De Rode Duivels

Alle voetbalnieuws uit België dat niet Club gerelateerd is.
Peter
A-kern
Berichten: 520
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: De Rode Duivels

Bericht door Peter »

Ik geloof niet meer in Tielemans. Luxespeler pur sang.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

t4nd schreef: 12 sep 2023, 14:13
IsO schreef: 12 sep 2023, 12:24 Blij dat we eindelijk een coach hebben die de dingen durft benoemen. Tedesco hekelde onder meer de "solo-pressing" tegen Azerbeidzjan, ondertussen een oud zeer bij de Duivels dat hier al eerder werd aangehaald. Benieuwd of we vanavond al beterschap gaan zien.
Goed dat hij de dingen durft te benoemen, maar is hij als coach niet verantwoordelijk voor de zaken? Als bepaalde spelers onvoldoende werken moet hij ze eruit smijten, niet beschermen.
Ja, dat is hij. Tielemans werd ook gewisseld in de 66e minuut geloof ik. Nu, het gaat niet enkel over hem. Pressietriggers moeten duidelijker, en moeten door iedereen worden opgepikt. Dat kon de vorige matchen wél (zie bijvoorbeeld Duitsland). Ligt het dan aan de instructies van de coach, of aan hun uitvoering? Ik zou zelf die jongens vanavond een nieuwe kans geven, maar als ze het opnieuw niet uitvoeren zoals gewenst, zouden ze er inderdaad uit gaan. Er zijn alternatieven voor ons middenveld (Vranckx, Vermeeren, Heynen (indien fit),...) die meer intensiteit kunnen brengen dan wat Youri doorgaans toont. Ik herneem een post van een paar jaar terug:
IsO schreef: 01 okt 2021, 11:56 Van Sambi Lokonga ben ik zelf ook geen grote fan. Als je puur kijkt naar wat algemene statistieken, was hij vorig seizoen blijkbaar beter dan pakweg Heynen of Rits, maar qua constante en waarde voor de ploeg in de moeilijke matchen zou ik altijd voor die laatste 2 gaan. Kijk naar de meerwaarde van Rits Europees onze voorbije twee CL-games. Ik denk dat dat te maken heeft met wat het voetbalspel FIFA hun aanvallende en defensieve work rate noemt. Zowel Heynen als Rits zijn technisch misschien wat minder oogstrelend dan zo'n Sambi Lokonga (hoewel dat zeer relatief is als je kijkt naar het technische niveau van de middenvelders die al bij Genk passeerden en onder handen werden genomen door hun technical coach, Michel Ribeiro, wereldtop in zijn vak, of als je weet dat Rits als 16-jarige werd opgepikt door de Ajax-scouting), maar zij werken zowel in aanvallend als verdedigend opzicht harder voor het team en zijn in die optiek belangrijk voor het evenwicht op het middenveld. Dat is in mijn ogen ook de enige reden waarom Tielemans - in mijn ogen overigens véél beter dan Sambi Lokonga - deze zomer nog niet naar een absolute topploeg ging, en Real eerder voor Camavinga ging dan voor hem.

Spelers als Sambi Lokonga, Tielemans, zie ik eigenlijk in het moderne voetbal - omwille van de aangehaalde reden - minder renderen in een tweemansmiddenveld tegen sterkere tegenstanders. Ze hebben lopers/werkers rond zich nodig. Pirlo is een mooi voorbeeld vind ik. Een ongelofelijke stylist en passeur, maar had ook werkers naast/voor zich nodig om optimaal te renderen (Gattuso, Marchisio,...).
Tegen Azerbeidzjan speelden we op papier met een driemansmiddenveld, maar was Onana zo'n werker/loper, Trossard niet. Dus weer te weinig dynamiek op het middenveld. Als je met Tielemans wil spelen en hem wil laten renderen, moet er een aanvallend profiel uit je ploeg.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »

IsO schreef: 12 sep 2023, 16:03
Ja, dat is hij. Tielemans werd ook gewisseld in de 66e minuut geloof ik. Nu, het gaat niet enkel over hem. Pressietriggers moeten duidelijker, en moeten door iedereen worden opgepikt. Dat kon de vorige matchen wél (zie bijvoorbeeld Duitsland). Ligt het dan aan de instructies van de coach, of aan hun uitvoering? Ik zou zelf die jongens vanavond een nieuwe kans geven, maar als ze het opnieuw niet uitvoeren zoals gewenst, zouden ze er inderdaad uit gaan. Er zijn alternatieven voor ons middenveld (Vranckx, Vermeeren, Heynen (indien fit),...) die meer intensiteit kunnen brengen dan wat Youri doorgaans toont. Ik herneem een post van een paar jaar terug:
IsO schreef: 01 okt 2021, 11:56 Van Sambi Lokonga ben ik zelf ook geen grote fan. Als je puur kijkt naar wat algemene statistieken, was hij vorig seizoen blijkbaar beter dan pakweg Heynen of Rits, maar qua constante en waarde voor de ploeg in de moeilijke matchen zou ik altijd voor die laatste 2 gaan. Kijk naar de meerwaarde van Rits Europees onze voorbije twee CL-games. Ik denk dat dat te maken heeft met wat het voetbalspel FIFA hun aanvallende en defensieve work rate noemt. Zowel Heynen als Rits zijn technisch misschien wat minder oogstrelend dan zo'n Sambi Lokonga (hoewel dat zeer relatief is als je kijkt naar het technische niveau van de middenvelders die al bij Genk passeerden en onder handen werden genomen door hun technical coach, Michel Ribeiro, wereldtop in zijn vak, of als je weet dat Rits als 16-jarige werd opgepikt door de Ajax-scouting), maar zij werken zowel in aanvallend als verdedigend opzicht harder voor het team en zijn in die optiek belangrijk voor het evenwicht op het middenveld. Dat is in mijn ogen ook de enige reden waarom Tielemans - in mijn ogen overigens véél beter dan Sambi Lokonga - deze zomer nog niet naar een absolute topploeg ging, en Real eerder voor Camavinga ging dan voor hem.

