AA Gent

Alle voetbalnieuws uit België dat niet Club gerelateerd is.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: AA Gent

Bericht door Tiki Taka »

Khas schreef: Ik neem het niet graag op voor Gent, maar in deze kan ik weinig anders.

Dat heel dat zaakje stinkt en bol staat van onjuiste praktijken is duidelijk.
Wat ik kan halen uit die hele historie is dat alles gedaan is in de grijze zones van de wet en met achterpoortjes die we liever niet zien. Ik ben wel zo goed als zeker dat er wettelijk weinig of niets verkeerd is gebeurd. De reden waarom die achterpoorten zijn gebruikt, is omdat die bestaan. Gemeentebesturen over het hele land gebruiken die te pas en te onpas bij zowat ieder project wat ze willen verwezenlijken, omdat dat nu eenmaal de enige manier is om een beetje schot in de zaak te krijgen, maar vooral omdat het mogelijk is gemaakt door gebrekkige wetgeving.
Chapeau aan kwek dat ze het verstand hebben gehad om gebruik te maken van de systemen die voor handen zijn. Als je wil kwaad zijn op iemand, wees dan kwaad op ons onvermogen om een treffelijke staat neer te zetten en te onderhouden.
Waarom maakt Club dan geen gebruik van die grijze zone en achterpoortjes om een ander te bespoedigen ? :dunno:
Er zal nog duchtig veel info naar buiten komen over het Gent stadion en daaruit zal blijken dat zowel Optima, TMVW, stad Gent, burgemeester en politici enz. een meer dan bedenkelijke rol hebben gespeeld.
Laatst gewijzigd door Tiki Taka op 15 jan 2018, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Khas
Sleutelspeler
Berichten: 3753
Lid geworden op: 29 mei 2016, 17:49

Re: AA Gent

Bericht door Khas »

TT toch. ALS ze het niet doen, dan is het uit incompetentie. Een ander woord is daar niet voor.

Je moet echt gatachterlijk zijn om geen gebruik te maken van de middelen voor handen.
Laatst gewijzigd door Khas op 15 jan 2018, 12:05, 3 keer totaal gewijzigd.
"Those who were dancing were thought to be stupid by those that could not hear the music."

Do what thou wilt, shall be the whole of the law.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: AA Gent

Bericht door Tiki Taka »

Khas schreef: TT toch. ALS ze het niet doen, dan is het uit incompetentie. Een ander woord is daar niet voor.

Je moet echt gatachterlijk zijn om geen gebruik te maken van de middelen voor handen.
Mochten ze het doen, zou het dossier geen 10 jaar aanslepen, toch ?
Gebruikersavatar
Khas
Sleutelspeler
Berichten: 3753
Lid geworden op: 29 mei 2016, 17:49

Re: AA Gent

Bericht door Khas »

Tiki Taka schreef:
Khas schreef: TT toch. ALS ze het niet doen, dan is het uit incompetentie. Een ander woord is daar niet voor.

Je moet echt gatachterlijk zijn om geen gebruik te maken van de middelen voor handen.
Mochten ze het doen, zou het dossier geen 10 jaar aanslepen, toch ?
Van Gent duurde het niet minder lang.
"Those who were dancing were thought to be stupid by those that could not hear the music."

Do what thou wilt, shall be the whole of the law.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: AA Gent

Bericht door Tiki Taka »

Khas schreef:
Tiki Taka schreef:
Khas schreef: TT toch. ALS ze het niet doen, dan is het uit incompetentie. Een ander woord is daar niet voor.

Je moet echt gatachterlijk zijn om geen gebruik te maken van de middelen voor handen.
Mochten ze het doen, zou het dossier geen 10 jaar aanslepen, toch ?
Van Gent duurde het niet minder lang.
Bij gent stond het er in 7 jaar als ik me niet vergis.
Gebruikersavatar
Khas
Sleutelspeler
Berichten: 3753
Lid geworden op: 29 mei 2016, 17:49

Re: AA Gent

Bericht door Khas »

Tiki Taka schreef:
Khas schreef:
Tiki Taka schreef:
Khas schreef: TT toch. ALS ze het niet doen, dan is het uit incompetentie. Een ander woord is daar niet voor.

Je moet echt gatachterlijk zijn om geen gebruik te maken van de middelen voor handen.
Mochten ze het doen, zou het dossier geen 10 jaar aanslepen, toch ?
Van Gent duurde het niet minder lang.
Bij gent stond het er in 7 jaar als ik me niet vergis.
Daar vergis je je. Na definitieve keuze van lokatie duurde het nog 10 jaar voor het er stond. Ze waren toen al dubbel zo lang aan het luidop dromen van een nieuw stadium.
"Those who were dancing were thought to be stupid by those that could not hear the music."

