Operatie Propere Handen / Bayatgate

Alle voetbalnieuws uit België dat niet Club gerelateerd is.
Gebruikersavatar
nesnaj713
Supersub
Berichten: 1208
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:54
Locatie: Lommel

Re: Operatie Propere Handen / Bayatgate

Bericht door nesnaj713 »

Toch ongelooflijk dat vandaag, net voor aanvang van de competitie, op een dag dat Club moet spelen weer zo'n artikel moet verschijnen... Waarschijnlijk heeft die journalist al 5 dagen zitten snokken op het feit dat hij vandaag dit artikel kan publiceren :roll:
Blackburn
Profvoetballer
Berichten: 374
Lid geworden op: 04 jul 2016, 10:26

Re: Operatie Propere Handen / Bayatgate

Bericht door Blackburn »

De journalisten sluiten mooi de rangen hoor... je vindt in het nieuwsblad en in HLN amper iets terug over de opgepakte journalisten. Niet wie het zijn, wat ze gedaan hebben, waarom ze worden vervolgd... totale omerta en vooral elkaar niet aanvallen ...
Gebruikersavatar
Alethio
Sleutelspeler
Berichten: 3452
Lid geworden op: 30 mei 2016, 09:17

Re: Operatie Propere Handen / Bayatgate

Bericht door Alethio »

IsO schreef:
Alethio schreef: Vooral die laatste zin is zeer kwalijk.
waarom?
De rest van het artikel behandeld min of meer de feiten zoals ze 'gekend' zijn.

De laatste zin is nergens op gebaseerd. Waarom zou iemand ervan uitgaan dat er nog andere, recente stortingen zijn? Is er enige aanleiding om dat te denken? Nu dus wel, want het stond in de krant.

Afbeelding
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Operatie Propere Handen / Bayatgate

Bericht door IsO »

Alethio schreef:
IsO schreef:
Alethio schreef: Vooral die laatste zin is zeer kwalijk.
waarom?
De rest van het artikel behandeld min of meer de feiten zoals ze 'gekend' zijn.

De laatste zin is nergens op gebaseerd. Waarom zou iemand ervan uitgaan dat er nog andere, recente stortingen zijn? Is er enige aanleiding om dat te denken? Nu dus wel, want het stond in de krant.
[spoiler]
Afbeelding
Kan ik je helemaal in volgen.
Laatst gewijzigd door IsO op 19 okt 2018, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DavidVM
Supersub
Berichten: 1462
Lid geworden op: 30 mei 2016, 14:38

Re: Operatie Propere Handen / Bayatgate

Bericht door DavidVM »

:brechtje:
Gebruikersavatar
leem
A-kern
Berichten: 579
Lid geworden op: 13 jun 2016, 08:49

Re: Operatie Propere Handen / Bayatgate

Bericht door leem »

Bronvermelding zou verplicht moeten zijn wanneer men dingen rapporteert (suggereert/insinueert) alvorens het gerecht uitspraken doet. En het is compleet fout dat journalisten hiermee wegkomen.
Gebruikersavatar
Khas
Sleutelspeler
Berichten: 3753
Lid geworden op: 29 mei 2016, 17:49

Re: Operatie Propere Handen / Bayatgate

Bericht door Khas »

Accountability journalism is de kanker van de maatschappij.
"Those who were dancing were thought to be stupid by those that could not hear the music."

Do what thou wilt, shall be the whole of the law.
Gebruikersavatar
Khas
Sleutelspeler
Berichten: 3753
Lid geworden op: 29 mei 2016, 17:49

Re: Operatie Propere Handen / Bayatgate

Bericht door Khas »

Khas schreef: Accountability journalism is de kanker van de maatschappij.
Deze leerschool, die ondertussen in alle lagen van de media zit verankert, onderschrijft dat het de taak is van de journalisten om hun waarheid te rapporteren, zoals zij die zien. Het verhaal en de feiten mogen worden gestuurd om de neuzen van de lezers in dezelfde richting te krijgen van die van de journalist, die optreed als ethisch arbiter van de maatschappij.
In dit verhaal is het schrijnend hoe de journalisten de goeie zijn en die voetballers de slechten, in de ogen van de journalist.
Dat de media in de kern van het schandaal zitten, en dat ze zo goed als hoofdverantwoordelijke zijn van het scheeflopen van de situatie, dat wordt vakkundig weggeborgen in de safespace van hun onderbewustzijn.

Claude-Jean Betrand zijn ziekelijk narcistische visie op journalisme zijn we nu al 36 jaar aan het rammen in de simpele geestjes van de journalisten in spé. Het resultaat is dat we al een aantal jaren niets ander meer hebben dan deze afschuwelijk dystopische vorm van pers. Grote spelers als Associated Press hebben het in hun visieteksten opgenomen. Kleine vissen als De Persgroep volgenden snel. Je merkt zoiets trouwens al snel door welke bronnen van buitenaf er worden gebruikt en welke er worden genegeerd.

