Club NXT

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1960
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Club NXT

Bericht door t4nd »

Vorige week gewonnen tegen Zulte met 0-1, deze week tegen Francs Borains met 1-0. Na 8 wedstrijden staan we netjes bovenin met 16 punten, 5 overwinningen & 1 gelijkspel. Onze beloften zijn geweldig goed bezig :-).
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Club NXT

Bericht door IsO »

CIES maakte een lijst bekende van de honderd meest rendabele jeugdopleidingen wereldwijd van de voorbije 10 jaar (2014-2023): https://football-observatory.com/WeeklyPost446

Een speler werd als "jeugdspeler" van een team beschouwd als hij tussen zijn 15 en 21 minstens 3 seizoenen bij dat team speelde.

Een aantal vaststellingen:
- Top 5: 1) Benfica (met zeer ruime voorsprong) 2) Ajax 3) Lyon 4) Real Madrid 5) Chelsea

- Beste Belgische team: anderlecht op plaats 25; 25 jeugdspelers brachten hen de voorbije 10 jaar samen 179 miljoen euro op.

- Andere Belgische teams: Standard en Club op een gedeelde 76e plaats; resp. 16 en 15 jeugdspelers brachten de voorbije 10 jaar 72 miljoen euro op voor elk van beide ploegen.

- 84% van de 72 miljoen die we ontvingen voor verkoop van jeugdspelers werden gerealiseerd in de laatste vijf jaar. Een deel valt te verklaren door inflatie van transferprijzen de laatste vijf jaar in vergelijking met de vijf jaar ervoor, een deel mogelijk door het productiever/beter worden van onze jeugdopleiding.

- Nuancering: Individuele talenten wegen vaak zwaar door in dit soort rankings. Voor Monaco (6e in dit klassement) speelde de transfer van Mbappé (in 2018 naar PSG voor 180 miljoen) natuurlijk een heel grote rol. Voor ons waren de transfers van Openda naar Lens en vooral van CDK naar AC Milan natuurlijk zeer belangrijk.

- Nochtans ziet het er voor ons qua potentieel ook voor de komende 5 jaar goed uit. Nusa wordt volgens dit klassement eind dit seizoen als een jeugdproduct van ons beschouwd (we betaalden zelf 3 miljoen aan Stabaek, die naar verluidt ook een sell on clause van 15% bedongen). Spileers, Sabbe en De Cuyper, die ons niets gekost hebben, zijn vast onderdeel van de A-kern en liggen nog tot 2026 onder contract (of tot 2025 met 1 jaar cluboptie, in het geval van Sabbe, wat op hetzelfde neerkomt). En er zijn nog tal van jongens die het potentieel hebben voor profvoetbal (zoals Shinton, Cisse Sandra, Lynnt Audoor, Talbi, Vermant of De Roeve).
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Club NXT

Bericht door Sanders »

IsO schreef: 10 jan 2024, 14:37 CIES maakte een lijst bekende van de honderd meest rendabele jeugdopleidingen wereldwijd van de voorbije 10 jaar (2014-2023): https://football-observatory.com/WeeklyPost446

Een speler werd als "jeugdspeler" van een team beschouwd als hij tussen zijn 15 en 21 minstens 3 seizoenen bij dat team speelde.

Een beetje een rare keuze om "jeugdspeler" te definiëren in het moderne voetbal, waar 18-jarigen al getransfereerd worden en in de eerste ploeg spelen.
Nusa zou dan ook een jeugdspeler zijn van ons, ook al heeft die volgens mij geen enkele match in een jeugdelftal gespeeld? Wel in de Uefa Youth League, maar dat was een mengeling tussen echte jeugdpelers en NXT spelers die jong genoeg waren.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Club NXT

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 10 jan 2024, 14:48
IsO schreef: 10 jan 2024, 14:37 CIES maakte een lijst bekende van de honderd meest rendabele jeugdopleidingen wereldwijd van de voorbije 10 jaar (2014-2023): https://football-observatory.com/WeeklyPost446

Een speler werd als "jeugdspeler" van een team beschouwd als hij tussen zijn 15 en 21 minstens 3 seizoenen bij dat team speelde.