Spelers als Sambi Lokonga, Tielemans, zie ik eigenlijk in het moderne voetbal - omwille van de aangehaalde reden - minder renderen in een tweemansmiddenveld tegen sterkere tegenstanders. Ze hebben lopers/werkers rond zich nodig. Pirlo is een mooi voorbeeld vind ik. Een ongelofelijke stylist en passeur, maar had ook werkers naast/voor zich nodig om optimaal te renderen (Gattuso, Marchisio,...).
Tegen Azerbeidzjan speelden we op papier met een driemansmiddenveld, maar was Onana zo'n werker/loper, Trossard niet. Dus weer te weinig dynamiek op het middenveld. Als je met Tielemans wil spelen en hem wil laten renderen, moet er een aanvallend profiel uit je ploeg.
Vooral de laatste alinea uit uw eigen quote is er boenk op.
Echter is Tielemans ook niet het genie die het spel kan verdelen, daarvoor is hij niet creatief genoeg.
Je mag nog Mangala en Onana naast Tielemans zetten als werkpaarden, hij gaat ons spel niet maken. Dat valt nu nog meer op omdat De Bruyne (blessure), Hazard (gestopt) en Mertens (er niet meer bij) er niet meer zijn om het spel naar zich toe te trekken.

Het is opvallend dat Tielemans en Sambi Lokonga, een beetje gelijkaardige profielen, het moeilijk hebben in het hedendaagse voetbal.
Slachtoffer van hun eigen jeugdopleiding, toen de jeugd van anderlecht er nog met kop en schouders boven uit stak? Toen er niet moest verdedigd worden?
Het is bij beiden allemaal teveel in hetzelfde tempo. Tielemans heeft een goede balbehandeling en een uitstekend afstandsshot. Zowel zijn korte als zijn lange passes zijn over het algemeen ook goed. Mocht hij de goede workrate hebben, zou hij eigenlijk een ideale 8 zijn.

Daarom vond ik het deze keer des te meer opvallend dat Vanaken er niet bij was. OK, hij krijgt bakken (onterechte) kritiek als hij voor de Duivels speelt, en hij past misschien niet in de verjongingskuur, maar tegen Azerbeidzjan en Estland zou hij zeker in staat zijn om het spel in hand te nemen en de bal op te eisen. Nu zit je te kijken naar een ploeg zonder ideeën met eigenlijk niemand die een echte 10/spelverdeler is...
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 12 sep 2023, 17:07
IsO schreef: 12 sep 2023, 16:03
Ja, dat is hij. Tielemans werd ook gewisseld in de 66e minuut geloof ik. Nu, het gaat niet enkel over hem. Pressietriggers moeten duidelijker, en moeten door iedereen worden opgepikt. Dat kon de vorige matchen wél (zie bijvoorbeeld Duitsland). Ligt het dan aan de instructies van de coach, of aan hun uitvoering? Ik zou zelf die jongens vanavond een nieuwe kans geven, maar als ze het opnieuw niet uitvoeren zoals gewenst, zouden ze er inderdaad uit gaan. Er zijn alternatieven voor ons middenveld (Vranckx, Vermeeren, Heynen (indien fit),...) die meer intensiteit kunnen brengen dan wat Youri doorgaans toont. Ik herneem een post van een paar jaar terug:
IsO schreef: 01 okt 2021, 11:56 Van Sambi Lokonga ben ik zelf ook geen grote fan. Als je puur kijkt naar wat algemene statistieken, was hij vorig seizoen blijkbaar beter dan pakweg Heynen of Rits, maar qua constante en waarde voor de ploeg in de moeilijke matchen zou ik altijd voor die laatste 2 gaan. Kijk naar de meerwaarde van Rits Europees onze voorbije twee CL-games. Ik denk dat dat te maken heeft met wat het voetbalspel FIFA hun aanvallende en defensieve work rate noemt. Zowel Heynen als Rits zijn technisch misschien wat minder oogstrelend dan zo'n Sambi Lokonga (hoewel dat zeer relatief is als je kijkt naar het technische niveau van de middenvelders die al bij Genk passeerden en onder handen werden genomen door hun technical coach, Michel Ribeiro, wereldtop in zijn vak, of als je weet dat Rits als 16-jarige werd opgepikt door de Ajax-scouting), maar zij werken zowel in aanvallend als verdedigend opzicht harder voor het team en zijn in die optiek belangrijk voor het evenwicht op het middenveld. Dat is in mijn ogen ook de enige reden waarom Tielemans - in mijn ogen overigens véél beter dan Sambi Lokonga - deze zomer nog niet naar een absolute topploeg ging, en Real eerder voor Camavinga ging dan voor hem.