Do what thou wilt, shall be the whole of the law.
Blackburn
Profvoetballer
Berichten: 374
Lid geworden op: 04 jul 2016, 10:26

Re: AA Gent

Bericht door Blackburn »

Yup, ik herinner me zelfs dat ze een eerste steenlegging hadden gedaan, en zoveel jaar later die steen niet meer terugvonden om er een tweede op te leggen.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: AA Gent

Bericht door Tiki Taka »

Blackburn schreef: Yup, ik herinner me zelfs dat ze een eerste steenlegging hadden gedaan, en zoveel jaar later die steen niet meer terugvonden om er een tweede op te leggen.
:lol:
vanGentmaarvoorClub
Basisspeler
Berichten: 1750
Lid geworden op: 13 jul 2016, 22:44

Re: AA Gent

Bericht door vanGentmaarvoorClub »

De roy­a­le fi­nan­ciële band tus­sen de stad Gent en de Buf­fa­lo's

De ver­re­gaan­de sa­men­wer­king tus­sen het Gent­se stads­be­stuur en voet­bal­club AA Gent ligt onder vuur. Ze heeft de buf­fa­lo's al­les­zins geen wind­ei­e­ren ge­legd.

Of alles vol­gens de re­gels is ver­lo­pen bij de bouw van de Ghe­lam­co Arena, de voet­bal­tem­pel van de Gent­se Buf­fa­lo’s, is een kluif voor ju­ris­ten. Dus ook de vraag of het Gent­se stads­be­stuur de wet op de over­heids­op­drach­ten heeft over­tre­den, zoals oud-LDD-me­de­wer­ker Ig­na­ce Van­de­wal­le be­weert in zijn boek ‘De il­le­ga­le Ghe­lam­co Arena’.

Maar feit is wel dat het sta­di­on er nooit zou zijn ge­ko­men zon­der de roy­a­le mil­joe­nen van het Gent­se stads­be­stuur en dat de Buf­fa­lo’s zich nooit tot een goed ge­o­lie­de cash­ma­chi­ne had­den kun­nen ont­pop­pen zon­der een nauwe sa­men­wer­king met de paars-groe­ne co­a­li­tie van sp.a-bur­ge­mees­ter Daniël Ter­mont.

43 mil­joen
De Gent­se be­las­ting­be­ta­ler telde in to­taal 43 mil­joen euro neer voor de Ghe­lam­co Arena.
De cij­fers be­wij­zen dat. De stad Gent, en dus de Gent­se be­las­ting­be­ta­ler, legde niet al­leen 24,8 mil­joen euro op tafel voor de re­a­li­sa­tie van de Ghe­lam­co Arena - wat toen 55 pro­cent was van de to­ta­le kost­prijs. De wa­ter­maat­schap­pij Farys (TMVW) in­ves­teer­de ook in op­dracht van de stad Gent 18,5 mil­joen euro in het sta­di­on. Die in­jec­tie was nodig om het pro­ject fi­nan­ci­eel haal­baar te maken.

Stoe­len­dans

En twee jaar ge­le­den werd een fors deel van die schuld kwijt­ge­schol­den door ze om te zet­ten in aan­de­len. Daar­door werd de stad Gent, via de nv Buf­fa­lo, de groot­ste aan­deel­hou­der van het Art­e­vel­de-sta­di­on. Die ven­noot­schap (cvba) be­heert de in­fra­struc­tuur van de Ghe­lam­co Arena. Het sta­di­on kwam daar­door voor vier vijf­de in over­heids­han­den.

Op­mer­ke­lijk: de deal sloeg enkel op het voet­bal­ge­deel­te van het sta­di­on. De com­mer­ciële ac­ti­vi­tei­ten, zoals de Al­bert Heijn-su­per­markt, ston­den los van de fi­nan­ciële ope­ra­tie en ble­ven in privéhan­den. Lees: de in­kom­sten daar­van gaan naar de Ie­per­se pro­ject­ont­wik­ke­laar Ghe­lam­co.

Die ver­an­de­ring van ei­gen­doms­struc­tuur leid­de tot een po­li­tie­ke stoe­len­dans in de raad van be­stuur van de cvba Art­e­vel­de-sta­di­on. De stad Gent vaar­dig­de, naast zijn bur­ge­mees­ter, de sche­pe­nen Chris­top­he Pee­ters (Open VLD), Filip Wat­t­eeuw (Groen) en Resul Tap­maz (sp.a) af. Maar ook Sieg­fried Brac­ke, hoe­wel die in de ge­meen­te­raad als frac­tie­lei­der van de N-VA in de op­po­si­tie zit. De hele Gent­se op­po­si­tie - want ook CD&V kreeg een zitje met de be­noe­ming van voor­ma­lig staats­se­cre­ta­ris en spoor­baas Eti­en­ne Schoup­pe - werd daar­door mee in het bad ge­trok­ken.