Een beetje een rare keuze om "jeugdspeler" te definiëren in het moderne voetbal, waar 18-jarigen al getransfereerd worden en in de eerste ploeg spelen.
Nusa zou dan ook een jeugdspeler zijn van ons, ook al heeft die volgens mij geen enkele match in een jeugdelftal gespeeld? Wel in de Uefa Youth League, maar dat was een mengeling tussen echte jeugdpelers en NXT spelers die jong genoeg waren.
Klopt natuurlijk. Openda en CDK hebben beiden echt in onze jeugd gespeeld gedurende meerdere seizoenen. Idem voor Spileers, Sabbe, De Cuyper,...

Pakt dat we Mechele ooit verkopen, komt die in principe ook in dat overzicht terecht, want ook een zuiver jeugdproduct van ons.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Club NXT

Bericht door Sanders »

NXT verloor dit weekend met 0-2 van Lommel.
We stonden met een heel jong elftal en misten toch wel enkele sterkhouders. (Geen Vermant, Barbera, Homma, Yameogo en Seys)
Hierdoor blijven we achter met 7/30 en staan we maar 5 ptn meer boven de degradatieplaatsen.
In de volgende weken wacht Beveren, Deinze, Beerschot en Zulte Waregem. Dat worden nog enkele moeilijke weken...
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Club NXT

Bericht door IsO »

IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Club NXT

Bericht door IsO »

Vorige week in HNB: artikel over Robin Veldman, opvolger van Hayen bij Club NXT met een verleden bij anderlecht:
[spoiler]
“Afscheid was vooral ongemakkelijk voor Wouter Vandenhaute”: Robin Veldman had typisch profiel voor anderlecht, maar werkt nu voor Club NXT

Een opmerkelijke keuze. Robin Veldman (38) – bij anderlecht ooit omschreven als “de moderne Jean Dockx” – werd twee weken geleden aangesteld als coach van Club NXT in 1B. De paars-witte aanhang vond het toch bizar dat een trainer van de Kompany-school naar Club Brugge ging waar het credo No Sweat, No Glory is. Dat vraagt om duiding.

Jürgen Geril
Woensdag 3 april 2024 om 11:30

Het lokte op sociale media best wat reacties uit. Sommige anderlecht-fans stuurden heel mooie berichten, andere paars-witte supporters pakten hem hard aan. “Verrader”, “Judas”... U kent het wel. De aanstelling van Robin Veldman bij Club NXT ging zeker niet onopgemerkt voorbij. “Ik beschouw het als een compliment dat mijn nieuwe job toch wat teweegbrengt”, zegt Veldman. “Het betekent dat ik bij anderlecht toch iets heb neergezet, niet? Maar goed, in Brussel kozen ze indertijd voor nieuwe mensen en dan moet ik ook verder. Ik was het na drie maanden ook beu om thuis te zitten. Ik had wel een racefiets gekocht, maar ja...”

Hij zat op die koersfiets op de dag dat Ronny Deila werd ontslagen bij Club Brugge. Op Jan Breydel schoof Nicky Hayen door naar de A-ploeg en dus was er een plaatsje vrij bij Club NXT. “Een maand daarvoor had ik van Guillian Preud’homme (CEO Club Academy, red.) al een appje gekregen om eens vrijblijvend te praten over de toekomst. Net zoals met spelers werkt Club ook met schaduwlijsten voor trainers. Maar die dag belde Guillian om 10.30 uur met het voorstel om tot het einde van het seizoen over te nemen bij Club NXT. Om 18 uur ’s avonds was ik al met de taxi in Brugge. Als je kunt werken bij zo’n topclub met zulke spelers en faciliteiten: dan zeg je geen neen.”