Spelers als Sambi Lokonga, Tielemans, zie ik eigenlijk in het moderne voetbal - omwille van de aangehaalde reden - minder renderen in een tweemansmiddenveld tegen sterkere tegenstanders. Ze hebben lopers/werkers rond zich nodig. Pirlo is een mooi voorbeeld vind ik. Een ongelofelijke stylist en passeur, maar had ook werkers naast/voor zich nodig om optimaal te renderen (Gattuso, Marchisio,...).
Tegen Azerbeidzjan speelden we op papier met een driemansmiddenveld, maar was Onana zo'n werker/loper, Trossard niet. Dus weer te weinig dynamiek op het middenveld. Als je met Tielemans wil spelen en hem wil laten renderen, moet er een aanvallend profiel uit je ploeg.
Vooral de laatste alinea uit uw eigen quote is er boenk op.
Echter is Tielemans ook niet het genie die het spel kan verdelen, daarvoor is hij niet creatief genoeg.
Je mag nog Mangala en Onana naast Tielemans zetten als werkpaarden, hij gaat ons spel niet maken. Dat valt nu nog meer op omdat De Bruyne (blessure), Hazard (gestopt) en Mertens (er niet meer bij) er niet meer zijn om het spel naar zich toe te trekken.

Het is opvallend dat Tielemans en Sambi Lokonga, een beetje gelijkaardige profielen, het moeilijk hebben in het hedendaagse voetbal.
Slachtoffer van hun eigen jeugdopleiding, toen de jeugd van anderlecht er nog met kop en schouders boven uit stak? Toen er niet moest verdedigd worden?
Het is bij beiden allemaal teveel in hetzelfde tempo. Tielemans heeft een goede balbehandeling en een uitstekend afstandsshot. Zowel zijn korte als zijn lange passes zijn over het algemeen ook goed. Mocht hij de goede workrate hebben, zou hij eigenlijk een ideale 8 zijn.

Daarom vond ik het deze keer des te meer opvallend dat Vanaken er niet bij was. OK, hij krijgt bakken (onterechte) kritiek als hij voor de Duivels speelt, en hij past misschien niet in de verjongingskuur, maar tegen Azerbeidzjan en Estland zou hij zeker in staat zijn om het spel in hand te nemen en de bal op te eisen. Nu zit je te kijken naar een ploeg zonder ideeën met eigenlijk niemand die een echte 10/spelverdeler is...
Ik denk dus wél dat Tielemans als deep lying playmaker zou kunnen spelen op een driemansmiddenveld met 2 werkers/lopers rond zich die hem wat meer tijd geven om zijn ding te doen en wat defensieve druk van z'n schouders nemen. Maar goed, ik denk dat hij momenteel zeker wedstrijdritme en misschien ook wel vertrouwen mist.

Vanaken zou ik ook altijd meenemen moest ik bondscoach zijn. Zelfs Mulder (die wel zei dat het soms wat apathisch oogt bij hem) vroeg zich af waarom hij niet in deze selectie zit, die duidelijk een spelmaker mist als Kev er niet bij is.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Castagne in de pers over het dispuut Courtois-Tedesco:
[spoiler]
Castagne denkt er het zijne van. “De bondscoach heeft goed gereageerd in deze hele historie”, klinkt het bij Le Soir. “Hij liet zien dat zoiets niet kan onder zijn hoede. Hoe ik ernaar kijk? De meeste spelers hebben altijd kleine blessures of pijn. We zijn nooit echt 100 procent. Of het is een echte blessure en je club dwingt je terug te keren, of je bent in staat om te spelen. Vanuit mijn oogpunt had Thibaut kunnen blijven als Thibaut dat had gewild, maar het was zijn keuze. Ik heb er met andere spelers over gesproken en zij zien het ook zo, maar ik kan niet voor de hele groep spreken. Je had een verhaal over de aanvoerdersband, daarna de foto van zijn knie in het vliegtuig en dan die kapiteinsbanden op zijn bruiloft. Hij speelde met de pers en dat hadden wij niet nodig.”

De houding van Courtois frustreerde dus duidelijk zijn ploeggenoten. Een terugkeer wordt dus niet vanzelfsprekend.

