[Supporters] Blue Army / Blues FCB

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Gebruikersavatar
birgervdd
Tester
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 mar 2017, 23:53

Re: [Supporters] Blue Army

Bericht door birgervdd »

JIM NEYT - BRACE YOURSELF, BOXING DAY IS COMING

Kerstvoetbal, je hebt voor- en tegenstanders. Een fenomeen dat is overgekomen uit Engeland. De naam Boxing Day is afkomstig van de zogenaamde Christmas Box. Mensen stopten allerlei spullen in een doos, die ze de dag na Kerstmis aan de armen gaven. Sporten op Boxing Day is een traditie die al eeuwen teruggaat. Vroeger gingen de Britten op vossenjacht. Tegenwoordig is het voetbal dat de plak zwaait op tweede kerstdag.

Het is misschien wel de meest befaamde voetbaldag van het jaar in Engeland. De stadions zitten voller dan normaal en er heerst een prettige stemming, want iedereen is blij om even uit de gourmetlucht te zijn. Al tijdens het eerste seizoen van de Engelse competitie, in 1888-1889, werd er op 26 december gespeeld. Het is een traditie die nooit meer is verdwenen.

Nu moesten Ivan De Witte en co dit enkele jaren geleden ook naar België brengen. De voorstanders zijn de families, die er voor de gelegenheid een daguitstapje willen van maken. Het Jan Breydelstadion wordt dan voor de gelegenheid omgetoverd tot een blauw-zwarte kerstmarkt met alles erop en eraan. De traditionele hamburger met friet van Verkindere verdwijnt voor één dag in de schaduw en er wordt plaats gemaakt voor gluhwhein, jenever, warme wafels, ... . De tegenstanders zijn onder andere de buitenlandse spelers die moeten aantreden in de Jupiler Pro League tijdens deze feestdagen. Zij hadden veel liever de kerstdagen doorgebracht in hun thuisland met familie. Wat zeer begrijpelijk is.

Het is alweer voer voor discussie, maar als er iets is wat we tijdens de feestdagen absoluut willen vermijden zijn het toch wel discussies. Laten we er daarom een mooie namiddag van maken op Jan Breydel om het jaar in schoonheid af te sluiten. Fijne feestdagen toegewenst en een vreugdevol 2018! Waar we als één grote blauw-zwarte familie terug mooie momenten mogen beleven! Zoals dat moment waar Abdoulay Diaby in één minuut tijd de mauven een mokerslag geeft. Kippenvel! Bon, tijd nu om die gourmetgeur te gaan opsnuiven en te tafelen met onze dierbaren. Enjoy!

MEER BLOGS OP BLUEARMY.BE
Laatst gewijzigd door birgervdd op 25 dec 2017, 18:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
birgervdd
Tester
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 mar 2017, 23:53

Re: [Supporters] Blue Army

Bericht door birgervdd »

FILLOU - SKROMNOST

Terwijl complottheorieën rond Bart Verhaeghe, als samenzweerderige voetbalbond- en betongoeroe, van Brussel naar Gent over en weer vliegen, terwijl Europa zich de ogen uitwrijft over de impressionante statistieken van dat kneusje dat roemloos ten onder ging in Istanboel en Athene, terwijl ’s lands voetbal- en andere analisten bijna paniekerig op zoek gaan naar excuses om hun (bij momenten idiote) voorspellingen uit de zomermaanden goed te praten, regeert in de Brugse catacomben één woord: ‘skromnost’.

Als je mij vraagt naar het mooiste beeld van de fascinerende eerste seizoenshelft, dan is het één van de laatste thuismatch, die op tweede kerstdag tegen Moeskroen. Club wint, maar betaalt er toch wat bibbergeld voor. Na de doelpunten, maar vooral tijdens de ereronde komt van onder de blauwzwarte kerstmutsen in de tribune één naam, die van Ivan Leko. Hij moet het jaar afsluiten. Het is overduidelijk zijn beurt om het laatste liedje van het jaar te zingen. Maar hij blijft staan. Eerst nog helemaal achteraan tussen de collega’s uit de technische staf. Discreet, kort de handjes op mekaar om de fans te bedanken, beetje verlegen zelfs. Maar die fans stoppen niet, zijn collega’s duwen hem een rij vooruit en als hij eindelijk tussen de spelers raakt, geeft hij er – megafoon in de hand – toch aan toe.