Ik hoop dat hier snel een einde aan komt. En permitteer mij het leedvermaak bij een harde klap voor de persventjes wanneer hun broeders zullen delen in de celstraffen voor de zaak Veljkovic.
Laatst gewijzigd door Khas op 19 okt 2018, 12:26, 2 keer totaal gewijzigd.
"Those who were dancing were thought to be stupid by those that could not hear the music."

Do what thou wilt, shall be the whole of the law.
Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: Operatie Propere Handen / Bayatgate

Bericht door Cedrinho »

Ik zie het probleem niet? Zoals ik het begrijp pleit dat artikel net Ivan Leko vrij? Het artikel zegt dat Leko achterstallig loon heeft gekregen. Punt. Met andere woorden: vrij van witwassen. Wat Veljkovic achter de schermen vooraf allemaal deed, daar hebben we het raden naar, maar het is net duidelijk dat Leko zelf er niet aan meedeed. Dit artikel is toch positief?
Gebruikersavatar
leem
A-kern
Berichten: 579
Lid geworden op: 13 jun 2016, 08:49

Re: Operatie Propere Handen / Bayatgate

Bericht door leem »

Cedrinho schreef: Ik zie het probleem niet? Zoals ik het begrijp pleit dat artikel net Ivan Leko vrij? Het artikel zegt dat Leko achterstallig loon heeft gekregen. Punt. Met andere woorden: vrij van witwassen. Wat Veljkovic achter de schermen vooraf allemaal deed, daar hebben we het raden naar, maar het is net duidelijk dat Leko zelf er niet aan meedeed. Dit artikel is toch positief?
Vind je dat? Ik volg Alethio hierboven dat die laatste zin alvast heel erg ongelukkig is. Bovendien begrijp ik al helemaal niet waarom die Maebe dan nog loopt te provoceren met die belachelijke tweet rond dat artikel. Wat een zielige aandachtzoeker.

Edit. Focus op Leko en de rest houden, en zo de aandacht van zichzelf afwenden. Wel slim natuurlijk.
Laatst gewijzigd door leem op 19 okt 2018, 13:37, 3 keer totaal gewijzigd.
Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: Operatie Propere Handen / Bayatgate

Bericht door Cedrinho »

Die tweet is inderdaad belachelijk, vooral die ILBA-referentie is compleet onnodig.

Over die laatste zin... Men zegt dus dat in het ergste geval er heel misschien nog betalingen van loon aan Leko zijn geweest. Met andere woorden: Leko niets mee te zien. Die is gewoon betaald geweest. Dat is geen witwassen. (Hoe Veljkovic dat geld verkreeg, is een andere vraag, maar heeft niets met Leko te zien.)
Wat mij betreft pleit dit artikel net Leko vrij, dus ok.
Gebruikersavatar
Khas
Sleutelspeler
Berichten: 3753
Lid geworden op: 29 mei 2016, 17:49

Re: Operatie Propere Handen / Bayatgate

Bericht door Khas »

Cedrinho schreef: Die tweet is inderdaad belachelijk, vooral die ILBA-referentie is compleet onnodig.

Over die laatste zin... Men zegt dus dat in het ergste geval er heel misschien nog betalingen van loon aan Leko zijn geweest. Met andere woorden: Leko niets mee te zien. Die is gewoon betaald geweest. Dat is geen witwassen. (Hoe Veljkovic dat geld verkreeg, is een andere vraag, maar heeft niets met Leko te zien.)
Wat mij betreft pleit dit artikel net Leko vrij, dus ok.
Zo werkt dat niet Cé. Als je geld ontvangt moet je dat kunnen verantwoorden.
"Those who were dancing were thought to be stupid by those that could not hear the music."

Do what thou wilt, shall be the whole of the law.
Gebruikersavatar
leem
A-kern
Berichten: 579
Lid geworden op: 13 jun 2016, 08:49

Re: Operatie Propere Handen / Bayatgate

Bericht door leem »

Cedrinho schreef: Die tweet is inderdaad belachelijk, vooral die ILBA-referentie is compleet onnodig.

Over die laatste zin... Men zegt dus dat in het ergste geval er heel misschien nog betalingen van loon aan Leko zijn geweest. Met andere woorden: Leko niets mee te zien. Die is gewoon betaald geweest. Dat is geen witwassen. (Hoe Veljkovic dat geld verkreeg, is een andere vraag, maar heeft niets met Leko te zien.)
Wat mij betreft pleit dit artikel net Leko vrij, dus ok.