“Het zou raar zijn als Thibaut terug zou komen alsof er niets is gebeurd”, stelt Castagne. “Het probleem tussen hem en de bondscoach moet opgelost worden. Overigens is het belangrijkste nog dat hij herstelt van zijn blessure. En als Thibaut daarna niet meer wil komen, is dat zijn keuze. We hebben Koen Casteels, die heel goed is, en andere keepers achter de hand. Ja, Thibaut is de beste Belgische doelman ter wereld. Maar misschien moeten we onszelf de vraag stellen: willen we deze groep opofferen voor één speler?”
:hide:
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Kleine tribute aan Eden:
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

UEFA besliste dat 1-1 ook de eindstand wordt van België-Zweden. Voor mij de juiste beslissing.
vanGentmaarvoorClub
Basisspeler
Berichten: 1750
Lid geworden op: 13 jul 2016, 22:44

Re: De Rode Duivels

Bericht door vanGentmaarvoorClub »

Wat een organisatorisch talent daar in het stadion .. het volkslied van Zweden afspelen bij een match tegen Azerbeidjan. Only in Brussels :brechtje:
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »

vanGentmaarvoorClub schreef: 19 nov 2023, 18:06 Wat een organisatorisch talent daar in het stadion .. het volkslied van Zweden afspelen bij een match tegen Azerbeidjan. Only in Brussels :brechtje:
Elke keer als dat gebeurt, vraag ik mij dat af hoe dat kan in deze tijden.
Zoiets kan je toch echt fool-proof maken:
USB-stick met 2 liedjes op. Je kan de bestandjes dan nog letterlijk "1" en "2" noemen als je nog zou twijfelen in welke volgorde je ze moet afspelen.
Ge vraagt u echt af waarmee die mannen bezig zijn.

En dan die minuut stilte voor Zweden... de volle 5 seconden.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Wat het voetbal betreft, zag ik wel dingen die mij aanstonden. Pressing bij balverlies was er bijvoorbeeld nog in de overbodige 2e helft, bij een 4-0 voorsprong. Je zou dan al eens een man kunnen laten lopen, maar dat deden ze niet. Ook nog veel dingen die beter kunnen, zoals ook Tedesco na de wedstrijd aangaf, maar houd hier toch een goei gevoel aan over, eerder nog dan aan de al bij al makkelijke overwinning, groot deel van de match tegen 10 man.
Peter
A-kern
Berichten: 520
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: De Rode Duivels

Bericht door Peter »

Blijf het jammer vinden dat Tedesco niet geïnteresseerd was in Club. Tactisch staat er iets op het veld nu. De verdediging blijft de achilleshiel met het oog op het EK, maar het middenveld en de aanval is rijkelijk gestoffeerd.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1960
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: De Rode Duivels

Bericht door t4nd »

De Belgische voetbalbond heeft zich tijdens de laatste 2 interlands compleet belachelijk gemaakt. Eerst het veld dat onbespeelbaar is waardoor je moet uitwijken naar OHL zonder supporters, dan de fout met het volkslied. Op dit niveau kan zoiets gewoon niet.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Peter schreef: 20 nov 2023, 08:10 Blijf het jammer vinden dat Tedesco niet geïnteresseerd was in Club. Tactisch staat er iets op het veld nu. De verdediging blijft de achilleshiel met het oog op het EK, maar het middenveld en de aanval is rijkelijk gestoffeerd.
Tedesco kan inderdaad wel iets neerzetten.

We misten gisteren nog 2 van onze beste middenvelders, met De Bruyne en Onana, een groot talent (met Lavia, geblesseerd momenteel), en de eveneens geblesseerde CDK. Mangala ben ik al heel lang fan van (van toen ik hem bezig zag op het WK u17), dus ben heel blij dat die jongen op weg lijkt om vaak te spelen. Iemand die zich wegcijfert voor het collectief, goede mentaliteit, grote motor, goeie voeten. Bouwde ook slim aan zijn carrière.

En wat de verdediging betreft, maak ik altijd de vergelijking met Kroatië op het WK 2018. Die verdediging was als geheel ook geen absolute wereldtop, met (in de finale) Vrsaljko, Lovren, Vida en Strinic tussen de lijnen. Vrsaljko en Lovren beiden wel uitstekende verdedigers die op dat moment respectievelijk bij Atletico Madrid en Liverpool in de basis stonden indien fit, maar Vida speelde bij Besiktas (kwam in de winter over van Dinamo Kiev) en Strinic bij Sampdoria (waar hij trouwens amper speelde de maanden voor het WK).

Wij hebben met Castagne een goeie, polyvalente back met ervaring in Serie A en Premier League, met Theate een groot talent met al ervaring in Serie A en Ligue 1, Vertonghen "maar" bij anderlecht maar speelt altijd indien fit en heeft tonnen ervaring. Faes "maar" Leicester in Championship, maar evengoed al heel veel ervaring voor zijn leeftijd (25): halve finale WK u17, 2 seizoenen Ligue 1 bij Stade Reims, één seizoen Premier League. Mentaal sterke gast ook, en een leiderstype. En zijn beste jaren liggen nog voor hem. Met de snelle Al-Dakhil (21, Burnley), de technisch sterke Debast (20, voorlopig nog anderlecht), grote motor Deman (23, momenteel basisspeler bij Werder Bremen), onze De Cuyper (bijna 23), Siquet (21), Koni De Winter (21),... staat er nog wel wat in de wachtkamer ook.

