[55.] Maxim De Cuyper

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3479
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [55.] Maxim De Cuyper

Bericht door IsO »

Moest er nog aan denken dat De Cuyper in de hier bediscuteerde fase met zijn mindere rechterbeen tackelt. Had er eigenlijk nog niet op gelet, maar lijkt me wat atypisch, nee?
Sanders
Supersub
Berichten: 1199
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: [55.] Maxim De Cuyper

Bericht door Sanders »

IsO schreef: 06 mei 2024, 19:32 Moest er nog aan denken dat De Cuyper in de hier bediscuteerde fase met zijn mindere rechterbeen tackelt. Had er eigenlijk nog niet op gelet, maar lijkt me wat atypisch, nee?
Lijkt me ook atypisch, ik probeer toch ook altijd de tackle met het sterkere been.
Maar zoals Maldini ooit zei: "Als je moet tacklenen, ben je te laat." :mrgreen:
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3479
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [55.] Maxim De Cuyper

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 06 mei 2024, 21:55
IsO schreef: 06 mei 2024, 19:32 Moest er nog aan denken dat De Cuyper in de hier bediscuteerde fase met zijn mindere rechterbeen tackelt. Had er eigenlijk nog niet op gelet, maar lijkt me wat atypisch, nee?
Lijkt me ook atypisch, ik probeer toch ook altijd de tackle met het sterkere been.
Maar zoals Maldini ooit zei: "Als je moet tacklenen, ben je te laat." :mrgreen:
Klopt, maar uw fouten (of die van ploegmaat) kunnen rechtzetten is ook een kwaliteit, als iemand dan toch te laat is :mrgreen:
maartendr81
Belofte
Berichten: 252
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: [55.] Maxim De Cuyper

Bericht door maartendr81 »

Ik heb de fase nog eens moeten bekijken maar volgens mij was het toch de correcte beslissing om met zijn slecht been te tackelen. Moest je daar met links eerst gaan zou je momentun richting Kerk hebben, waardoor de kans groter is dat je de speler volledig onderuit maait. Met het rechtse been was het momentum richting het doel wat enerzijds wegdraait van Kerk, maar anderzijds ook de bal richting Mechelen duwden. Er vanuit gaande dat De Cuyper dit gezien had uiteraard want anders zou hij de bal centraal duwen wat uiteraard gevaarlijk is.
disclaimer: Deze inschatting is puur vanuit een mechanisch standpunt aangezien ikzelf geen verdediger was!
Sanders
Supersub
Berichten: 1199
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: [55.] Maxim De Cuyper

Bericht door Sanders »

maartendr81 schreef: 07 mei 2024, 08:25 Ik heb de fase nog eens moeten bekijken maar volgens mij was het toch de correcte beslissing om met zijn slecht been te tackelen. Moest je daar met links eerst gaan zou je momentun richting Kerk hebben, waardoor de kans groter is dat je de speler volledig onderuit maait. Met het rechtse been was het momentum richting het doel wat enerzijds wegdraait van Kerk, maar anderzijds ook de bal richting Mechelen duwden. Er vanuit gaande dat De Cuyper dit gezien had uiteraard want anders zou hij de bal centraal duwen wat uiteraard gevaarlijk is.
disclaimer: Deze inschatting is puur vanuit een mechanisch standpunt aangezien ikzelf geen verdediger was!
Het is de correcte beslissing om daar zo te tacklenen, ook al valt er inderdaad iets voor te zeggen of het dan wel goed is dat je dergelijk risico neemt. Ik ben wel verdediger, maar verder zo stijf als een plank. Voor mij is tacklenen met mijn slechte been niet zo simpel om uit te voeren :mrgreen:
Maar De Cuyper zal wel wat soepeler zijn dan mij.
Levi
A-kern
Berichten: 558
Lid geworden op: 27 aug 2016, 21:03

Re: [55.] Maxim De Cuyper

Bericht door Levi »

Proficiat Max!
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3479
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [55.] Maxim De Cuyper

Bericht door IsO »

Levi schreef: 28 mei 2024, 10:32Proficiat Max!
Dik verdiend. Zeker verdedigend kan hij nog steeds stappen zetten, maar kan op beide flanken en voegt zeker tactische flexibiliteit toe aan de kern van de Duivels. Grote motor, goeie voorzet met links, scoort af en toe, gevaarlijk op stilstaande fases,...

Blij dat hij erbij is!
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3479
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [55.] Maxim De Cuyper

Bericht door IsO »

Artikel over Max in HNB (met een licht overdreven titel :mrgreen: ):
[spoiler]
Hoe Maxim De Cuyper van de hel bij Club Brugge in de hemel bij de Rode Duivels belandde: “Hij heeft enorme stappen gezet”

Nog geen 40 uur nadat Maxim De Cuyper (23) kampioen werd met Club Brugge, gunde Domenico Tedesco hem zijn allereerste selectie voor de Rode Duivels. Exit vakantieplannen, enter EK. Hoe het plots toch snel is gegaan voor de linksback uit Knokke-Heist. “Op een jaar tijd is hij heel volwassen geworden.”

