Ex-spelers en trainers

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Ex-spelers en trainers

Bericht door Sanders »

Tiki Taka schreef: 11 dec 2023, 16:02 De Mil naar Westerlo ?
Wordt zelfs bij Kortrijk genoemd.
Het zal afhangen van zijn eigen ambities.
Liefst van al hou ik hem bij Club. Bij KVK zou ik wegblijven. Dat is een zinkend schip. Als het dit jaar niet is, is het volgend jaar wel. Tan heeft hen goed liggen en ze hebben zichzelf de das omgedaan met die fake overnemers.
Westerlo heeft wel kapitaal, maar zoveel matchen blijven er niet over dit seizoen om u rechtstreeks te redden. Er kunnen mogelijks 3 ploegen zakken dit jaar. En een degradatie staat toch niet zo mooi op uw palmares, zeker niet als het uw eerste job als hoofdcoach is. (de interim vorig seizoen niet meegerekend).
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Ex-spelers en trainers

Bericht door Sanders »

Hoefkens werd vandaag ontslagen bij Standard.

Ik wil niet natrappen, maar ik zie toch veel parallellen tussen zijn tijd bij ons en bij Standard.

Wij stonden bij zijn ontslag al 12 punten achter op leider Union, met voetbal dat week na week slechter werd. Met een kern waarvan iedereen zei dat er meer uit te halen viel, maar waar blijkbaar geen ideeën in zaten.
Enkel in de CL presteerden we super, vooral gestoeld op de eerste vier speeldagen. Omdat we toen als underdog speelden, met hoge pressie en snelle omschakeling. Niet als ploeg die zelf het spel maakte. Op zich wel de juiste aanpak als kleinere club in Europa.
Maar dus waren we wel gemotiveerd in Europa en een pak minder in de JPL.

Als we dan nu kijken naar zijn periode bij Standard: de laatste weken was hun voetbal ook niet meer om aan te zien en ging het week na week achteruit. Enkel in thuismatchen, tegen toppers, waren ze gemotiveerd. Als ze zelf het spel moeten maken, liep het zo stroef of wat. Als ze mochten counteren waren ze wel gevaarlijk.

Dit doet bij mij de vraag rijzen: wat voegt een Hoefkens toe als T1? Ik vond het vorig jaar al te vroeg bij ons, maar gaf hem het voordeel van de twijfel.
Maar na zijn twee periode als T1, met een gelijkaardig parcours, denk ik dat hij eerder geschikt is als T2/T3. Hij lijkt mij een uitstekende motivator, maar heeft een te weinig ontwikkelde voetbalvisie en/of kan deze technisch niet overbrengen aan zijn team. (cfr Vanaken die na Eupen vorig seizoen zei dat de ploeg geen idee heeft wat het moest doen).
Levi
A-kern
Berichten: 478
Lid geworden op: 27 aug 2016, 21:03

Re: Ex-spelers en trainers

Bericht door Levi »

Leko op weg naar standard. Mijn favoriete club coach in de recente geschiedenis.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Ex-spelers en trainers

Bericht door IsO »

Charles 2 goals en 1 assist gisteren in de Coppa Italia in de 3-1 overwinning van Atalanta tegen Sassuolo. Ondertussen wordt in de Italiaanse pers bericht dat Atalanta de aankoopoptie die ze bij AC Milan bedongen, zou willen lichten. https://x.com/NicoSchira/status/1742840 ... 42857?s=20
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Ex-spelers en trainers

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 31 dec 2023, 15:24 Hoefkens werd vandaag ontslagen bij Standard.

Ik wil niet natrappen, maar ik zie toch veel parallellen tussen zijn tijd bij ons en bij Standard.