En daarachter bouwen er nog een aantal minder zichtbaar aan hun weg. Onze ex-speler en jeugdproduct Ignace Van den Brempt (21) is nu wel geblesseerd, maar normaal basisspeler op rechtsback bij Hamburg, momenteel 2e in de 2. Bundesliga (de niet te onderschatten tweede klasse in Duitsland, waar bijvoorbeeld ook een Orel Mangala stappen heeft gezet). Bornauw op zijn 24e al meer dan 110 Bundesliga-wedstrijden op de teller. Voormalig belofteninternational Ewoud Pletinckx heeft op zijn leeftijd (23) al meer dan 140 matchen in onze eerste klasse op zijn teller. Onze eigen Jorne Spileers (18) moet zeker nog stappen zetten, maar heeft ook heel veel potentieel, idem voor een Matte Smets (19), die nu al wordt gevolgd door heel wat buitenlandse ploegen. Logan Ndenbe is een jonge linksback (23) die basisspeler is bij Kansas City in de MLS, Arne Engels wordt soms als rechtsback uitgespeeld bij Augsburg, en een Samoise bijvoorbeeld heeft op zijn 22e ook al meer dan 120 matchen in eerste klasse op de teller.

Kortom: Het ziet er eigenlijk al bij al niet slecht uit. Zelfs niet in de verdediging.

Zijn we favoriet voor het EK, zoals de reporter vroeg aan Tedesco na de wedstrijd gisteren? Voor mij niet. Engeland zit voor mij ongeveer op zijn prime, ongeveer waar wij in 2018 zaten. Met Kane hebben ze een topspits die bij Bayern scoort aan de lopende band. Met Grealish, Rashford, Saka, Foden en Sterling snelheid, techniek en vista op de vleugels. Met Bellingham één van de beste middenvelders ter wereld. Maguire en Pickford zijn twijfelgevallen, maar dan nog hebben ze genoeg kwaliteit in hun verdediging, met Stones, Trippier, Tomori, TAA, Reece James, Luke Shaw,... Heel benieuwd naar onze match tegen hen in maart!

En dan heb je natuurlijk nog Frankrijk, dat op quasi elke positie de keuze heeft tussen 2 of meer toppers of subtoppers, Spanje, Portugal of Duitsland, dat nu in een crisis zit, maar er als thuisland volgens mij wel op tijd terug zal staan.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »

Peter schreef: 20 nov 2023, 08:10 Blijf het jammer vinden dat Tedesco niet geïnteresseerd was in Club. Tactisch staat er iets op het veld nu. De verdediging blijft de achilleshiel met het oog op het EK, maar het middenveld en de aanval is rijkelijk gestoffeerd.
Goh, Vanaken had er kunnen bijzijn wegens het ontbreken van De Bruyne, maar na 10 matchen Tedesco is het duidelijk dat onze bondscoach een andere invulling verwacht van die positie. De ene keer is het een tweede spits, de andere keer het vinnige type, nog een andere keer spelen we gewoon met drie middenvelders naast elkaar.
De coach heeft, in mijn ogen, zijn keuze gemaakt voor de (type) spelers voor die positie en gaat daarmee voort. Het zijn ofwel jonge talenten, ofwel "oudere" spelers die duidelijk ervaring hebben of in een hoger aangeschreven competitie spelen.
Gezien Vanaken zijn leeftijd lijkt het mij dat hij niet zoveel kans meer zal maken. Voor mij niet gelaten. Ik kreeg het van Martinez die telkens 500 wisselspelers selecteerden om hen dan 2x op de bank of in de tribune te laten. Zeker bij die verre verplaatsingen. Dan liever dat Vanaken zijn fysieke en mentale rust heeft in België en dan kan focussen op Club. Ik vind het jammer, maar ik kan het beter plaatsen dan enkele jaren geleden toen hij jonger was en toch wel telkens consistent was als hij mocht meedoen. Selecteer Tedesco hem, des te beter. Zo niet ga ik niet staan roepen dat het moet. De Duivels bewijzen dat ze het ook zonder De Bruyne kunnen in de kwalificaties.
IsO schreef: 20 nov 2023, 11:10 En wat de verdediging betreft, maak ik altijd de vergelijking met Kroatië op het WK 2018. Die verdediging was als geheel ook geen absolute wereldtop, met (in de finale) Vrsaljko, Lovren, Vida en Strinic tussen de lijnen. Vrsaljko en Lovren beiden wel uitstekende verdedigers die op dat moment respectievelijk bij Atletico Madrid en Liverpool in de basis stonden indien fit, maar Vida speelde bij Besiktas (kwam in de winter over van Dinamo Kiev) en Strinic bij Sampdoria (waar hij trouwens amper speelde de maanden voor het WK).
Als je op zo'n eindfase van een tornooi een defensieve organisatie kan neerzetten, kom je al heel ver. Is al vaker bewezen. Marokko (WK22), Kroatië (WK18), Nederland (WK14), Italië (EK20), Griekenland (EK04), ... Deze landen waren outsider of zelfs helemaal niet, maar geraakten wel zeer ver met een goede organisatie en discipline in balverlies. Het is natuurlijk geen zekerheid, maar het helpt toch al een heel eind.
IsO schreef: 20 nov 2023, 11:10 Wij hebben met Castagne een goeie, polyvalente back met ervaring in Serie A en Premier League, met Theate een groot talent met al ervaring in Serie A en Ligue 1, Vertonghen "maar" bij anderlecht maar speelt altijd indien fit en heeft tonnen ervaring. Faes "maar" Leicester in Championship, maar evengoed al heel veel ervaring voor zijn leeftijd (25): halve finale WK u17, 2 seizoenen Ligue 1 bij Stade Reims, één seizoen Premier League. Mentaal sterke gast ook, en een leiderstype. En zijn beste jaren liggen nog voor hem. Met de snelle Al-Dakhil (21, Burnley), de technisch sterke Debast (20, voorlopig nog anderlecht), grote motor Deman (23, momenteel basisspeler bij Werder Bremen), onze De Cuyper (bijna 23), Siquet (21), Koni De Winter (21),... staat er nog wel wat in de wachtkamer ook.