De man die Abdou Diaby eindelijk weer de netten laat trillen, die Wesley Moraes in het gelid laat lopen, die Brandon Mechele doet voetballen, die Hans Vanaken toont hoe de bal weer te strelen en die Gouden Schoenen boetseert rond de voeten van Ruud Vormer. Die man blijft liever wat uit de schijnwerpers. Hij die niet lult over excuses, maar gewoon kwaad is na puntenverlies in Eupen. De Brugse coach die zegt respect te hebben voor het truitje en het palmares van de aartsvijand, maar vandaag vaststelt dat Club beter voetbalt. Hij is ‘skromnost’. Skromnost is op enkele accenten na Kroatisch voor bescheidenheid. Het typeert hem.

Ivan Leko …., ik denk dat ik verliefd aan het worden ben op jou.

MEER BLOGS OP BLUEARMY.BE
Gebruikersavatar
Bosko
Transfer Guru
Berichten: 3701
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:00

Re: [Supporters] Blue Army

Bericht door Bosko »

fcb 4 life
Sleutelspeler
Berichten: 3930
Lid geworden op: 30 mei 2016, 13:44
Locatie: Gistel

Re: [Supporters] Blue Army

Bericht door fcb 4 life »

:shock:
Gebruikersavatar
Brechtje
Supersub
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29 mei 2016, 22:35

Re: [Supporters] Blue Army

Bericht door Brechtje »

WUT WAAROM?
Gebruikersavatar
The_One
Basisspeler
Berichten: 1560
Lid geworden op: 30 mei 2016, 09:05
Locatie: Babes-topic

Re: [Supporters] Blue Army

Bericht door The_One »

Er zullen er wel zijn die het zullen overnemen zeker?
Gebruikersavatar
Fire
Sleutelspeler
Berichten: 2863
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:55
Locatie: Leuven

Re: [Supporters] Blue Army

Bericht door Fire »

Natuurlijk
For the Good of the Game? For the Love of the Many!
:fire:
Gebruikersavatar
birgervdd
Tester
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 mar 2017, 23:53

Re: [Supporters] Blue Army

Bericht door birgervdd »

Ontgoocheld, maar aan de andere kant ook trots. Het waren 2 mooie jaren met als orgelpunt het ontwerpen van de shirts. Met heel veel plezier meegewerkt aan enkele schitterende sfeeracties zoals o.a. het spandoek voor Timmy zijn 1000e wedstrijd, de Gouden FCB tegen de nekken, de dubbele wisseltifo vorig jaar in PO's, ... .

Vanaf vandaag stopt voor mij het verhaal Blue Army. Ik wens dan ook de rest binnen BA veel succes om er iets moois van te maken de komende maanden. Tijd voor een nieuw verhaal.
Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: [Supporters] Blue Army

Bericht door Cedrinho »

Ik snap er niks van.
fcb 4 life
Sleutelspeler
Berichten: 3930
Lid geworden op: 30 mei 2016, 13:44
Locatie: Gistel

Re: [Supporters] Blue Army

Bericht door fcb 4 life »

Zolang er maar iets nieuws komt
PetjeFCB
Supersub
Berichten: 1329
Lid geworden op: 30 mei 2016, 07:05

Re: [Supporters] Blue Army

Bericht door PetjeFCB »

Wtf!
Gebruikersavatar
Alethio
Sleutelspeler
Berichten: 3452
Lid geworden op: 30 mei 2016, 09:17

Re: [Supporters] Blue Army

Bericht door Alethio »

Jammer! Kan je ons van meer context voorzien, birgervdd?
Gebruikersavatar
birgervdd
Tester
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 mar 2017, 23:53

Re: [Supporters] Blue Army

Bericht door birgervdd »

Alethio schreef: Jammer! Kan je ons van meer context voorzien, birgervdd?
Kan daar eigenlijk weinig over kwijt. Ik vind het een jammere zaak, maar BA krijgt een waardig afscheid. En dat is het belangrijkste. Net als de boodschap van BA en ik ben ervan overtuigd dat die zal voortleven.
Gebruikersavatar
Okido
Belofte
Berichten: 295
Lid geworden op: 31 jul 2017, 15:26

