Belgisch voetbal algemeen

Alle voetbalnieuws uit België dat niet Club gerelateerd is.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Sanders »

t4nd schreef: 16 jan 2024, 13:36 Inderdaad een heel triest verhaal, en hemeltergend dat Coucke zijn 'weireldploegske' zomaar kon laten vallen voor anderlecht. Fifa & Uefa zouden toch eens lessen mogen trekken. Rijke nonkels die een team kopen als speelgoed zouden beperkt worden door de financial fair play, maar in werkelijkheid is er niks veranderd.
Kijk naar Engeland waar Everton weeral een sanctie wacht, maar City blijft de dans ontglippen.
Chelsea zijn nieuwe eigenaar lacht er ook mee, door met miljoenen te smijten en dan die transfers 7 of 8 jaar af te schrijven... (al zou daar blijkbaar al een mouw aan gepast zijn met een maximum duur van 5 jaar).
Of Barcelona dat speculeert en rechten verkoopt van matchen waarvan ze niet eens zeker zijn dat ze ze zullen spelen... (bvb eindfases van CL en dergelijke). Contractueel en legaal kunnen die contracten misschien allemaal wel ok zijn, maar elke goede huisvader voelt toch nattigheid bij dergelijke constructies...
En zo zijn er waarschijnlijk nog voorbeelden.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1960
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door t4nd »

Zaken die (mijns inziens) kunnen helpen zijn:
1. Een algemeen salarisplafond voor alle teams in Europa.
2. Een beperking op huurspelers zodat je geen teams meer hebt die 20 talenten kopen en uitlenen in de hoop dat er eentje doorbreekt.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door IsO »

Artikel in Het Nieuwsblad over de procedures van Club en Genk naar aanleiding van de VAR-perikelen:
[spoiler]
“Uitspraak van Referee Department is partijdig”: Club Brugge en KRC Genk willen matchen tegen Mechelen en anderlecht nog steeds laten herspelen

“Het enige terechte oordeel is herspelen”, klinkt het bij de advocaat van Club Brugge over de match tegen KV Mechelen (0-0), toen er een geldig doelpunt van Thiago afgekeurd werd. Club stapt dan ook naar het BAS en de Disciplinaire Raad van de KBVB. Ook Genk legt zich niet neer bij de uitspraak over de penaltykwestie van tegen anderlecht.

Pieter-Jan Calcoen
Vandaag om 11:01

Op 10 december speelde Club 0-0 gelijk in Mechelen. Blauw-zwart had toen kunnen winnen, want Igor Thiago lukte de 0-1. Het doelpunt werd afgekeurd wegens buitenspel, terwijl de Braziliaan onside stond. Videref Kevin Van Damme en zijn assistenten trokken toen evenwel geen lijn, ze zagen Mechelen-speler Sandy Walsh over het hoofd.

Club diende toen klacht in en wilde de partij laten herspelen, het Referee Department ging daar niet in mee. Club laat het daar niet bij en trekt naar de Disciplinaire Raad van de bond en het Belgisch Arbitragehof voor de Sport (BAS).

Advocaat Walter Van Steenbrugge, die de verdediging van Club zal opnemen, duidt: “Er was in Mechelen een verkeerde toepassing van het reglement. Er móet een lijn getrokken worden. Wat mij betreft is er dus weinig grond om discussie te voeren. Het enige terechte oordeel is om die wedstrijd te laten herspelen. Gebeurt dat nu niet, dan zal het nooit meer gebeuren.”

“Ik vind het ook niet kunnen dat het Referee Department heeft geoordeeld over deze zaak”, vervolgt Van Steenbrugge. “Als ik u aanval, lijkt het mij geen eerlijk proces dat de hoofdredactie van het Nieuwsblad zal jureren. De uitspraak van het Referee Department is partijdig en bedoeld om de scheidsrechters te beschermen. Bij voorkeur zal het BAS onze klacht behandelen.”

Dinsdag zitting

Wanneer Club voor het BAS verschijnt, is niet duidelijk. Komende dinsdag is er wel reeds een zitting voor de Disciplinaire Raad van de KBVB. Van Steenbrugge: “Nogmaals: herspelen is de enige juiste beslissing.”

