[Supporters] Blue Army / Blues FCB

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Gebruikersavatar
birgervdd
Tester
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 mar 2017, 23:53

Re: [Supporters] Blue Army

Bericht door birgervdd »

BIRGER VANDENDRIESSCHE - IK BEN VOOR CLUB

Al sinds mijn geboorte ben ik voor Club. De Club van Brugge. Blauw-Zwart, een mooiere kleurencombinatie bestaat er niet, toch? De liefde voor Club is onvoorwaardelijk. In goeie en in slechte tijden, altijd voor Club. Soms krijg ik de vraag hoe het zover is gekomen. Het antwoord is simpel : van vader op zoon doorgekregen.

Als kind was die liefde vooral een soort blind vertrouwen in Club. Op de speelplaats is het tussen kinderen altijd een opbod over wie de beste ploeg is. Hoongelach van de klasgenootjes bij een nederlaag, maar desondanks altijd voor Club. De ontgoocheling/euforie was dan des te groter als het niet/wel lukte om op het einde van het seizoen de titel te pakken.

Als tiener begin je alles in vraag te stellen, te rebelleren zelfs. Trainers of spelers moeten het ontgelden als Club niet goed speelt. Bestuursleden moeten opzij als Club geen prijs pakt. En als Club dan wel goed speelt en prijzen pakt, dan is dat eigenlijk de normaalste zaak van de wereld. En toch, wat er ook gebeurt : altijd voor Club.

Als volwassene doorloop je die periodes meestal in sneltempo. Bij een nieuwe trainer of een nieuwe speler is er dat blind vertrouwen, maar dat kan snel omslaan. Je kijkt vooruit, je analyseert, je vergelijkt met het verleden. En je maakt een oordeel over wie of wat de oorzaak kan zijn. Zelfs als de voorspellingen tegenvallen, altijd voor Club.

Altijd voor Club. Met die mentaliteit ga ik elke keer naar Club gaan kijken. En dat is iets wat me van het hart moet. Waarom wordt er de laatste jaren zoveel gefixeerd op andere teams? Mijn supportershart bloedt als ik op de fandag de Noord anti-Buffalo of anti-mauve liedjes hoor zingen en geen “Hand in Hand, kameraden!”. Zelfs tijdens de Brugse Metten of de laatste away op Lokeren. Ja, Perbet is een ex-Buffalo en ja, Lokeren is niet beste vriendjes met Kwek. Who cares? WE ARE BRUGES!

Tuurlijk mag er gelachen worden met de concurrentie en tuurlijk mag er kritiek komen op beleid of keuzes van trainers, bestuursleden, spelers van Club. Nee, het moet zelfs, maar op de juiste momenten. Zodat Club er beter/groter van wordt. Van zodra de scheids de wedstrijd op gang blaast tot aan het laatste fluitsignaal, dan is het altijd voor Club! Wat er ook gebeurt.

Dat er in de wedstrijden tegen Kwek of mauve dan eens anti-gezang is, ook dat moet. Zelfs tot op of over het randje, maar toch niet tegen godbetert Lokeren of dit weekend Eupen? Daarom kameraden, morgen hand in hand voor de eerste thuismatch van Blauw-Zwart. Want een mooiere kleurencombinatie bestaat er toch niet? Dat heb ik althans zo toch doorgekregen van mijn vader.

