook niet volledig gelukkig met de namen, maar het is wat er voor handen is bij ons voor in de standaard 3-4-3
Idealiter zie ik zowel achteraan als bij de dragende middenvelders nog een andere naam. Ik denk niet dat Engels dit kan, en Vanlerberghe zie ik liever op de rechterkant, in concurrentie met Vormer.
Voor de rest is het vooral meh, maar cava.
Je kunt 3-4-3 spelen met een diamant op het middenveld maar ook met een plat middenveld. In elk geval de buitenste middenvelders die moeten zowel de vleugel verdedigen als ondersteuning bieden aan de aanvallers. Profiel dat je daarvoor zoekt is een wingback, iemand die kan verdedigen maar ook aanvallen en die vooral een groot loopvermogen heeft om heel die flank te doen.

In jouw opstelling vind ik de startpositie van de middenvelders veel te dicht bij elkaar waardoor het lijkt alsof die flanken niet bezet zijn. Vanlerberghe is voor mij ook niet de meest geschikte persoon om die linkerflank te doen en als hij en Vormer de neiging zouden hebben voor te veel naar het midden te komen en hun flank te verlaten dan ga je volgens mij dikke miserie hebben.

Ik vind die bezetting dus ver van ideaal.
Gebruikersavatar
Khas
Sleutelspeler
Berichten: 3753
Lid geworden op: 29 mei 2016, 17:49

Re: Jouw Ideale Opstelling

Bericht door Khas »

De bedoeling is net dat ze die flank gerust laten. Het enige moment dat ik één van die twee op de flank wil zien is in balverlies, wanneer de tegenstander aan de overzijde zit. De taak van die twee is hoofdzakelijk aanjager en in balbezit zijn zij het eerste aanspeelpunt centraal om dan meteen de aanvallende driehoeken te maken. Het is geen 3-5-2 hé.

Je hebt trouwens wel gelijk dat je ook in 3-4-3 kan spelen met een lijn in het midden. Dat is echter al jaren geleden onschadelijk gemaakt, en hetzelfde lot beschouwd zoals de 3-5-2 a la Van Gaal een jaar of twee geleden gecounterd is.
Je hoeft enkel de eerste match tegen de Turken eens te herbekijken om te zien hoe ze het aanpakken na een klein half uur en wat het gevolg was.
Er zijn altijd oplossingen voor handen, maar zoals ik eerder al zei; in dit geval zijn die tactisch zo complex dat we daar enkele niveaus te laag voor zijn. Zo'n spelers die dat vlot oplossen lopen in ons land niet rond.
Laatst gewijzigd door Khas op 09 aug 2017, 10:42, 6 keer totaal gewijzigd.
"Those who were dancing were thought to be stupid by those that could not hear the music."

Do what thou wilt, shall be the whole of the law.
Gebruikersavatar
BlueJedi
Invaller
Berichten: 941
Lid geworden op: 31 mei 2016, 13:03

Re: Jouw Ideale Opstelling

Bericht door BlueJedi »

Khas schreef: De bedoeling is net dat ze die flank gerust laten. Het enige moment dat ik één van die twee op de flank wil zien is in balverlies, wanneer de tegenstander aan de overzijde zit. De taak van die twee is hoofdzakelijk aanjager en in balbezit zijn zij het eerste aanspeelpunt centraal om dan meteen de aanvallende driehoeken te maken. Het is geen 3-5-2 hé.
Als wij balverlies hebben en de tegenstander zit al aan de overkant dan is het te laat voor Vanlerberghe of Vormer om zich nog naar de flank te verplaatsen om die te verdedigen.

Verdediging is niet enkel reageren maar ook anticiperen. Een vleugel laat je niet zomaar open, zeker niet langs beide kanten.

En één van de grote voordelen van een 3-4-3 is dat je uw middenveld kunt gaan uitstretchen en de breedte van het hele veld kunt gaan bespelen. Dit zou jij helemaal teniet doen als je Vanlerberghe en Vormer in die opstelling niet op de flank zou laten spelen.
Gebruikersavatar
BlueJedi
Invaller
Berichten: 941
Lid geworden op: 31 mei 2016, 13:03

Re: Jouw Ideale Opstelling

Bericht door BlueJedi »

Khas schreef: De bedoeling is net dat ze die flank gerust laten. Het enige moment dat ik één van die twee op de flank wil zien is in balverlies, wanneer de tegenstander aan de overzijde zit. De taak van die twee is hoofdzakelijk aanjager en in balbezit zijn zij het eerste aanspeelpunt centraal om dan meteen de aanvallende driehoeken te maken. Het is geen 3-5-2 hé.

Je hebt trouwens wel gelijk dat je ook in 3-4-3 kan spelen met een lijn in het midden. Dat is echter al jaren geleden onschadelijk gemaakt, en hetzelfde lot beschouwd zoals de 3-5-2 a la Van Gaal een jaar of twee geleden gecounterd is.
Je hoeft enkel de eerste match tegen de Turken eens te herbekijken om te zien hoe ze het aanpakken na een klein half uur en wat het gevolg was.
Er zijn altijd oplossingen voor handen, maar zoals ik eerder al zei; in dit geval zijn die tactisch zo complex dat we daar enkele niveaus te laag voor zijn. Zo'n spelers die dat vlot oplossen lopen in ons land niet rond.
Conte heeft Chelsea verleden jaar kampioen gemaakt met een 3-4-3 waar het middenveld op een lijn stond.