Ook Racing Genk mag komende dinsdag in Tubeke pleiten. Dit na de penaltykwestie tegen anderlecht. Eind december verdiende Genk eigenlijk een nieuwe strafschop toen er, naast Sor, ook verschillende anderlecht-spelers te vroeg de zestien waren ingelopen na de penaltymisser van Heynen. De VAR besliste daar toen anders over – een fout tegen het reglement -, Genk verloor met 2-1. Genk wil die match laten herspelen.

“KRC Genk blijft van oordeel dat er een vergissing in de toepassing van de spelregels werd begaan”, zo legde de club uit. “Het behoort toe aan een onafhankelijke instelling om hier een oordeel over te vellen. In de media verschenen reeds verschillende pistes over de te nemen stappen in de beroepsprocedure. Na extern juridisch advies te hebben ingewonnen over de procedure, heeft de club beslist beroep aan te tekenen bij de Disciplinaire Raad voor het profvoetbal en het dossier tevens in te leiden bij het BAS.”

Het PRD bevestigde nadien dat Genk een nieuwe penalty had verdiend omdat ook twee spelers van anderlecht, Yari Verschaeren en Mario Stroeykens, te vroeg het strafschopgebied waren ingelopen, maar oordeelde vorige week maandag dat de scheidsrechters het reglement wel kenden, maar zich louter vergisten bij hun oordeel. De klacht van Genk werd zo ongegrond verklaard. Daar gaan de Limburgers niet mee akkoord.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Sanders »

De "supporters" van RWDM hebben zich ook van hun beste kant laten zien.

Eerst hadden ze tijdens de week blijkbaar al een training komen verstoren om een overwinning te eisen en zouden ze effectief gedreigd hebben om de match stil te leggen.

Dat deden ze gisteren dan ook effectief.

Ik vraag mij oprecht af wat er in het hoofd van die mensen omgaat? De club overleefde jarenlang miraculeus in de lagere nationale reeksen, totdat ze werden opgekocht door een Amerikaan met bedenkelijke reputatie. Er kwamen dan effectief wat betere spelers wat leidde tot de promotie vorig jaar.
En nu zijn ze malcontent omdat hun ploeg in de (lagere) middenmoot staat. Wat hadden ze dan verwacht in hun eerste seizoen terug? Dat ze gingen doorstomen zoals Union, Beerschot, Westerlo,... in hun eerste seizoen?
Ze draaien een relatief rustig seizoen, staan in een groepje ploegen die door maar een paar punten van elkaar gescheiden zijn, en hebben toch een relatieve buffer op de laatste 2 plaatsen.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1960
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door t4nd »

Ik begrijp de opmerkingen over onze transfers deze winterperiode, maar even een overzichtje van de belangrijkste transfers van de topploegen deze winterperiode:

Club: enkel Buchanan weg
Genk: Arteaga weg, Muñoz vermoedelijk ook - Sobol geleend
Gent: Orban & Fofana verkocht
Antwerp: Vermeeren verkocht

Ik zie 3 teams die verzwakt zijn, Club is daar niet bij.
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3206
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Pica »

Wel gemakkelijk de leider van de competitie vergeten in dat lijstje :mrgreen:
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Sanders »

t4nd schreef: 25 jan 2024, 17:24 Ik begrijp de opmerkingen over onze transfers deze winterperiode, maar even een overzichtje van de belangrijkste transfers van de topploegen deze winterperiode:

Club: enkel Buchanan weg
Genk: Arteaga weg, Muñoz vermoedelijk ook - Sobol geleend
Gent: Orban & Fofana verkocht
Antwerp: Vermeeren verkocht

Ik zie 3 teams die verzwakt zijn, Club is daar niet bij.
Kort door de bocht genomen zijn die ploegen inderdaad wat namen kwijt.
Gent zal waarschijnlijk Smets overnemen. Die kun je moeilijk een verzwakking noemen. Vooraan hebben ze die Japanner er al bij. Nog te beoordelen.
Genk verliest met Munoz een enorm groot wapen.
Antwerp zal Vermeeren kwijt zijn. Er zijn geruchten over Praet. Praet is wel een modelprof, die gaat volgens mij redelijk snel wedstrijd fit zijn. En een goede Praet is nog altijd bij de betere spelers in onze competitie.

