[77.] Philip Zinckernagel

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Plaats reactie
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

[77.] Philip Zinckernagel

Bericht door IsO »

PHILIP ZINCKERNAGEL NAAR CLUB BRUGGE

Philip Zinckernagel tekent een contract voor 2 seizoenen bij Blauw-Zwart.

Zinckernagel (28) komt over van Olympiakos. De Griekse topclub leende de Deen vorig seizoen uit aan Standard Luik waar hij samenwerkte met coach Ronny Deila. De aanvallende middenvelder was 12 keer beslissend in 28 wedstrijden bij de Rouches.

Met Zinckernagel zorgt Club voor extra concurrentie en ervaring in het aanvallende compartiment. De voormalige Deense jeugdinternational tekent een contract voor twee seizoenen met optie op een extra jaar.
Uitbreiding van onze Deense connectie. Welkom Philip!
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [.] Philip Zinckernagel

Bericht door IsO »

Artikel uit HNB van gisteren over onze aanwinst:
[spoiler]
Hij houdt van Deila, Deila houdt van hem: wie is Philip Zinckernagel, de nieuwe aanwinst van Club Brugge?

Club Brugge staat op het punt zich te versterken met Philip Zinckernagel (28), de smaakmaker en topschutter van Standard vorig seizoen. Blauw-zwart betaalt 2,5 miljoen euro plus bonussen aan Olympiakos, Zinckernagel tekent voor twee seizoenen met optie op een extra jaar. In principe kan hij op elke aanvallende positie spelen bij Club Brugge, waar ze het inkomende offensieve huiswerk nu als af beschouwen. Maar wie is de Deen?


1. Fan van Deila

Ronny Deila. Ziedaar zonder twijfel één van de voornaamste redenen voor Philip Zinckernagel om naar Club Brugge te komen. Ze leerden elkaar vijf jaar geleden kennen in de Noorse Eliteserien waar Deila trainer was van Valerenga en Zinckernagel schitterde bij FK Bodo/Glimt. In vier matchen tegen Deila was Zinckernagel goed voor één goal en drie assists. “Er is altijd veel wederzijds respect geweest. Toen al probeerde hij me naar zijn team te halen”, aldus Zinckernagel in L’Avenir.

Nadat hij na passages bij Watford en Nottingham Forrest door Olympiakos bij het grofvuil gezet werd, stuurde Zinckernagel een berichtje naar Deila, waardoor hij vorig seizoen op uitleenbasis bij Standard belandde. De Deen heeft een hoge pet op van de huidige trainer van Club Brugge, die hij “intelligent” noemt en prijst als een coach die aan zelfreflectie doet.

2. Leidersfiguur

Die bewondering is wederzijds. “Ik ken Zinckernagel van in de Noorse competitie. Daar speelde hij alles kapot”, vertelde Deila vorig jaar toen zijn poulain werd voorgesteld aan de pers. “Hij is intelligent, technisch sterk en een leiderstype.”

Dat laatste bleek ook bij de Rouches. “In mijn periode in Engeland heb ik geleerd meer te praten, positief te zijn, vertrouwen te geven”, zei Zinckernagel daarover. “Ik probeer de ploeg meer fighting spirit te geven. Als ik zie dat de kopjes naar beneden gaan, probeer ik de vlam weer in de pan te krijgen.” Niet voor niets zag Deila Zinckernagel bij Standard als zijn verlengstuk op het veld.

3. Meditatie als geheime wapen

Zinckernagel gelooft sterk in het belang van het mentale aspect in het voetbal. Hij werkt al sinds hij een tiener is met een mental coach. “Toen ik ermee begon, waren er spelers die dat vreemd vonden, die zeiden dat het geldverspilling was. Maar ik heb veel geleerd.” Zinckernagel doet visualisatieoefeningen, traint zijn hersenen en doet aan meditatie: elke ochtend tien minuten en nog eens tien minuten net voordat hij naar het stadion vertrekt voor een wedstrijd. “Ik kan me nu beter concentreren, neem betere beslissingen op het veld en heb mijn emoties beter onder controle.”

Al lukt dat niet altijd. Vorig jaar pakte Zinckernagel twee keer rood bij Standard. De Deen noemt niet te fel meegaan in de emoties die erbij komen kijken de grootste valstrik van het voetbal. Begin dit jaar gaf hij wel het goede voorbeeld toen hij na de felbevochten Clasico tegen anderlecht poseerde voor enkele selfies met supporters van de rivaal uit Brussel.

4. Elke twee matchen beslissend

Zinckernagel, die een vriendin en een hond heeft en in zijn vrije tijd bezig is met mode – hij heeft met Studio Aplozelfs zijn eigen kledingmerk – is overal waar hij komt goed voor sterke cijfers. Volgens Transfermarkt was de Deen met 71 goals en 67 assists in zijn profcarrière tot dusver al elke 170 minuten beslissend – één keer om de twee wedstrijden.