En daarachter bouwen er nog een aantal minder zichtbaar aan hun weg. Onze ex-speler en jeugdproduct Ignace Van den Brempt (21) is nu wel geblesseerd, maar normaal basisspeler op rechtsback bij Hamburg, momenteel 2e in de 2. Bundesliga (de niet te onderschatten tweede klasse in Duitsland, waar bijvoorbeeld ook een Orel Mangala stappen heeft gezet). Bornauw op zijn 24e al meer dan 110 Bundesliga-wedstrijden op de teller. Voormalig belofteninternational Ewoud Pletinckx heeft op zijn leeftijd (23) al meer dan 140 matchen in onze eerste klasse op zijn teller. Onze eigen Jorne Spileers (18) moet zeker nog stappen zetten, maar heeft ook heel veel potentieel, idem voor een Matte Smets (19), die nu al wordt gevolgd door heel wat buitenlandse ploegen. Logan Ndenbe is een jonge linksback (23) die basisspeler is bij Kansas City in de MLS, Arne Engels wordt soms als rechtsback uitgespeeld bij Augsburg, en een Samoise bijvoorbeeld heeft op zijn 22e ook al meer dan 120 matchen in eerste klasse op de teller.
Onze huidige vorm van onze defensie kan mij wel bekoren. Zeker in de variant van gisteren waar Castagne hoog meemag en Theate wat naar binnenkruipt en een driemansdefensie vormt met Vertonghen centraal en Faes als rechter centrale verdediger. Dit was uiteraard tegen maar de Azeri's en nog niet uitgetest tegen een sterkere tegenstander. Op die manier camoufleer je ook dat je nog geen echter linksachter op dat niveau hebt. Als Alderweireld zou terugkomen, is dat wel in balans met Vertonghen. In dit systeem heb je echt wel wendbare en snellere verdedigers nodig dan Jan en Toby. Want dat was net hun manco op het afgelopen WK. Met hun ervaring en spelinzicht zijn ze de perfecte figuur als centrale man.