Kompany-leer

Toch was de keuze opvallend. Robin Veldman is groot gebracht volgens de Ajax-school waar hij voor de jeugd werkte. Hij kwam in 2021 naar anderlecht ten tijde van Vincent Kompany, wiens voetbalfilosofie hij ook erg hoog aanschrijft. De Nederlander is een aanhanger van de passing game: van achteruit opbouwen, ruimtes creëren, een overload zoeken... Past dat wel bij de meer rechttoe-rechtaan-stijl van Club? “Er is mij in Brugge op het hart gedrukt dat het fysieke aspect ook belangrijk blijft”, klinkt het. “Ik probeer het beste van twee werelden te combineren. In het voetbal dat ik bracht, zat er altijd intensiteit, maar we proberen via detailcoaching ook het spel te optimaliseren. Een goed positiespel, de juiste veldbezetting... Zonder aan de identiteit van Club Brugge te raken. We proberen elkaar te versterken.”

Bij anderlecht lukte dat allemaal goed. De RSCA Futures draaiden in het eerste seizoen van Veldman zelfs lange tijd bovenaan mee in 1B. De coach maakte indruk en toen Felice Mazzu ontslagen werd, was Veldman zelfs even interim-coach van paars-wit. Het kwam zelfs zover dat Wouter Vandenhaute op een bepaald moment zei: “Robin is een man van de club. Hij wil de komende jaren belangrijk zijn om anderlecht te herlanceren. Een moderne Jean Dockx.”

Tja, die moderne Jean Dockx – bewaker van de huisstijl – werkt nu wel in Brugge. Jesper Fredberg streek neer als nieuwe CEO Sports en gaf aan dat anderlecht een nieuwe koers zou varen. “De nieuwe Jean Dockx? Ik denk daar nog aan terug, ja. Als zo’n club als anderlecht spreekt over zo’n grote rol, maar korte tijd daarna stopt het al... Dan krab je achter je oren. Het deed pijn. Al was mijn vroege afscheid – denk ik – vooral ongemakkelijk voor Wouter Vandenhaute. Maar life goes on. Wouter stuurde me na mijn aanstelling bij Brugge een heel correct bericht om me succes te wensen en ook met Brian Riemer app ik nog wel eens.”

Wij horen trouwens dat Veldman niet zo voetbalromantisch is als zijn imago laat uitschijnen. Hij weet wel degelijk hoe hij tegenstanders moet ontmantelen. Toch moet het project waarvoor hij kiest bij hem passen. Na anderlecht was hij bijvoorbeeld even aan de slag in de Schotse tweede klasse bij Queens Park Town. Daar was ook een project om met jonge spelers technisch verzorgd voetbal te brengen. Dat begon uitstekend, maar helaas ze waren iets te jong voor zo’n kick-and-rush-competitie.

Toen Veldman daarna zonder job zat, zochten KV Kortrijk en KV Oostende naar een coach. Alleen is dat vechtvoetbal om te overleven in 1A of 1B niet zo zijn dada. Het Club NXT-project charmeerde hem dan weer wel meteen. “Ik voelde me zeker niet te groot om weer zo’n U23-team in 1B onder mijn hoede te nemen. Hier kun je talent beter maken, maar tegelijkertijd moet je je wel meten met ervaren profvoetballers. Dit team is wel jonger dan het team van de RSCA Futures dat ik coachte.”

anderlecht analyseren

Het wordt afwachten of Veldman bij Club ook een type Leoni kan lanceren zoals hij dat bij anderlecht deed. Er is niet veel tijd. Club NXT staat negende in de Challenger Pro league en speelt dit seizoen maar drie matchen meer. Wat brengt de toekomst? Wat als Hayen straks weer wil afzakken naar Club NXT? “We staan op een veilige plaats”, vervolgt Veldman. “Nu moeten we zien of we als team verder kunnen groeien. Daarom gaan we in mei nog oefenmatchen organiseren tegen Monaco, Luton Town en daarna volgt een evaluatie. We bespreken dan hoe ik het zie, en hoe Club Brugge het ziet... Ik zal ook moeten kijken naar mijn familiale situatie. Toen Brugge aanklopte, woonde ik met mijn gezin net weer in Nederland. Voorlopig huur ik nu dus een vakantiewoning in Knokke. We zullen zien wat de beste keuze is en wat Nicky Hayen doet. Links en rechts polsten ook al wat Eredivisie-clubs.”