Afgelopen seizoen was hij met tien goals ook topschutter bij Standard, waar ze hem graag definitief hadden aangeworven. Er was echter geen aankoopoptie opgenomen in de huurovereenkomst met Olympiakos, waardoor de Rouches opnieuw rond de tafel moesten. “Ik sta open voor een terugkeer naar Standard, want ik hou van die club”, zei Zinckernagel amper een maand geleden nog in La Dernière Heure. Hij verdedigde het vertrek van Deila naar Club Brugge wel. “Zo zit het voetbal nu eenmaal in elkaar. Of Deila me nog niet gevraagd heeft mee te komen? Nee.”

5. Concurrentie voor Nusa, Skov Olsen of zelfs Vanaken

Maar op een maand tijd kan kennelijk veel veranderen. In de 4-3-3 die Deila bij Club Brugge gebruikt, kan Zinckernagel in principe op elke aanvallende positie uit de voeten. Hij is rechtsvoetig, maar heeft ook een stevige linker – de heerlijke trap waarmee hij een klein jaar geleden de openingsgoal scoorde in een 3-0-zege tegen Club Brugge kwam van zijn ‘mindere’ voet.

In zijn carrière acteerde hij al het meest als rechtsbuiten, maar onder Deila speelde hij vorig seizoen bij Standard als aanvallende middenvelder, linksbuiten én spits in een tweemansvoorhoede. Handig, want op die manier is hij een extra alternatief voor Antonio Nusa, Hans Vanaken én Andreas Skov Olsen of Michal Skoras.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5326
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [.] Philip Zinckernagel

Bericht door Tiki Taka »

Eindelijk een directe concurrent voor Vanaken.
Gebruikersavatar
Vergas Ronald
"Moderator"
Berichten: 900
Lid geworden op: 31 mei 2016, 19:48

Re: [.] Philip Zinckernagel

Bericht door Vergas Ronald »

Goeie speler en niet veel gekost. Wel straf dat hij terug naar Standard kon maar ze die lullige 2,5 miljoen niet konden ophoesten.
PRESS [CTRL + W] FOR BEST RESULTS
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [77.] Philip Zinckernagel

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 07 feb 2024, 08:45 Het is echter moeilijk te begrijpen voor veel fans wat nu echt de exacte meerwaarde in praktijk is van Zinckernagel op de linkse vleugel. Ik kan het ook niet zomaar benoemen. Hij neemt de ploeg niet echt op sleeptouw vanop links, is ook niet echt een verbale aanstuurder binnen de lijnen en is niet de typische buitenspeler zoals een Skov, Skoras, Nusa,...
Ik vind Zinck ook een hele moeilijke om te vatten. Hij heeft 6 goals en 5 assists, dus zeker niet slecht, en hij levert ook defensief wel zijn bijdrage (1,2 tackles per match dit JPL-seizoen volgens whoscored).

Ten opzichte van zijn vorig seizoen (bij Standard), lijkt hij, nog volgens WhoScored, op een aantal vlakken wat minder risico in zijn spel te leggen, en accurater te zijn. Hij dribbelt minder vaak (1,2/90 nu, 2,1 toen), maar wordt ook minder vaak van de bal gezet (1,1/90 nu, 2,2/90 toen), doet minder slechte controles (1,5/90 nu, 2,6/90 toen) en is wat preciezer in zijn passing (82% nu, 76,4% toen), maar legt ook wat minder risico in zijn passing (0,6/90 lange passes nu, 1/90 toen). Zijn output is daarbij zeker niet lager (nu en toen 0,7 voorzetten/90; nu 1,5 key passes/90, toen 1,4; toen 8 goals en 2 assists, nu al 6 goals en 5 assists).

Als ik wat gedetailleerdere statistieken ga opzoeken (FBREF, dat opta-data gebruikt: https://fbref.com/en/players/a5ea254c/s ... ing-Report), merk ik wel verschillen in zijn defensieve stats tussen zijn huidig JPL-seizoen, en zijn vorige bij Standard. Mogelijk valt dat nog te verklaren door het feit dat hij bij standard soms als spits speelde.

Maar er zijn ook opmerkelijke verschillen tussen zijn stats dit seizoen in de JPL enerzijds en de Conference League anderzijds. In die laatste competitie worden enkel de 269 speelminuten in de poulefase meegerekend, dus kleine sample, maar toch enkele zaken die opvallen:

Aanvallend:
- aantal geslaagde take-ons: 4,35/90 (95e percentiel) in de UECL; 1,67/90 (59e percentiel) in de JPL
- percentage geslaagde take-ons/90: 76,5% (97e percentiel) in de UECL; 43,5% (34e percentiel) in de JPL
- aantal carries into the box: 2,68/90 in de UECL (93e percentiel); 0,99/90 (52e percentiel) in de JPL

Verdedigend:
- blocks (passes + shots): 1,67/90 in de UECL (83e percentiel), 0,99 in de JPL (62e percentiel)
- aantal tackles in "the attacking third" van het veld: 1,34/90 in de UECL (99e percentiel); 0.37/90 in de JPL (57e percentiel).

Instructies van de coach? Niveau van de tegenstanders? Tegenstanders in de JPL die hem beter kennen? Bevrijder/gemotiveerder spelen in Europa? Club dat hoger speelt in de UECL dan in de JPL?
Plaats reactie