Jonas Withouck
Vandaag om 03:00

De roep om Maxim De Cuyper bij de Rode Duivels begon steeds luider te klinken. De West-Vlaamse krullenbol was een van de sterkhouders bij Club Brugge in de straffe remonte onder Nicky Hayen en klokte als linksback af op vijf goals en veertien (!) assists over alle competities heen dit seizoen. Cijfers om U tegen te zeggen.

Bondscoach Domenico Tedesco beloont De Cuyper nu met een allereerste selectie voor de Rode Duivels. En meteen mag hij zich opmaken voor een groot toernooi, het EK in Duitsland. Zo mag De Cuyper, die zelf nog niet reageert in de pers, zijn reisplannen annuleren. “De bedoeling was dat Maxim over anderhalve week meeging op vakantie met ons, maar uiteraard gaat dat nu niet meer”, reageren Tuur Dierckx en Daan Heymans vanuit Ibiza op de EK-selectie van hun goeie vriend. “We hebben Max daarstraks nog aan de lijn gehad. We wilden hem eerst wat met rust laten, want we weten hoe hectisch dat is na zo’n titel. Maar hij zag er heel rustig uit, wellicht was hij nog aan het bekomen van de viering.”

Van de hel naar de hemel

Dierckx had niet verwacht dat Tedesco De Cuyper nu nog zou selecteren. “Ik vind het raar dat de bondscoach zo’n jonge kerel er nu pas bijneemt, vlak voor een groot toernooi. Het is dik verdiend, maar volgens mij moest hij er de vorige twee keren al bij geweest zijn. Ik had dat logischer gevonden. Nu gaat alles nieuw zijn voor Max. Het wordt een grote test, maar dat zal wel geen probleem vormen.” Tedesco slachtoffert Olivier Deman omdat hij bij Werder Bremen de laatste tijd niet veel meer aan de bak komt. En volgens ons ook omdat Deman tijdens de vorige interlandperiodes simpelweg teleurstelde.

Nochtans zag het er voor De Cuyper nog geen drie maanden geleden een pak minder rooskleurig uit. Hij moest van Ronny Deila tegen zijn voet op rechtsback spelen bij een zwalpend Club Brugge en zocht naar zijn beste vorm. Het dieptepunt moet de Europese nederlaag in Molde (2-1) geweest zijn, op 7 maart. Daar trof De Cuyper (deels) schuld bij de late tegengoal en gaf hij een zwaar aangeslagen interview.

“Wij horen elkaar in goeie en in slechte tijden”, zegt Dierckx, die nu in Griekenland bij Atromitos FC speelt maar heel close is geworden met De Cuyper sinds hun tijd samen bij Westerlo. “Uiteraard gaat het soms eens over wat minder goed gaat bij onze club. Max is iemand die zijn emoties niet wegsteekt. Hij was zeer oprecht tijdens dat interview (in Molde, red.). Maar hij kan de knop ook snel omdraaien. Zo zie je maar dat je in het voetbal op een hele korte tijd van de hel naar de hemel kunt gaan. Hij is mentaal ook zeer sterk, wat nodig is als je om de paar dagen een topwedstrijd hebt. Ik vind dat hij op een jaar tijd heel volwassen is geworden. Hij heeft enorme stappen gezet.”

Verdedigende werkpunten, maar “limiet buiten België”

Toch twijfelen sommige analisten nog aan zijn verdedigende capaciteiten. “Eén tegen één en positioneel kan hij nog stappen zetten”, vindt ook Dierckx. “Maar hij is het in de jeugd en bij Westerlo vaak gewoon geweest om te focussen op zijn aanvallende kwaliteiten. Dit jaar is hij wel meer geconfronteerd met puur verdedigen en ik ben ervan overtuigd dat hij ook daarin al stappen heeft gezet. Hoe hoger het niveau waarop hij gaat spelen, hoe beter de tegenstanders, hoe vaker hij gaat uitgedaagd worden. In dat opzicht wordt het zeer interessant voor Max om nu ook met de Rode Duivels te trainen en te spelen. Als hij dat nog kan toevoegen aan zijn spel, zal hij een heel complete speler zijn op die linksbackpositie. Alles moet meezitten, maar ik denk absoluut dat hij nog niet aan zijn limiet zit.”

“Zijn droom na Westerlo was kampioen spelen met Club Brugge”, vult Heymans aan. “Er waren vorig jaar al geïnteresseerde clubs die een bepaald bedrag op tafel wilden leggen, maar voor Max was het écht belangrijk om met de club van z’n hart kampioen te worden en nadien verder te kijken. Mocht hij nu ook al minuten maken op het EK, dan kan hij zijn volgende stap misschien al zetten. Zijn limiet ligt volgens mij sowieso buiten België.”
Plaats reactie