MEER BLOGS OP BLUEARMY.BE
Laatst gewijzigd door birgervdd op 07 aug 2017, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Alethio
Sleutelspeler
Berichten: 3452
Lid geworden op: 30 mei 2016, 09:17

Re: [Supporters] Blue Army

Bericht door Alethio »

Helemaal akkoord.
Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: [Supporters] Blue Army

Bericht door Cedrinho »

Volledig akkoord, Birger. Ook ik erger me er steendood aan.
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3213
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: [Supporters] Blue Army

Bericht door Pica »

Het grootste deel van het stadion dat zingt heeft er gelukkig geen problemen mee :mrgreen:
Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: [Supporters] Blue Army

Bericht door Cedrinho »

Hoezo, "gelukkig"? Jij vindt dat normaal dat we anti-rsca zingen tegen fucking Athletic de Bilbao? Of morgen iets anti-Buffalo tegen Eupen?
De mensen die dat zingen zijn de reden waarom ik me steeds minder kan vereenzelvigen met het publiek in Jan Breydel. En dat vind ik doodzonde, want als Clubsupporter zou ik duizend keer liever gewoon écht supporteren VOOR Club in plaats van TEGEN janneke en mieke.
Het ergste is inderdaad dat die anti-songs duizend (letterlijk) keer meer worden meegezongen dan de gezangen PRO Club.

Vroeger hadden we zelfs nog songs voor iedere speler. Englebert, Clement, Timmy, Balaban, Blondel, Papin, ... Allemaal een eigen song.
Tegenwoordig raken we niet verder dan 3-4 keer een speler zijn naam roepen en wat in de handjes klappen.
Enfin, het is tenminste nog PRO, dat wel.
En als dan een groep (zelfs de NF waar ik geen fan van ben) moeite doet om er wat leven in te krijgen met songs om Club aan te moedigen, dan nog staat driekwart van het stadion erop te kijken als een hond op een zieke koe. Tot er 1 lul in een match die niets met kwek of mauf te maken heeft "anti-buffalo" roept en hup, gans het stadion doet mee. Belachelijk gedoe.

Wie meer anti-rsca of anti-gent is dan pro-club, heeft in het stadion eigenlijk niets te zoeken.
Ik heb het nog meegemaakt in mijn eerste jaren als abonnee dat ik naast 2 gasten zat die de kalmte zelve waren. Tot de match tegen rsca waar ze bij elke Brugse goal het kot zouden afbreken. Zo'n mensen beschouw ik niet als Clubsupporters. Clubsupporter moet je zijn omwille van Club, omdat Club je ziel geraakt heeft, omdat de Clubspelers dezelfde mentaliteit hebben als de jouwe of op zijn minst een mentaliteit die je bewondert, omdat Blauw-Zwart meer is dan gewoon wat kleurtjes en omdat Jan Breydel niet zomaar een sportstadion is. Niet omdat je niet graag paars ziet of omdat je collega's voor Gent zijn of zo.
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3213
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: [Supporters] Blue Army

Bericht door Pica »

Cedrinho schreef: Hoezo, "gelukkig"? Jij vindt dat normaal dat we anti-rsca zingen tegen fucking Athletic de Bilbao? Of morgen iets anti-Buffalo tegen Eupen?
De mensen die dat zingen zijn de reden waarom ik me steeds minder kan vereenzelvigen met het publiek in Jan Breydel. En dat vind ik doodzonde, want als Clubsupporter zou ik duizend keer liever gewoon écht supporteren VOOR Club in plaats van TEGEN janneke en mieke.
Het ergste is inderdaad dat die anti-songs duizend (letterlijk) keer meer worden meegezongen dan de gezangen PRO Club.

Vroeger hadden we zelfs nog songs voor iedere speler. Englebert, Clement, Timmy, Balaban, Blondel, Papin, ... Allemaal een eigen song.
Tegenwoordig raken we niet verder dan 3-4 keer een speler zijn naam roepen en wat in de handjes klappen.
Enfin, het is tenminste nog PRO, dat wel.
En als dan een groep (zelfs de NF waar ik geen fan van ben) moeite doet om er wat leven in te krijgen met songs om Club aan te moedigen, dan nog staat driekwart van het stadion erop te kijken als een hond op een zieke koe. Tot er 1 lul in een match die niets met kwek of mauf te maken heeft "anti-buffalo" roept en hup, gans het stadion doet mee. Belachelijk gedoe.

Wie meer anti-rsca of anti-gent is dan pro-club, heeft in het stadion eigenlijk niets te zoeken.
Ik heb het nog meegemaakt in mijn eerste jaren als abonnee dat ik naast 2 gasten zat die de kalmte zelve waren. Tot de match tegen rsca waar ze bij elke Brugse goal het kot zouden afbreken. Zo'n mensen beschouw ik niet als Clubsupporters. Clubsupporter moet je zijn omwille van Club, omdat Club je ziel geraakt heeft, omdat de Clubspelers dezelfde mentaliteit hebben als de jouwe of op zijn minst een mentaliteit die je bewondert, omdat Blauw-Zwart meer is dan gewoon wat kleurtjes en omdat Jan Breydel niet zomaar een sportstadion is. Niet omdat je niet graag paars ziet of omdat je collega's voor Gent zijn of zo.
Gelukkig omdat dat ook keer tof is om te zingen
Gelukkig omdat er tenminste gezongen wordt
Gelukkig omdat het ook het sfeer brengt
Gelukkig omdat niet iedereen zo'n purist moet zijn
Gelukkig omdat niet iedereen zo snel conclusies trekt uit simpele dingen als een liedje zingen.

Want daar gaat het blijkbaar om, als je anti buffalo zingt, ben je niet voor Club.
Als je de hate game als een strijd beschouwt, dan ben je niet voor Club.

Ben ik blij dat de definitie van een Club fan niet afhangt van één man, één liedje of één match.

Of misschien ben ik samen met duizenden anderen, desondanks iedere keer vol goesting op post te zijn, toch geen echte Club fan. Kan ook. Ik durf dat te betwijfelen.
Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: [Supporters] Blue Army

Bericht door Cedrinho »

Maar tegelijk mogen Clubsupporters (algemeen, niet op jou bedoeld) het dan wel belachelijk vinden als Kwek zingt dat alle boeren homo's zijn tegen pakweg Beveren.
Gebruikersavatar
birgervdd
Tester
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 mar 2017, 23:53

Re: [Supporters] Blue Army

Bericht door birgervdd »

Pica schreef: Het grootste deel van het stadion dat zingt heeft er gelukkig geen problemen mee :mrgreen:
Op zich ook geen probleem mee dat bv: Are you watching, anderlecht eens gezongen wordt als we glansrijk aan het winnen zijn, maar op de fandag en tegen Bilbao kan je het toch maar moeilijk begrijpen dat er anti-gezangen zijn richting kwek en mauve? En al zeker niet als dat het enige blijkt te zijn waar de massa mee op springt, terwijl er genoeg pogingen gedaan worden voor bv: Hand in Hand etc. , maar de helft dan gewoon voor zich uit zit te starten.
Gebruikersavatar
Stylisimo
A-kern
Berichten: 614
Lid geworden op: 01 sep 2016, 09:21

Re: [Supporters] Blue Army

Bericht door Stylisimo »

Als redelijke leek op het vlak van gezangen zou het mss niet slecht zijn om daar wat meer reclame voor te maken ofzo?
Flyers? Filmpjes met andere/nieuwe liedjes? Affiches id wc's met de teksten? Iemand met een megafoon om de boel op gang te krijgen?
De weinige keren dat ik in het stadion geraak, vind ik het ook povertjes qua gezangen. Het lijkt me anderzijds toch ook niet al te makkelijk om zoiets in gang te krijgen...
"Don’t waste your time looking back. You’re not going that way."
— Ragnar Lothbrok, Vikings
Gebruikersavatar
Stylisimo
A-kern
Berichten: 614
Lid geworden op: 01 sep 2016, 09:21

Re: [Supporters] Blue Army

Bericht door Stylisimo »

Aha op de site vd Blue army kun je dus al veel vinden
"Don’t waste your time looking back. You’re not going that way."
— Ragnar Lothbrok, Vikings
Gebruikersavatar
birgervdd
Tester
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 mar 2017, 23:53

Re: [Supporters] Blue Army

Bericht door birgervdd »

Stylisimo schreef: Aha op de site vd Blue army kun je dus al veel vinden Afbeelding
Jup ;)
Op termijn moet er een echt, papieren songbook komen en de cantus moet nieuw leven ingeblazen worden. To be continued ...
Gebruikersavatar
The_One
Basisspeler
Berichten: 1560
Lid geworden op: 30 mei 2016, 09:05
Locatie: Babes-topic

Re: [Supporters] Blue Army

Bericht door The_One »

Laat ons eerlijk zijn, als er een liedje is dat meer dan 5 verschillende woorden heeft, mag je van geluk spreken dat er een kwart van het stadion mee doet. Of de meesten kennen de tekst niet, of het is niet energiek genoeg. Ik herinner me nog van vroeger dat songs als 'fcb olé olé' gewoon 100x per match werden gezongen, en wel degelijk door het hele stadion.
Toeval of niet, die anti songs zijn ook van dat genre...
Laatst gewijzigd door The_One op 06 aug 2017, 09:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
birgervdd
Tester
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 mar 2017, 23:53

Re: [Supporters] Blue Army

Bericht door birgervdd »

FILLOU - LOLOLOLOLOLOOOOOOOO …, ZWIJG OVER BUFFALO.

Wie? Wie in godsnaam begint altijd weer met dat vervelende, belachelijke, onnozele “aaaaaanti buff…”? Wie haalt het telkens opnieuw in zijn of haar of het (genderneutraliteit!) hoofd om tégen een voetbalploeg uit Gent te beginnen zingen als wij tegen Eupen, Moeskroen of Beveren spelen? Wie heeft meteen na elk doelpunt van ons de reflex om te lullen over een voetbalclub van een kleine veertig km landinwaarts? Wie, ja wie is er verantwoordelijk voor dat ik enkele seconden na een doelpunt van Club hoofdschuddend opnieuw op mijn stoeltje zak?

Het was me wat, de hervatting van de competitie op Jan Breydel in jaargang 17-18. We waren nog geen half uur ver of in mijn buurt waren alle spelers al vakkundig door de mangel gehaald. Horvath omdat hij te traag de bal terug in het spel bracht, Engels en Mechele om hun gebrek aan voetballende kwaliteit, Touba om zijn positie, Vormer na een tackle, Simons omdat hij te oud is, Refaelov, Vossen en natuurlijk Ivan Leko. De eerste echte thuismatch sinds de playoffs enkele maanden geleden en het krediet was al op. Krot & companie. Awoe!

Maar we scoorden. En in de tweede helft nóg twee keer. En dus was het feest! En dus konden we allemaal samen van je “lololololololoooooo …” zingen. Toegegeven, anno 2017 is het de perfecte voetbalsong. Het is een makkelijk en evident ritme dat iedereen aan kan. Ook de toonaard waarin het gezongen wordt, is een haalbare kaart voor eenieder die al eens in de douche een zangstonde aanheft. Er zitten “lololoooo’s” in wat heden ten dage een topper is bij de jongen gasten. En los daarvan moet je maar twee woorden onthouden. Het klinkt goed, het galmt door het stadion, het brengt de Olympiavlakte in vervoering. Maar doe het niet! Laat het uit! Zing het in je auto of je bus als je daar in Gent aan die badkuip passeert, neurie het tijdens het joggen, leer het aan je papegaai of wieg er je kleine uk mee in slaap. Maar stop er mee als de Club voetbalt!

Tenzij we er een draai kunnen aan geven. En we er, ik doe maar een voorstel, “lololololololooooooo IIiiiii-Van-Lee-Kooooooo” of “lolololololooooooo Jos-Is-Kwer-Dooooo” kunnen van maken. “Lalalalalalaaaaaa – Toubaaaaa” of “leleleleleleleleeeee – Limbombeeee”, het rijmt ook. En het is allemaal stukken beter dan dat gedoe met die indianen van De Witte en Louwagie. Binnen drie weken spelen we thuis tegen Standard. Houden we er allemaal samen een beetje rekening mee? Bedankt.