Tot slot nog deze uitsmijter. Veldman volgt momenteel de Pro Licence-trainerscursus in Brussel. Daar kregen de coaches in opleiding recent de opdracht om de zes Play-off 1-ploegen te analyseren. Grappig genoeg kreeg het groepje van Veldman net anderlecht voorgeschoteld. Wat vond hij van het huidige voetbal van paars-wit? Zijn cowerkers wilden het ons niet verklappen: “Joker.” De Nederlander geeft dan zelf maar enkele nuances. “De huidige staf laat anderlecht presteren op een realistische manier. Ze spelen directer voetbal en de omschakeling is een belangrijk wapen geworden. Net als stilstaande fases. Ik snap dat wel na enkele moeilijke jaren.”
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Club NXT

Bericht door Sanders »

Toch even vermelden dat Club NXT voor het tweede jaar op rij het beste jongerenteam is in 1B!

Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Club NXT

Bericht door Sanders »

Artikel gisteren op website Het Nieuwsblad:
Denzel De Roeve is terug van weggeweest bij Club NXT na 168 dagen blessureleed: “Zorgen dat ik snel weer die 90 minuten in de benen heb”

Het seizoen zit erop voor Club NXT. In de competitie althans, want er wordt nog een maandje verder getraind en er staan nog aardig wat matchen op het programma. Oefenpartijen, en daar is vooral Denzel De Roeve (19) heel tevreden mee. “Mijn tweede ronde begint nu pas.”


Een opvallende naam in de basis van Club NXT afgelopen zaterdag, want Denzel De Roeve mocht starten in het Koning Boudewijnstadion tegen RSCA Futures. De Roeve wist perfect hoe lang dat exact geleden was: “168 dagen om precies te zijn.” De uitmatch op Seraing op 28 oktober vorig jaar was zijn laatste geweest. “Vijfeneenhalve maand is lang”, zuchtte hij. “Het begon met een peesletsel in mijn hamstrings. Toen dat achter de rug was, herviel ik in januari. Een nieuwe klap, maar er is geen operatie aan te pas gekomen. Ik heb vooral hard gewerkt met de kinesisten en moet die mensen enorm dankbaar zijn.”

De Roeve speelde een sterk seizoenbegin en raakte op een slecht moment geblesseerd. “Maar dat is voetbal, zulke zaken gebeuren nu eenmaal. Ik ben niet de enige en zal ook niet de laatste geweest zijn.”

Club NXT kroonde zich zaterdag door de zege op RSCA Futures voor de tweede keer op rij tot beste beloftenploeg van de Challenger Pro League. “We zijn daar heel blij mee en ik vind ook dat we dit verdienen”, aldus De Roeve. “Jammer dat ik maar in beperkte mate mijn steentje kon bijdragen, maar dat maakt de prestatie van de ploeg er niet minder om.”

Nog één seizoen contract

Het seizoen zit er echter niet op voor NXT. De tijdelijke opdracht van de nieuwe trainer Robin Veldman is nog niet afgelopen en er is voor de komende weken een druk programma in mekaar gebokst (zie kadertje onderaan). “Ik kijk daar naar uit”, aldus De Roeve. “Voor mij is dat het uitgelezen moment om nog wat ritme op te doen en te zorgen dat ik weer die 90 minuten in de benen heb. Ik heb pech gehad, maar dat is nu voorbij en ik wil zo sterk mogelijk terugkeren. Daarna zien we wel hoe het verder moet.”