----------------Courtois----------------
-----Azpi-------Luiz------Cahill-------
Moses----Matic----Kanté-----Alonso
----Pedro------Costa----Hazard-----

Wat je hier dus zegt vind ik maar zever. Deze tactiek werkte perfect en Moses en Alonso zijn zeker geen geniale spelers maar hebben wel het profiel van een wingback.

Ook de 3-5-2 van Van Gaal werkte perfect op het WK want Nederland is er daar heel ver mee geraakt. Bij United werkte het niet maar dat lag evengoed aan de spelers want elke andere opstelling die hij daar geprobeerd heeft werkte evenmin goed. In de startperiode leverde die opstelling trouwens goed aanvallend voetbal maar achterin vielen er teveel gaten waardoor hij teruggeschroefd is naar een 4-3-3 en zich beginnen focussen is op verdedigen waardoor de aanval dan verwaterde.
Laatst gewijzigd door BlueJedi op 09 aug 2017, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Khas
Sleutelspeler
Berichten: 3753
Lid geworden op: 29 mei 2016, 17:49

Re: Jouw Ideale Opstelling

Bericht door Khas »

BlueJedi schreef:
Khas schreef: De bedoeling is net dat ze die flank gerust laten. Het enige moment dat ik één van die twee op de flank wil zien is in balverlies, wanneer de tegenstander aan de overzijde zit. De taak van die twee is hoofdzakelijk aanjager en in balbezit zijn zij het eerste aanspeelpunt centraal om dan meteen de aanvallende driehoeken te maken. Het is geen 3-5-2 hé.
Als wij balverlies hebben en de tegenstander zit al aan de overkant dan is het te laat voor Vanlerberghe of Vormer om zich nog naar de flank te verplaatsen om die te verdedigen.

Verdediging is niet enkel reageren maar ook anticiperen. Een vleugel laat je niet zomaar open, zeker niet langs beide kanten.

En één van de grote voordelen van een 3-4-3 is dat je uw middenveld kunt gaan uitstretchen en de breedte van het hele veld kunt gaan bespelen. Dit zou jij helemaal teniet doen als je Vanlerberghe en Vormer in die opstelling niet op de flank zou laten spelen.
Je snapt het niet. Ze begeven zich naar de kant waar de bal niet is. Daar dekken ze de zone af voor opkomende flanken. De kant waar de bal is is niet open want daarvoor heb je je drie mans verdediging. Daar moet er telkens één van uitwijken naar de bal bevolkte flank toe. Centraal blijf je met een verdediger op man en een zonedekker over. De zes van dienst dekt de tweede zone. dragende middenvelder van bevolkte flank is aanjager. Tien zakt terug om opkomende man centraal op te vangen. Flankaanvallers verantwoordelijk voor opkomende backs. Spits verantwoordelijk om de tegenstanders op dubbele restverdediging te dwingen. Wanneer je tegen een tweespitsensysteem terecht komt, dan zakt één van de middenvelders af naar de flank en ga je over op 4-3-3. ipv 5-4-1
Heb je nog nooit een 3-4-3 in werking gezien?
Nuja dat is verdedigend. Aanvallend blijft het probleem hetzelfde zoals we nu hebben. Die bal moet snel naar voor, want zodra je moet rondtikken achteraan kom je in een situatie waar je een man voorbij moet om er door te geraken, maar dat zal je altijd hebben in een verdedigend systeem.
Over Chelsea;
Over Chelsea: Luiz - Matic - Kanté. Haal je bij ons die spelers dan is het ook voor ons een eitje. Vooral Luiz dan.
Laatst gewijzigd door Khas op 09 aug 2017, 11:02, 4 keer totaal gewijzigd.
"Those who were dancing were thought to be stupid by those that could not hear the music."

Do what thou wilt, shall be the whole of the law.
Gebruikersavatar
Bosko
Transfer Guru
Berichten: 3701
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:00

Re: Jouw Ideale Opstelling

Bericht door Bosko »

Luiz en Kanté hebben we lopen, Matic niet.
Gebruikersavatar
Khas
Sleutelspeler
Berichten: 3753
Lid geworden op: 29 mei 2016, 17:49

Re: Jouw Ideale Opstelling

Bericht door Khas »

Bosko schreef: Luiz en Kanté hebben we lopen, Matic niet.
Luiz heeft niemand lopen. Slimste verdediger ter wereld sinds Cannavaro. Was het maar zo geen eikel hé :mrgreen: . Tien jaar geleden had Simons dat ook wel gekund op ons niveau, maar dat zie ik hem niet belopen nu.
Misschien dat Denswil nog het licht zal zien, fysiek heeft hij er wel de capaciteiten voor.
Laatst gewijzigd door Khas op 09 aug 2017, 11:08, 3 keer totaal gewijzigd.
"Those who were dancing were thought to be stupid by those that could not hear the music."

Do what thou wilt, shall be the whole of the law.
Plaats reactie