MEER BLOGS OP BLUEARMY.BE
vanGentmaarvoorClub
Basisspeler
Berichten: 1752
Lid geworden op: 13 jul 2016, 22:44

Re: [Supporters] Blue Army

Bericht door vanGentmaarvoorClub »

birgervdd schreef: FILLOU - LOLOLOLOLOLOOOOOOOO …, ZWIJG OVER BUFFALO.

Wie? Wie in godsnaam begint altijd weer met dat vervelende, belachelijke, onnozele “aaaaaanti buff…”? Wie haalt het telkens opnieuw in zijn of haar of het (genderneutraliteit!) hoofd om tégen een voetbalploeg uit Gent te beginnen zingen als wij tegen Eupen, Moeskroen of Beveren spelen? Wie heeft meteen na elk doelpunt van ons de reflex om te lullen over een voetbalclub van een kleine veertig km landinwaarts? Wie, ja wie is er verantwoordelijk voor dat ik enkele seconden na een doelpunt van Club hoofdschuddend opnieuw op mijn stoeltje zak?

Het was me wat, de hervatting van de competitie op Jan Breydel in jaargang 17-18. We waren nog geen half uur ver of in mijn buurt waren alle spelers al vakkundig door de mangel gehaald. Horvath omdat hij te traag de bal terug in het spel bracht, Engels en Mechele om hun gebrek aan voetballende kwaliteit, Touba om zijn positie, Vormer na een tackle, Simons omdat hij te oud is, Refaelov, Vossen en natuurlijk Ivan Leko. De eerste echte thuismatch sinds de playoffs enkele maanden geleden en het krediet was al op. Krot & companie. Awoe!

Maar we scoorden. En in de tweede helft nóg twee keer. En dus was het feest! En dus konden we allemaal samen van je “lololololololoooooo …” zingen. Toegegeven, anno 2017 is het de perfecte voetbalsong. Het is een makkelijk en evident ritme dat iedereen aan kan. Ook de toonaard waarin het gezongen wordt, is een haalbare kaart voor eenieder die al eens in de douche een zangstonde aanheft. Er zitten “lololoooo’s” in wat heden ten dage een topper is bij de jongen gasten. En los daarvan moet je maar twee woorden onthouden. Het klinkt goed, het galmt door het stadion, het brengt de Olympiavlakte in vervoering. Maar doe het niet! Laat het uit! Zing het in je auto of je bus als je daar in Gent aan die badkuip passeert, neurie het tijdens het joggen, leer het aan je papegaai of wieg er je kleine uk mee in slaap. Maar stop er mee als de Club voetbalt!

Tenzij we er een draai kunnen aan geven. En we er, ik doe maar een voorstel, “lololololololooooooo IIiiiii-Van-Lee-Kooooooo” of “lolololololooooooo Jos-Is-Kwer-Dooooo” kunnen van maken. “Lalalalalalaaaaaa – Toubaaaaa” of “leleleleleleleleeeee – Limbombeeee”, het rijmt ook. En het is allemaal stukken beter dan dat gedoe met die indianen van De Witte en Louwagie. Binnen drie weken spelen we thuis tegen Standard. Houden we er allemaal samen een beetje rekening mee? Bedankt.

MEER BLOGS OP BLUEARMY.BE
terecht !
:thumba:
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3213
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: [Supporters] Blue Army

Bericht door Pica »

Ik vind het nog steeds te gek voor woorden dat we hierover vallen.
Cinema publiek is geen probleem
Een soms stille noord (perceptie vanuit de oost) is ook geen probleem
Een soms stille oost is geen probleem

Anti buffalo: ola zekers!
Plaats reactie