Er zitten inderdaad wel wat verdedigers in de wachtkamer die wat stappen moeten zetten nog. De Winter, toch al 21, was bankzitten ten voordele van Spileers in de laatste match van de beloften bvb. Je zou verwachten dat die zich toch moet kunnen doorzetten na enkele seizoenen in Italië al.
Bornauw lijkt nu toch ook niet in de gratie te vallen van de bondscoach en Pletinckx lijkt mij dringend een volgende stap te moeten zetten. Bij Zulte en bij OHL is het toch ook maar middenmotor voetbal ondanks dat hij al 23 is.
Op dit moment gaan we eerder moeten kijken naar Debast en Al-Dakhil centraal. Maar ja, dat dacht ik van Vanheusden ook, tot zijn blessures...
Trouwens, ik vind die "ervaring" bij beloften en jeugd-kampioenschappen (zoals je aanhaalt voor Faes) overroepen. Het zal sommigen misschien helpen, maar veel zal het in mijn ogen toch niet zijn. Het EK in Duitsland kan, dankzij goede prestaties, ook een springplank zijn voor enkele spelers die nog maar bij een subtopper zitten. Faes, Theate, Bakayoko, Onana, Mangala, Vranckx,... kunnen er misschien een mooie transfer uithalen. Net zoals de vorige generatie dat deed na de OS in 2008. Toen was Vertonghen ook maar een middenvelder van een klein clubje in Nederland en had nog niemand gehoord van Naingollan.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 20 nov 2023, 15:15
Peter schreef: 20 nov 2023, 08:10 Blijf het jammer vinden dat Tedesco niet geïnteresseerd was in Club. Tactisch staat er iets op het veld nu. De verdediging blijft de achilleshiel met het oog op het EK, maar het middenveld en de aanval is rijkelijk gestoffeerd.
Goh, Vanaken had er kunnen bijzijn wegens het ontbreken van De Bruyne, maar na 10 matchen Tedesco is het duidelijk dat onze bondscoach een andere invulling verwacht van die positie. De ene keer is het een tweede spits, de andere keer het vinnige type, nog een andere keer spelen we gewoon met drie middenvelders naast elkaar.
De coach heeft, in mijn ogen, zijn keuze gemaakt voor de (type) spelers voor die positie en gaat daarmee voort. Het zijn ofwel jonge talenten, ofwel "oudere" spelers die duidelijk ervaring hebben of in een hoger aangeschreven competitie spelen.
Gezien Vanaken zijn leeftijd lijkt het mij dat hij niet zoveel kans meer zal maken. Voor mij niet gelaten. Ik kreeg het van Martinez die telkens 500 wisselspelers selecteerden om hen dan 2x op de bank of in de tribune te laten. Zeker bij die verre verplaatsingen. Dan liever dat Vanaken zijn fysieke en mentale rust heeft in België en dan kan focussen op Club. Ik vind het jammer, maar ik kan het beter plaatsen dan enkele jaren geleden toen hij jonger was en toch wel telkens consistent was als hij mocht meedoen. Selecteer Tedesco hem, des te beter. Zo niet ga ik niet staan roepen dat het moet. De Duivels bewijzen dat ze het ook zonder De Bruyne kunnen in de kwalificaties.
IsO schreef: 20 nov 2023, 11:10 En wat de verdediging betreft, maak ik altijd de vergelijking met Kroatië op het WK 2018. Die verdediging was als geheel ook geen absolute wereldtop, met (in de finale) Vrsaljko, Lovren, Vida en Strinic tussen de lijnen. Vrsaljko en Lovren beiden wel uitstekende verdedigers die op dat moment respectievelijk bij Atletico Madrid en Liverpool in de basis stonden indien fit, maar Vida speelde bij Besiktas (kwam in de winter over van Dinamo Kiev) en Strinic bij Sampdoria (waar hij trouwens amper speelde de maanden voor het WK).
Als je op zo'n eindfase van een tornooi een defensieve organisatie kan neerzetten, kom je al heel ver. Is al vaker bewezen. Marokko (WK22), Kroatië (WK18), Nederland (WK14), Italië (EK20), Griekenland (EK04), ... Deze landen waren outsider of zelfs helemaal niet, maar geraakten wel zeer ver met een goede organisatie en discipline in balverlies. Het is natuurlijk geen zekerheid, maar het helpt toch al een heel eind.
IsO schreef: 20 nov 2023, 11:10 Wij hebben met Castagne een goeie, polyvalente back met ervaring in Serie A en Premier League, met Theate een groot talent met al ervaring in Serie A en Ligue 1, Vertonghen "maar" bij anderlecht maar speelt altijd indien fit en heeft tonnen ervaring. Faes "maar" Leicester in Championship, maar evengoed al heel veel ervaring voor zijn leeftijd (25): halve finale WK u17, 2 seizoenen Ligue 1 bij Stade Reims, één seizoen Premier League. Mentaal sterke gast ook, en een leiderstype. En zijn beste jaren liggen nog voor hem. Met de snelle Al-Dakhil (21, Burnley), de technisch sterke Debast (20, voorlopig nog anderlecht), grote motor Deman (23, momenteel basisspeler bij Werder Bremen), onze De Cuyper (bijna 23), Siquet (21), Koni De Winter (21),... staat er nog wel wat in de wachtkamer ook.

En daarachter bouwen er nog een aantal minder zichtbaar aan hun weg. Onze ex-speler en jeugdproduct Ignace Van den Brempt (21) is nu wel geblesseerd, maar normaal basisspeler op rechtsback bij Hamburg, momenteel 2e in de 2. Bundesliga (de niet te onderschatten tweede klasse in Duitsland, waar bijvoorbeeld ook een Orel Mangala stappen heeft gezet). Bornauw op zijn 24e al meer dan 110 Bundesliga-wedstrijden op de teller. Voormalig belofteninternational Ewoud Pletinckx heeft op zijn leeftijd (23) al meer dan 140 matchen in onze eerste klasse op zijn teller. Onze eigen Jorne Spileers (18) moet zeker nog stappen zetten, maar heeft ook heel veel potentieel, idem voor een Matte Smets (19), die nu al wordt gevolgd door heel wat buitenlandse ploegen. Logan Ndenbe is een jonge linksback (23) die basisspeler is bij Kansas City in de MLS, Arne Engels wordt soms als rechtsback uitgespeeld bij Augsburg, en een Samoise bijvoorbeeld heeft op zijn 22e ook al meer dan 120 matchen in eerste klasse op de teller.
Onze huidige vorm van onze defensie kan mij wel bekoren. Zeker in de variant van gisteren waar Castagne hoog meemag en Theate wat naar binnenkruipt en een driemansdefensie vormt met Vertonghen centraal en Faes als rechter centrale verdediger. Dit was uiteraard tegen maar de Azeri's en nog niet uitgetest tegen een sterkere tegenstander. Op die manier camoufleer je ook dat je nog geen echter linksachter op dat niveau hebt. Als Alderweireld zou terugkomen, is dat wel in balans met Vertonghen. In dit systeem heb je echt wel wendbare en snellere verdedigers nodig dan Jan en Toby. Want dat was net hun manco op het afgelopen WK. Met hun ervaring en spelinzicht zijn ze de perfecte figuur als centrale man.