Wij stonden bij zijn ontslag al 12 punten achter op leider Union, met voetbal dat week na week slechter werd. Met een kern waarvan iedereen zei dat er meer uit te halen viel, maar waar blijkbaar geen ideeën in zaten.
Enkel in de CL presteerden we super, vooral gestoeld op de eerste vier speeldagen. Omdat we toen als underdog speelden, met hoge pressie en snelle omschakeling. Niet als ploeg die zelf het spel maakte. Op zich wel de juiste aanpak als kleinere club in Europa.
Maar dus waren we wel gemotiveerd in Europa en een pak minder in de JPL.

Als we dan nu kijken naar zijn periode bij Standard: de laatste weken was hun voetbal ook niet meer om aan te zien en ging het week na week achteruit. Enkel in thuismatchen, tegen toppers, waren ze gemotiveerd. Als ze zelf het spel moeten maken, liep het zo stroef of wat. Als ze mochten counteren waren ze wel gevaarlijk.

Dit doet bij mij de vraag rijzen: wat voegt een Hoefkens toe als T1? Ik vond het vorig jaar al te vroeg bij ons, maar gaf hem het voordeel van de twijfel.
Maar na zijn twee periode als T1, met een gelijkaardig parcours, denk ik dat hij eerder geschikt is als T2/T3. Hij lijkt mij een uitstekende motivator, maar heeft een te weinig ontwikkelde voetbalvisie en/of kan deze technisch niet overbrengen aan zijn team. (cfr Vanaken die na Eupen vorig seizoen zei dat de ploeg geen idee heeft wat het moest doen).
We gaan zien of Leko meer kan met deze kern dan Hoefkens. Leko heeft al bewezen dat hij kan werken met elke kern. Ben benieuwd!
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Ex-spelers en trainers

Bericht door Sanders »

Edouard Sobol wordt bij Westerlo en AA Gent genoemd. Is dit jaar wat naast de ploeg gevallen en heeft amper speelminuten bij Toulouse.

Onpopulaire mening: Sobol heeft mij nooit echt ontgoocheld. Hij is niet van het niveau Meijer of De Cuyper, maar trok altijd zijn plan, over een gans seizoen gezien een gewoon "zesje" waard.
Voor in de JPL een meer dan degelijke linksachter. Europees was hij op dat moment wel net te licht, maar hij speelt volgens mij elke wedstrijd wel aan 100% van zijn kunnen en zal niet rap een wedstrijd aanvangen met gemakzucht in zijn spel.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Ex-spelers en trainers

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 10 jan 2024, 07:23 Edouard Sobol wordt bij Westerlo en AA Gent genoemd. Is dit jaar wat naast de ploeg gevallen en heeft amper speelminuten bij Toulouse.

Onpopulaire mening: Sobol heeft mij nooit echt ontgoocheld. Hij is niet van het niveau Meijer of De Cuyper, maar trok altijd zijn plan, over een gans seizoen gezien een gewoon "zesje" waard.
Voor in de JPL een meer dan degelijke linksachter. Europees was hij op dat moment wel net te licht, maar hij speelt volgens mij elke wedstrijd wel aan 100% van zijn kunnen en zal niet rap een wedstrijd aanvangen met gemakzucht in zijn spel.
Ben het wel met je eens... af en toe wel wat "overcommitted", waardoor hij soms positioneel in de fout ging of een domme kaart pakte. Maar goed, liever teveel mentaliteit/grinta in je ploeg dan te weinig denk ik dan.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Ex-spelers en trainers

Bericht door Sanders »

Buchanan bleef 90 minuten op de bank bij Inter, dat 1-5 won op Monza.
Opvallend want Cuadrado was geblesseerd en Dumfries bleef ook op de bank zitten. Het was Darmian die rechtsmidden speelde. Darmian begon het seizoen als rechter centrale verdediger in de driemansdefensie van Inzaghi, maar werd begin december doorgeschoven naar RM. Darmian is verdedigend natuurlijk wel secuurder dan Buchanan.
Levi
A-kern
Berichten: 478
Lid geworden op: 27 aug 2016, 21:03

Re: Ex-spelers en trainers

Bericht door Levi »