Aan­de­len

In de zomer van 2016 kwam de vol­gen­de stap. De vzw KAA Gent werd om­ge­vormd tot een ‘ cvba met so­ci­aal oog­merk’, waar­bij voor­zit­ter Ivan De Witte (69) 2.500 aan­de­len kreeg en zijn al­ge­meen di­rec­teur Mi­chel Lou­wa­gie (60) 1.500. Samen met drie ver­trou­we­lin­gen kre­gen zij zo de con­tro­le van de club in han­den.

Ook de stad Gent kreeg een pak­ket­je aan­de­len - 370 stuks via de nv Buf­fa­lo - omdat ze be­reid was ge­von­den een stads­waar­borg toe te ken­nen voor de over­na­me door Belfius van een le­ning van 5,5 mil­joen euro die eer­der door het wa­ter­be­drijf Farys aan de cvba Art­e­vel­de-sta­di­on was ver­strekt.

Gou­den zaken

Bij die erg nauwe ban­den tus­sen het Gent­se stads­be­stuur en de voet­bal­club AA Gent kun­nen vra­gen ge­steld wor­den. Zeker omdat het de eer­ste­klas­se­club zelf geen wind­ei­e­ren heeft ge­legd.

Als voet­bal­be­drijf deed AA Gent de voor­bije jaren gou­den zaken. In het jong­ste boek­jaar - dat zowel de voet­bal­sei­zoe­nen 2015-2016 als 2016-2017 over­spant - wer­den dank­zij een re­cord­ver­koop aan abon­ne­men­ten en een suc­ces­vol­le Eu­ro­pe­se cam­pag­ne ruim 120 mil­joen euro aan in­kom­sten ge­boekt. Door een net­to­winst van 23 mil­joen euro groei­de het eigen ver­mo­gen in één klap aan van 2,2 tot 26 mil­joen euro.

En daar­bij blijft het niet. De club ver­wacht die po­si­tie­ve trend ‘op basis van de bud­get­ten in het boek­jaar 2017-2018 ver­der te zet­ten’, staat in het jaar­ver­slag te lezen.

Zelf fi­nan­cie­ren

Een voet­bal­club met der­ge­lij­ke staat van dienst is best in staat haar eigen sta­di­on te fi­nan­cie­ren, klinkt het in de sec­tor. Dat is al­vast de me­ning van Club Brug­ge-voor­zit­ter en vast­goed­spe­ci­a­list Bart Ver­haeg­he.

'Als on­der­ne­mer durf ik voor een nieuw sta­di­on het ka­pi­taal op tafel te leg­gen. Ik ben ervan over­tuigd dat ik het met voet­bal zal te­rug­ver­die­nen’, zei hij on­langs in De Tijd. Ook Marc Cou­c­ke, de nieu­we ei­ge­naar van RSC An­der­lecht, wil zo’n pro­ject op eigen hout­je re­a­li­se­ren.

De vriend­schap­pe­lij­ke ma­nier waar­op het Gent­se stads­be­stuur en AA Gent met el­kaar om­gaan, is de voor­bije jaren niet al­leen uit­ge­groeid in een ver­re­gaand part­ner­ship, zoals Van­de­wal­le schrijft. De vraag is of de roy­a­le over­heids­steun ook niet kan lei­den tot com­pe­ti­tie- of con­cur­ren­tie­ver­val­sing.

16 ja­nu­a­ri 2018
© De Tijd
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: AA Gent

Bericht door Tiki Taka »

Vooral die laatste zin is de hamvraag.
Gebruikersavatar
Alethio
Sleutelspeler
Berichten: 3452
Lid geworden op: 30 mei 2016, 09:17

Re: AA Gent

Bericht door Alethio »

Kan leiden? Zeg maar "geleid heeft".
vanGentmaarvoorClub
Basisspeler
Berichten: 1750
Lid geworden op: 13 jul 2016, 22:44

Re: AA Gent

Bericht door vanGentmaarvoorClub »

Werkelijk álles willen ze nadoen van ons .. nu zelfs een Limbombe
Tds
Jeugdspeler
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:18

Re: AA Gent

Bericht door Tds »

vanGentmaarvoorClub schreef: Werkelijk álles willen ze nadoen van ons .. nu zelfs een Limbombe
:cé: :cé: :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol:
kwek kwek kwek
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: AA Gent

Bericht door Tiki Taka »

vanGentmaarvoorClub schreef: Werkelijk álles willen ze nadoen van ons .. nu zelfs een Limbombe
Lijkt me nochtans de ideale concurrent voor Cools.
Gebruikersavatar
Fire
Sleutelspeler
Berichten: 2863
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:55
Locatie: Leuven

Re: AA Gent

Bericht door Fire »

Zoals Jrut al zei: Spits (nul ervaring op die positie en geen enkele indicatie dat hij het zou kunnen) en die is al 27. Op die leeftijd haal je geen backups maar mannen die er moeten staan. De kans dat hij Cools kan evenaren is bijzonder klein.
For the Good of the Game? For the Love of the Many!
:fire:
Plaats reactie