Nu er resten nog enkele dagen. Laten we wachten met ons definitief oordeel.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1960
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door t4nd »

Pica schreef: 25 jan 2024, 22:05 Wel gemakkelijk de leider van de competitie vergeten in dat lijstje :mrgreen:
Niet vergeten, die is gewoon geen topspeler kwijt deze winter :-)
Sanders schreef: 26 jan 2024, 06:58 Kort door de bocht genomen zijn die ploegen inderdaad wat namen kwijt.
Gent zal waarschijnlijk Smets overnemen. Die kun je moeilijk een verzwakking noemen. Vooraan hebben ze die Japanner er al bij. Nog te beoordelen.
Genk verliest met Munoz een enorm groot wapen.
Antwerp zal Vermeeren kwijt zijn. Er zijn geruchten over Praet. Praet is wel een modelprof, die gaat volgens mij redelijk snel wedstrijd fit zijn. En een goede Praet is nog altijd bij de betere spelers in onze competitie.

Nu er resten nog enkele dagen. Laten we wachten met ons definitief oordeel.
Smets is een verdediger, de namen die ze kwijt zijn waren gevaarlijk in de aanval. Dat is inderdaad een defensieve versterking maar ook een offensieve verzwakking.
Praet is compleet niet wedstrijdfit, en zelfs als hij dat snel opnieuw is vind ik hem nog altijd een verzwakking tegenover Vermeeren :-).

Wat ik vooral wou zeggen: Club is al een hele tijd goed bezig, wat 2 belangrijke zaken als gevolg heeft:
1. Wij moeten niet verkopen om onze rekening te laten kloppen (Gent & Antwerp moeten dat wél).
2. Wij staan al een tijdje aan de top dus spelers willen niet zo snel weg (bij Gent, Antwerp & Genk is dit wél het geval).
PetjeFCB
Supersub
Berichten: 1330
Lid geworden op: 30 mei 2016, 07:05

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door PetjeFCB »

anderlecht-Genk moet worden herspeeld

Mechelen-Club niet
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door IsO »

PetjeFCB schreef: 26 jan 2024, 18:49 anderlecht-Genk moet worden herspeeld

Mechelen-Club niet
https://sporza.be/nl/2024/01/26/anderle ... 284084001/
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Sanders »

Ik heb het arrest niet gelezen, maar ik hoop dat het goed geargumenteerd is. Want ik zie echt gebeuren dat veel ploegen nu gaan nadenken of het de moeite is om gerechtelijke stappen te zetten.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1960
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door t4nd »

Ik heb gisteren nog eens de moed gevonden om Union-anderlecht uit te kijken. WAT. EEN. TRIESTIGE. MATCH. Ik was mij elke minuut meer aan het verbazen dat dit de 2 teams zijn die boven ons staan...

Bij Union draait het al een tijdje minder, en dat begint zich nu ook te vertalen in puntenverlies. Ze hebben last van de vele matchen volgens mij, en dat gaat er niet op beteren. anderlecht leeft ook gewoon boven zijn stand. Riemer weent dat er elke keer geblesseerden bijkomen, maar hij stelt zijn spelers ook op voor ze volledig gerecupereerd zijn - dan vraag je om problemen...

Soit, we zijn de winnaar van het weekend en wat mij betreft ook de winnaar van de transferperiode. We hebben geen speler moeten verkopen om de balans in orde te houden én we konden het ons permitteren om door te vragen voor ons talent (dat ook nog het seizoen mag uitdoen bij ons). Bij Antwerp moesten ze genoegen nemen met een lager bedrag én zijn ze Vermeeren direct kwijt.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5326
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Tiki Taka »

t4nd schreef: 29 jan 2024, 12:00 Ik heb gisteren nog eens de moed gevonden om Union-anderlecht uit te kijken. WAT. EEN. TRIESTIGE. MATCH. Ik was mij elke minuut meer aan het verbazen dat dit de 2 teams zijn die boven ons staan...