Het federaal parket geeft geen commentaar en wil ook niet zeggen of er nog ­andere, meer recente stortingen van Veljkovic naar Leko werden gevonden.


Het is misschien zo niet bedoeld ( :jenne: ), maar in die laatste zin wordt nergens vermeld dat het over een loon zou gaan. Insinueren dus.
Laatst gewijzigd door leem op 19 okt 2018, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
kingpietro105
Profvoetballer
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 sep 2018, 09:04
Locatie: Gijzegem

Re: Operatie Propere Handen / Bayatgate

Bericht door kingpietro105 »

DavidVM schreef: Matchday, en daar zijn de "vrienden" van Het Nieuwsblad weer...

Meer details over waarom Leko werd opgepakt: waarom kreeg hij geld via Cypriotische rekening van Veljkovic?

Club Brugge-coach Ivan Leko kreeg in 2015 geld op zijn rekening dat ­afkomstig was van de Cypriotische ­rekeningen van Dejan Veljkovic. Het gerecht wil weten waarom. Leko zou hebben verklaard dat het om achterstallig loon van zijn periode bij OHL gaat

Ivan Leko werd vorige woensdag opgepakt in het kader van operatie Propere Handen. Een dag later kwam Leko weer vrij, maar hij werd wel in verdenking gesteld wegens witwassen.

Volgens onze informatie stelde het gerecht tijdens het onderzoek naar de praktijken van Dejan Veljkovic vast dat die via de Cypriotische rekeningen van zijn ­bedrijven eind 2014 en in de loop van 2015 verschillende bedragen had gestort op de rekening van Leko. Die zou hebben verklaard dat het om achterstallig loon van zijn periode als trainer bij OH Leuven gaat. ­

Leko was tussen februari en november 2014 trainer bij de toenmalige eersteklasser. Als beginnende coach kreeg hij een ­relatief laag basisloon. Na zijn ontslag kreeg hij in de loop van 2015 verschillende stortingen van Veljkovic. De onderzoeksrechter vond dat een verdachte manier van handelen en wilde weten wat daarachter zat. De omweg om dat geld via Veljkovic te betalen, zou gebruikt zijn om fiscale redenen. Veljkovic was op dat moment nog de makelaar van Leko.

Fiscale discussie

OHL zou dat geld eerst aan Veljkovic ­hebben gestort en die zou het vervolgens gedeeltelijk hebben doorgestort aan Leko. De club zou dat hebben gedaan op vraag van Veljkovic. Het is niet duidelijk of en onder welk voorwendsel Veljkovic facturen aan de club heeft uitgeschreven om die stortingen te verantwoorden.

“Maar van witwas is er in elk geval geen sprake”, zegt Walter Van Steenbrugge, de advocaat van Leko. “Het gaat hoogstens om een fiscale discussie.”

OHL-bestuurder Chris Vandebroeck zegt dat alle facturaties van de club naar Leko en Veljkovic altijd correct zijn verlopen. De club kreeg ook nog geen speurders over de vloer. Het federaal parket geeft geen commentaar en wil ook niet zeggen of er nog ­andere, meer recente stortingen van Veljkovic naar Leko werden gevonden.
Zegt hij nu iets verkeert? zegt toch gewoon zaken wat we al wisten? ik denk dath et vooral de timing is die verkeert is vlak voor leko eerste match na de nare situatie.
Laatst gewijzigd door kingpietro105 op 19 okt 2018, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeugdscheidsrechter
Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: Operatie Propere Handen / Bayatgate

Bericht door Cedrinho »

Khas schreef:
Cedrinho schreef: Die tweet is inderdaad belachelijk, vooral die ILBA-referentie is compleet onnodig.

Over die laatste zin... Men zegt dus dat in het ergste geval er heel misschien nog betalingen van loon aan Leko zijn geweest. Met andere woorden: Leko niets mee te zien. Die is gewoon betaald geweest. Dat is geen witwassen. (Hoe Veljkovic dat geld verkreeg, is een andere vraag, maar heeft niets met Leko te zien.)
Wat mij betreft pleit dit artikel net Leko vrij, dus ok.
Zo werkt dat niet Cé. Als je geld ontvangt moet je dat kunnen verantwoorden.
Als ik salaris ontvang, dan is mijn verantwoording toch simpel? "Ik werk, da's mijn baas, hij betaalt mij." Klaar. Ik kan toch niet weten waar het geld allemaal gezeten heeft vanaf dat het gedrukt werd tot op het moment dat mijn baas het in handen kreeg? Not my business. Ik doe mijn job, ik word daarvoor betaald.

Idem voor Leko. Of hij nu werd betaald door OHL of door Veljkovic of door een bedrijf in Cyprus... Het enige wat Leko kan schelen is dat hij betaald werd voor het werk dat hij deed.
Plaats reactie