De Roeve heeft nog een doorlopend contract van één seizoen, maar een garantie dat hij er nog bij is volgend seizoen, is er niet. “Dat hoeft ook niet en is ergens ook normaal zolang ik die status van geblesseerde speler heb. Het klinkt misschien raar, maar mijn tweede ronde begint eigenlijk nu pas.”
Programma Club NXT

27/4: Club NXT - Luton Town (Basecamp Knokke)

4/5: Club NXT - Roda JC (Basecamp Knokke)

10/5: Club NXT - Francs Borains (Basecamp Knokke) en bekerfinale U19

16/5: Monaco - Club NXT (La Turbie Monaco)

18/5-19/5 : Toernooi Amsterdam
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Club NXT

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 24 apr 2024, 07:28 Artikel gisteren op website Het Nieuwsblad:
Denzel De Roeve is terug van weggeweest bij Club NXT na 168 dagen blessureleed: “Zorgen dat ik snel weer die 90 minuten in de benen heb”

Het seizoen zit erop voor Club NXT. In de competitie althans, want er wordt nog een maandje verder getraind en er staan nog aardig wat matchen op het programma. Oefenpartijen, en daar is vooral Denzel De Roeve (19) heel tevreden mee. “Mijn tweede ronde begint nu pas.”


Een opvallende naam in de basis van Club NXT afgelopen zaterdag, want Denzel De Roeve mocht starten in het Koning Boudewijnstadion tegen RSCA Futures. De Roeve wist perfect hoe lang dat exact geleden was: “168 dagen om precies te zijn.” De uitmatch op Seraing op 28 oktober vorig jaar was zijn laatste geweest. “Vijfeneenhalve maand is lang”, zuchtte hij. “Het begon met een peesletsel in mijn hamstrings. Toen dat achter de rug was, herviel ik in januari. Een nieuwe klap, maar er is geen operatie aan te pas gekomen. Ik heb vooral hard gewerkt met de kinesisten en moet die mensen enorm dankbaar zijn.”

De Roeve speelde een sterk seizoenbegin en raakte op een slecht moment geblesseerd. “Maar dat is voetbal, zulke zaken gebeuren nu eenmaal. Ik ben niet de enige en zal ook niet de laatste geweest zijn.”

Club NXT kroonde zich zaterdag door de zege op RSCA Futures voor de tweede keer op rij tot beste beloftenploeg van de Challenger Pro League. “We zijn daar heel blij mee en ik vind ook dat we dit verdienen”, aldus De Roeve. “Jammer dat ik maar in beperkte mate mijn steentje kon bijdragen, maar dat maakt de prestatie van de ploeg er niet minder om.”

Nog één seizoen contract

Het seizoen zit er echter niet op voor NXT. De tijdelijke opdracht van de nieuwe trainer Robin Veldman is nog niet afgelopen en er is voor de komende weken een druk programma in mekaar gebokst (zie kadertje onderaan). “Ik kijk daar naar uit”, aldus De Roeve. “Voor mij is dat het uitgelezen moment om nog wat ritme op te doen en te zorgen dat ik weer die 90 minuten in de benen heb. Ik heb pech gehad, maar dat is nu voorbij en ik wil zo sterk mogelijk terugkeren. Daarna zien we wel hoe het verder moet.”

De Roeve heeft nog een doorlopend contract van één seizoen, maar een garantie dat hij er nog bij is volgend seizoen, is er niet. “Dat hoeft ook niet en is ergens ook normaal zolang ik die status van geblesseerde speler heb. Het klinkt misschien raar, maar mijn tweede ronde begint eigenlijk nu pas.”
Programma Club NXT

27/4: Club NXT - Luton Town (Basecamp Knokke)

4/5: Club NXT - Roda JC (Basecamp Knokke)

10/5: Club NXT - Francs Borains (Basecamp Knokke) en bekerfinale U19

16/5: Monaco - Club NXT (La Turbie Monaco)

18/5-19/5 : Toernooi Amsterdam
Goed nieuws! hopelijk geen herval, zodat hij kan vechten voor die contractverlenging. Niet hetzelfde potentieel als Sabbe, maar zeker ook wel kwaliteit aanwezig.
Plaats reactie