Er zitten inderdaad wel wat verdedigers in de wachtkamer die wat stappen moeten zetten nog. De Winter, toch al 21, was bankzitten ten voordele van Spileers in de laatste match van de beloften bvb. Je zou verwachten dat die zich toch moet kunnen doorzetten na enkele seizoenen in Italië al.
Bornauw lijkt nu toch ook niet in de gratie te vallen van de bondscoach en Pletinckx lijkt mij dringend een volgende stap te moeten zetten. Bij Zulte en bij OHL is het toch ook maar middenmotor voetbal ondanks dat hij al 23 is.
Op dit moment gaan we eerder moeten kijken naar Debast en Al-Dakhil centraal. Maar ja, dat dacht ik van Vanheusden ook, tot zijn blessures...
Trouwens, ik vind die "ervaring" bij beloften en jeugd-kampioenschappen (zoals je aanhaalt voor Faes) overroepen. Het zal sommigen misschien helpen, maar veel zal het in mijn ogen toch niet zijn. Het EK in Duitsland kan, dankzij goede prestaties, ook een springplank zijn voor enkele spelers die nog maar bij een subtopper zitten. Faes, Theate, Bakayoko, Onana, Mangala, Vranckx,... kunnen er misschien een mooie transfer uithalen. Net zoals de vorige generatie dat deed na de OS in 2008. Toen was Vertonghen ook maar een middenvelder van een klein clubje in Nederland en had nog niemand gehoord van Naingollan.
Ben het in grote lijnen met je eens.

Enkele reacties op specifieke punten:

1) Wat de leeftijd van centrale verdedigers betreft, vind ik het altijd grappig als er gezegd wordt "hij is al 21, of zelfs 23". Centrale verdedigers pieken (volgens een studie die ik hier ooit deelde) doorgaans niet voor hun 27e (en zijn daarmee de veldspelers die het laatst hun piekniveau bereiken) en kunnen hun piek ook het langst volhouden. Wat impliceert dat een De Winter nog 6 (!) jaar heeft voor hij wordt verondersteld aan zijn piek te zitten.

2) Een De Winter heeft eigenlijk nog niet zoveel matchen in de Serie A achter zijn naam staan. Officieel 22 matchen, maar als je naar de gespeelde minuten kijkt, eigenlijk 17,3 matchen. Plus 2 invalbeurten (samen 81 minuten) in de CL. Verder gaat zijn ervaring op het hoogste niveau niet. Voor hem komt het er nu gewoon op aan zoveel mogelijk speelminuten in de Serie A te verzamelen, om zich verder te kunnen ontwikkelen. Het feit dat hij bij Juve zat, dat wel een geschiedenis heeft qua centrale verdedigers, maakte het hem ook niet bepaald makkelijk om daar door te breken. Dat en het feit dat hij geen Italiaan is. Naar Italiaanse normen - waar centrale verdedigers vaak heel lang meegaan - is hij nog een piepkuiken.

Als je dat vergelijkt met een Spileers, die 2,5 jaar jonger is dan De Winter, dan heeft Jorne al meer speelminuten op het hoogste niveau: 1785 minuten JPL, 720 minuten kwalificaties + poulefase Conference League. Dat is geen Serie A, en geen CL, dus die minuten "wegen iets minder", maar op die leeftijd zijn die speelminuten wél zeer waardevol.

Pletinckx is op zijn 23e na dit seizoen inderdaad wel toe aan een volgende stap/nieuwe uitdaging.

3) Met ervaring in jeugd- of beloftenkampioenschappen ga je inderdaad op zich maar zelden doorstroming naar het eerste team forceren. Anderzijds: eens je wél in dat eerste team bent geraakt, kan de ervaring die je op zo'n tornooi hebt opgedaan, wel van pas komen. Faes was captain op dat WK u17 geloof ik, je leert omgaan met lang van huis zijn, je ervaart en bent deel van de groepsdynamiek, die toch anders is wanneer je gedurende een langere periode constant bij elkaar zit, je leert omgaan met de mediatisering van zo'n tornooi (want dat werd toen wel gevolgd in ons land), etc.
Plaats reactie