Ngonge zou voor 20 miljoen naar Napoli gaan..
Toch ook straf.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Ex-spelers en trainers

Bericht door Sanders »

Levi schreef: 16 jan 2024, 18:10 Ngonge zou voor 20 miljoen naar Napoli gaan..
Toch ook straf.
Was nog niet goed genoeg destijds bij ons en wou speeltijd. Die jongen heeft zich fantastisch ontwikkeld.
Levi
A-kern
Berichten: 478
Lid geworden op: 27 aug 2016, 21:03

Re: Ex-spelers en trainers

Bericht door Levi »

Herinner me in zijn jaren in Nederland dat hij etiket had van rotte appel te zijn. Chapeau waar hij nu staat.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Ex-spelers en trainers

Bericht door IsO »

Artikel in HNB over Cyril Ngonge naar aanleiding van zijn nakende transfer naar Napoli:
[spoiler]
Te licht voor anderlecht en Club, maar nu staat Belgisch toptalent dicht bij Napoli: ”Ze hadden evenveel in mij moeten investeren als in De Ketelaere”

Toptransfer in zicht voor Cyril Ngonge (23). De Belgische spits is op weg naar Napoli. Wie had dat gedacht toen Club Brugge hem vier jaar geleden gratis liet gaan? Of toen hij een jaar geleden in Groningen weg moest, nadat hij zogezegd dronken op training was verschenen? Een blik op z’n nog prille carrière.

David Van den Broeck
Vandaag om 12:45

In maart 2019 vroeg een collega aan Ruud Vormer welke jongere van Club Brugge hij de grootste toekomst voorspelde. Zijn antwoord: “Cyril. Die heeft wel iets. Linkerpoot, heel goeie trap.”

Ook Loïs Openda was een goed antwoord geweest, want die blinkt vijf jaar later uit in de Bundesliga en is Rode Duivel. Maar met “Cyril”, doelend op Cyril Ngonge, toonde Vormer dat hij een oog voor talent heeft. De Belgische aanvaller staat namelijk op het punt om bij een buitenlandse topclub te tekenen. Napoli, de kampioen van Italië, verwelkomt hem met open armen.

Straf, want waarom is hij – net als Openda – dan niet doorgebroken bij Club? Ivan Leko laat hem in december 2018 debuteren als hij amper één week heeft meegetraind. Hij stelt hem zelfs op in de Champions League. Een beloning voor z’n sterke Youth League, waarin hij tegen Monaco, Atlético en Dortmund scoorde. Maar hij verdwijnt snel weer uit beeld. De speelvogel wordt nog te licht bevonden. “Ze hebben me niet voldoende vertrouwen gegeven”, zegt hij enkele jaren later. “Van zodra Danjuma opnieuw fit was, voor wie ze veel geld hadden betaald, speelde ik niet meer. Als ze evenveel energie in mij hadden gestoken als in Charles De Ketelaere, had ik mooie dingen kunnen realiseren in Brugge.”

Wereldfaam door zijn goal
Het is zijn tweede ontgoocheling bij een Belgische topclub, want als Brussels ketje (uit Ukkel) was hij van 2006 tot 2014 aan de slag bij anderlecht. Daar stond hij met Remco Evenepoel in de ploeg, met wie hij het goed kon vinden. “Maar toen Cyril 14 was, zei jeugdcoördinator Jean Kindermans me dat hij niet meer alles zou gaan spelen”, vertelde vader Michel Ngonge – oud-aanvaller van AA Gent en Harelbeke – eerder. “Tja, dat kan gebeuren, dat je het potentieel van een speler niet ziet.”

Net zoals Dries Mertens moet Ngonge uiteindelijk naar Nederland gaan om kansen te krijgen en te ontbolsteren. “Philippe Clement nam over bij Club en na de zomerstage moest ik langskomen op zijn bureau. Hij zei dat er geen plek voor mij zou zijn en dat ik verhuurd zou worden. Ik antwoordde Oké en ben vertrokken.” Zijn eerste bestemming wordt PSV, dat hem huurt en een aankoopoptie van 750.000 euro bedingt. Hij wordt er topschutter bij de tweede ploeg, maar het levert hem geen contract op. “Omdat Mark van Bommel, die in me geloofde, werd ontslagen. Nadien paste ik niet meer in de plannen.”

Zijn contract bij Club wordt vervolgens ontbonden en zo neemt RKC hem gratis over. Na een degelijk debuutseizoen in de Eredivisie, waarin hij als rechtsbuiten vijf keer scoorde, zet Ngonge al een stapje hogerop. Middenmoter FC Groningen legt 200.000 euro op tafel en daar kent hij een blitzstart. Na twee doelpunten tegen ex-club PSV scoort hij ook tegen AZ en die goal gaat de wereld rond. Hij treft namelijk raak door een voorzet nonchalant met zijn hak over de keeper te tikken. Een scorpionkick.

Dronken op training?
Toch loopt niet alles op wieltjes. Trainer Danny Buijs is de week voordien snoeihard geweest voor “de houdinkjes, gebaartjes en weerwoordjes” van enkele spelers. Hij heeft het vooral over Ngonge, zo blijkt. “Een bijzonder talent”, noemt Buijs hem. “Maar ook een jongen die soms veel aandacht vraagt.” Omdat hij blijkbaar niet voldoende aan het ploegbelang dacht. “Wij zijn er om hem daarin te helpen, maar dat kost soms best wel energie.” Als Buijs in de zomer van 2022 naar KV Mechelen trekt en vervangen wordt door Frank Wormuth, is het hek van de dam. Wormuth stuurt Ngonge al snel naar de B-kern. Een disciplinaire schorsing van een paar weken.

“De ploeg heeft een bepaalde norm. Ik heb Cyril dat laten voelen en intussen heeft hij het begrepen”, zegt Wormuth, maar twee maanden later is het opnieuw hommeles. Ngonge wordt ’s ochtends naar huis gestuurd. Volgens Nederlandse media waren hij en een ploegmaat nog dronken van een feestje. Dat laten ze bij Groningen in het midden, maar “we achtten hen niet in staat om te kunnen trainen”, klinkt het. Net als bij RKC hebben ze veel door de vingers gezien vanwege zijn kwaliteiten – Ngonge was de smaakmaker van het team – maar nu is een oplossing nodig.

Ngonge zit vooral met Duitsland en Engeland in zijn hoofd, want zijn vader schopte het tot in de Premier League (Watford) en zijn droomclub is Arsenal. Maar Hellas Verona wordt zijn volgende werkgever. Risky business, want de Italiaanse eersteklasser staat achttiende en flirt met de degradatie. Maar het is dankzij zijn inbreng dat het weet te overleven. In de play-downs tegen Spezia is hij de matchwinnaar met twee goals. “Het mooiste moment uit mijn nog jonge carrière.”

Doku, Bakayoko, Lukebakio,...
Ngonge voelt zich ondertussen thuis in de laars. De twijfels – onder andere over de taal – zijn weg. En afwisselend diep in de spits, als valse negen en op de flank is hij ook dit seizoen de grote man bij Hellas – hij zit al aan zes goals en twee assists. Toch neemt zijn club, die weer maar achttiende staat, dus het risico om hem te verkopen. Na Aston Villa en Fiorentina trekt Napoli nu zo hard aan zijn mouw dat hij, als alles goed gaat, weldra opnieuw Dries Mertens achterna gaat. 18 miljoen euro plus bonussen doet de ronde als transferbedrag: straffe kost, voor iemand die in eigen land werd doorgestuurd.

We weten het, Domenico Tedesco heeft (flank)aanvallers genoeg. Lukaku, Openda, Doku, Lukebakio, Trossard, Bakayoko,… Maar mochten er spelers uitvallen of mocht de bondscoach nog een wit konijn zoeken voor het EK, dan is Ngonge zeker een optie. Hij kan ook voor DR Congo spelen, maar heeft die boot tot nog toe afgehouden, omdat hij heel graag Rode Duivel wil(de) worden. En ’t is een jongen met een handleiding, maar eens je die hebt gevonden...
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Ex-spelers en trainers

Bericht door Sanders »

Hoefkens zou kunnen tekenen/heeft getekend bij Zamalek. Opvallende keuze om toch al naar het buitenland te trekken in zijn prille carrière als hoofdtrainer.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Ex-spelers en trainers

Bericht door IsO »

Verslag van een interviewtje met Parker in HNB:
[spoiler]
Scott Parker blikt terug op ontslag bij Club Brugge: “Ik heb niet genoeg tijd gekregen”

Het was slecht en bijgevolg kort, maar net daarom herinnert u zich ongetwijfeld de passage van Scott Parker (43) bij Club. De Engelsman sprak bij Ladbrokes voor het eerst over zijn 67 dagen in België. Bij deze een resumé van die quotes.

Pieter-Jan Calcoen
Gisteren om 16:38

“Toen Club kwam aankloppen (op 31 december 2022 werd Parker aangesteld, red.), zat ik nog niet heel lang zonder werk na mijn ontslag bij Bournemouth”, aldus Parker bij Ladbrokes. “Club wilde mij heel graag aanstellen, ik vond het een aantrekkelijke kans om mijn ideeën te implementeren in een ander land. Voordat ik bij Club aan de slag ging, kende ik er niemand, buiten dan mijn stafleden en Denis Odoi, met wie ik in Fulham gewerkt had. Bij Club heeft het niet lang geduurd – een ontgoocheling.”

“Ik werkte tien competitiewedstrijden bij Club, twee daarvan wonnen we, twee verloren we, de rest speelden we gelijk. Natuurlijk had ik graag betere resultaten geboekt, maar ik kreeg niet voldoende tijd. In de eerste match tegen Benfica in de Champions League vond ik ons nochtans wel competitief. Bij 0-0 werd een doelpunt afgekeurd wegens miniem buitenspel, finaal hebben een paar fouten ons zuur opgebroken. In de return kwamen we er niet aan te pas, de zege van Benfica was verdiend. Het was een leerrijke ervaring.”

Bijscholing

Na zijn vertrek bij Club heeft Parker geen job meer gehad. “En toch ben ik een betere coach geworden”, beweert de voormalige middenvelder. “Sinds mijn veertiende ben ik elke dag bezig met voetbal, ik heb een mooie carrière gehad als speler en als trainer (bij onder meer Chelsea, Newcastle, West Ham, Tottenham, Fulham en de Engelse nationale ploeg, red.), nu heb ik voor het eerst kunnen pauzeren. Zo heb ik de feestdagen kunnen doorbrengen met mijn naasten. Ik heb de batterijen kunnen opladen, heb mezelf bijgeschoold. Ik heb nagedacht over waar ik in de fout ben gegaan en ook over wat ik goed heb gedaan. Ik heb sindsdien aanbiedingen gekregen, maar het is nu cruciaal om de juiste opportuniteit te kiezen. Ik kijk uit naar de volgende uitdaging.”

Het is weinig waarschijnlijk dat die in België ligt. Parker maakte geen goede indruk in ons land. Club sprak achteraf over een miscast. Parkers opvolger Rik De Mil deed het beter: onder hem wist blauw-zwart wel nog de Champions’ Play-off te halen.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Ex-spelers en trainers

Bericht door IsO »

Artikel in HNB over CDK bij Atalanta:
[spoiler]
Charles moet straks altijd in de EK-selectie zitten”: het geheim achter de doorbraak van De Ketelaere bij Atalanta

Negen goals en zeven assists in 26 wedstrijden in de Serie A, Europa League en Coppa Italia. Dat is een rapport waar je mee mag thuiskomen. Charles De Ketelaere (22) beleeft dan ook zijn grote doorbraak bij Atalanta Bergamo. Waarom nu wel en vorig seizoen in Milaan niet?

Ludo Vandewalle
Vandaag om 17:01

Bij AC Milan herkennen ze de gewezen speler van Club Brugge niet meer. Hij speelde daar 40 wedstrijden mee en slaagde er niet in één keer te scoren. De talentvolle West-Vlaming speelde verkrampt, werd door zijn ploegmaats in San Siro niet goed aangespeeld en kampte bijgevolg met een gebrek aan vertrouwen. Hoe anders is het nu. De Ketelaere vlindert weer als in zijn beste dagen in Jan Breydel en is heel nuttig voor de ploeg.

“De afgelopen maanden heeft De Ketelaere exponentieel aan zelfvertrouwen gewonnen”, zei Atalanta-trainer Gian Piero Gasperini na de 3-1-zege tegen Lazio na twee goals van onze landgenoot. “Dat zie je aan de acties die hij doet en die niet eenvoudig zijn. Hij is intussen een referentiepunt voor het team geworden. Ik denk dat dit het mooiste compliment is.”

Definitief kopen
Atalanta betaalde drie miljoen euro voor de huur aan AC Milan en heeft een aankoopoptie van 22 miljoen euro plus 4 miljoen aan bonussen. Er zal dus nog over een definitieve aankoop moeten worden beslist. Soit. De woorden van Gasperini zijn niet die van de eerste de beste. De Atalanta-coach heeft de gave individuele spelers te maken en zo het collectief te versterken. Onze huisanalist René Vandereycken, expert in het Italiaans voetbal, wijst naar Gasperini als één van de oorzaken van de metamorfose van De Ketelaere.

“Gasperini heeft twee keer bij Genoa FC gewerkt”, aldus Vandereycken die twee jaar onder contract lag bij de club aan de Ligurische kust. “Ik volgde die club en het was opmerkelijk hoe hij met weinig klinkende namen heel mooi voetbal liet spelen. Ik bekijk het dan vooral in collectief opzicht. Nu ook weer, Atalanta doet het heel goed met die vierde plaats in de rangschikking.”

Persoonlijkheid
Goed, maar dan moet De Ketelaere er nog altijd in slagen zijn stempel te drukken. Waarom lukt het nu dan wel en vorig seizoen bij AC Milan niet?

“Hij voelt zich goed in die omgeving”, antwoordt Vandereycken meteen. “Hij neemt en krijgt verantwoordelijkheid. Zo trapte hij toch maar die strafschop. De Ketelaere voelt zich beter zonder de druk van AC Milan, hij spreekt steeds vloeiender Italiaans. Zijn persoonlijkheid was nog niet sterk genoeg om zich op te dringen bij AC Milan. Jezelf opdringen kan je op drie manieren: verbaal door te roepen, non-verbaal met je lichaamstaal of gewoon door sterke prestaties. Voor de eerste twee lijkt hij me niet assertief genoeg, voor het derde werd hij niet genoeg aangespeeld. Ik vond dat hij het bij Milan goed deed als hij de bal had, maar hij kwam te weinig aan de bal. Zelfs nu wordt hij soms niet genoeg aangespeeld.".

Rode Duivels
Vandereycken legt uit: “Hij vraagt de bal in zijn voeten met een tegenstander in zijn rug. Net als Eden Hazard heeft hij de capaciteit om zich dan snel te draaien en de tegenstander uit te schakelen. Dat wordt niet altijd begrepen. Maar goed, hij is van groot belang. Hij speelt centraal, als tweede spits, diep in de aanval, links, rechts achter de spits... Ze kunnen hem overal gebruiken. Ik zeg niet dat hij moet spelen bij de Rode Duivels, want met de concurrentie van Bakayoko, Doku, Lukaku en De Bruyne zal dat niet makkelijk zijn. Maar hij moet altijd in de EK-selectie zitten. Daar kan geen twijfel over bestaan.”
Plaats reactie