Bij Union draait het al een tijdje minder, en dat begint zich nu ook te vertalen in puntenverlies. Ze hebben last van de vele matchen volgens mij, en dat gaat er niet op beteren. anderlecht leeft ook gewoon boven zijn stand. Riemer weent dat er elke keer geblesseerden bijkomen, maar hij stelt zijn spelers ook op voor ze volledig gerecupereerd zijn - dan vraag je om problemen...

Soit, we zijn de winnaar van het weekend en wat mij betreft ook de winnaar van de transferperiode. We hebben geen speler moeten verkopen om de balans in orde te houden én we konden het ons permitteren om door te vragen voor ons talent (dat ook nog het seizoen mag uitdoen bij ons). Bij Antwerp moesten ze genoegen nemen met een lager bedrag én zijn ze Vermeeren direct kwijt.
Onderstaande post is voorbarig want de mercato loopt nog tot en met woensdag.
Desalniettemin...Winnaar van de transferperiode ? Union en de mauve zijn toch geen spelers kwijtgeraakt ? Wij wel met Buchanan.
Daarenboven halen we de broodnodige verdedigende versterking niet. Ideaal zou iemand zijn die zowel centraal als op rechtsback kan staan.

Ik vind dat de mauve en Union nog veel punten halen terwijl ze in een mindere periode zitten.
Deze week is belangrijk en vooral dan zondag op Antwerp. Mochten we 6/6 kunnen halen zou ons dat een serieuze mentale boost geven in aanloop naar de beker confrontatie tegen Union volgende week woensdag.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Sanders »

t4nd schreef: 29 jan 2024, 12:00 Ik heb gisteren nog eens de moed gevonden om Union-anderlecht uit te kijken. WAT. EEN. TRIESTIGE. MATCH. Ik was mij elke minuut meer aan het verbazen dat dit de 2 teams zijn die boven ons staan...

Bij Union draait het al een tijdje minder, en dat begint zich nu ook te vertalen in puntenverlies. Ze hebben last van de vele matchen volgens mij, en dat gaat er niet op beteren. anderlecht leeft ook gewoon boven zijn stand. Riemer weent dat er elke keer geblesseerden bijkomen, maar hij stelt zijn spelers ook op voor ze volledig gerecupereerd zijn - dan vraag je om problemen...

Soit, we zijn de winnaar van het weekend en wat mij betreft ook de winnaar van de transferperiode. We hebben geen speler moeten verkopen om de balans in orde te houden én we konden het ons permitteren om door te vragen voor ons talent (dat ook nog het seizoen mag uitdoen bij ons). Bij Antwerp moesten ze genoegen nemen met een lager bedrag én zijn ze Vermeeren direct kwijt.
Ik heb niet gekeken, maar we zijn al een heel eind weg in de competitie. Iedereen staat plus minus op zijn plaats ondertussen.
En vergeet niet dat toppers in België, en zeker derby's, vervallen in ofwel een tactisch steekspel, ofwel in fysieke duels. Toppers met mooi voetbal ga je zelden vinden in de JPL.
Union en anderlecht lijken in een mindere periode te zitten. Ook in onze mindere periode was het voetbal niet om aan te zien en ergerden we ons dood aan ons eigen spel.
Een beetje kort door de bocht om op basis van 1 match je te verbazen dat beide ploegen boven ons staan.
Iemand die Gent-Club zag, zou zich na die tweede helft ook afvragen waarom wij nu 3e staan.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1960
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door t4nd »

Ik zie ons ook graag nog een extra verdediger die basisspeler wordt kopen, maar als je naar de cijfers kijkt moet je gewoon toegeven dat onze huidige defensie het niet slecht doet. We hebben het minste aantal doelpunten tegen (18) en het 2de meest gemaakt (45).

Onze verdediging heeft de perceptie tegen van het begin van het seizoen. Toen was de eerste kans tegen vaak een tegendoelpunt terwijl we er zelf enorm veel moeite mee hadden om te scoren. Ondertussen is de kritiek op Thiago verstomd (terecht), maar op de verdediging blijft wél commentaar komen terwijl zij het ook gewoon goed doen.
Plaats reactie