Re: [Supporters] Blue Army

Bericht door Okido »

Het is ontzettend jammer en het roept wel veel vragen op natuurlijk want bij dit soort initiatieven verwacht je toch dat anderen dit verder kunnen zetten wanneer de huidige groep er mee op gaat houden. Maar aangezien Birger zelf ontgoocheld is en zijn verhaal nu al stopt, ga ik ervan uit dat wij te weinig background hebben om te oordelen. Heel jammer dus en hopelijk komt er snel een waardige opvolger. In elk geval bedankt aan alle vrijwilligers voor de afgelopen jaren!
Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn, zolang je maar beter bent dan de rest!
Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: [Supporters] Blue Army

Bericht door Cedrinho »

Idd, Okido. Ook ik heb het gevoel dat er meer aan de hand is dan de buitenwereld weet.

Ik kan me moeilijk, enfin, niet inbeelden dat er niemand bereid zou zijn tijd te investeren in Blue Army. Had ik in Brugge gewoond, ik had er een PAK meer moeite voor gedaan. Toen ik in Brugge studeerde ging ik met vrijwel alle tifo's meehelpen, heb nog spandoeken geschilderd ook, altijd lid geweest, het was destijds een droom om ooit mee in het bestuur te zitten. Sinds ik ben beginnen werken heb ik jammer genoeg (niet in Brugge wonend) steeds minder tijd gevonden ervoor.. Ik kan die uitleg dus snappen, dat niet iedereen er even veel tijd voor kan vrijmaken.

Anderzijds, als dat echt de enige reden was, dan waren er zonder twijfel wel anderen gevonden die daar wél meer tijd voor hadden kunnen vrijmaken. Dan was vers bloed bij Blue Army de oplossing, in plaats van het boeltje opdoeken. Dat er net een nieuw bestuur geïnstalleerd was, geeft ook blijk dat deze mensen gemotiveerd waren om met BA verder te gaan. Dus ik vermoed ook dat er meer is. Wat zullen we nooit weten, we kunnen enkel speculeren, maar jammer is het inderdaad.

Ik hoed me voor wat erna zal komen.. Neemt Club de organisatie van tifo's op zich waardoor alle scherpe randen van eventuele acties uit den boze zullen zijn (remember de spandoeken na het ontslag van Caje of die banner anti Suarez tegen de nekken, zo'n dingen kunnen dan niet meer) en we allemaal brave schooljongetjes zullen moeten zijn? Of neemt een andere organisatie genre North Fanatics de taken over, waardoor het imago ineens een pak minder positief wordt (NF hebben toch veel tegenstanders merk ik)? Of misschien iets van het genre dat Orlans destijds voor ogen had met cheerleaders en vuurwerk en al die andere blablabla-show?

Blue Army was iets goed, een positief merk, een naam, een verdomd knap uithangbord, iets waar we als Clubsupporter trots op konden zijn vond ik. Dat zoiets zal verdwijnen is een jammere zaak voor de supporters én voor Club zelf. Er was overleg met Club (o.a. via het fanboard destijds), maar BA bleef wel "onafhankelijk" in de mate van het mogelijke. Er was steeds meer inspraak voor de supporters, o.a. met het ontwerp van de shirts. En er waren nooit te hoge verwachtingen omdat Blue Army niet "de spionkop" of een "supportersvereniging" was, maar gewoon een sfeerbevorderend initiatief. Ideale situatie voor dat wat Blue Army was en wou zijn, lijkt me.

Dat er nu en dan een nieuwe wind nodig is, geen probleem. Ik had een goeie band met het oude bestuur, het nieuwe ken ik niet persoonlijk, maar een nieuw bestuur om de 10 jaar is geen slechte zaak.
Dat alles stopgezet wordt daarentegen... Heb ik het toch wel moeilijk mee. En nogmaals, ik hoed me voor wat komen gaat, net omdat we niet weten wat er speelde en wat dit veroorzaakt heeft...
Laatst gewijzigd door Cedrinho op 06 jan 2018, 13:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie