[18.] Marvelous Nakamba

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
vanGentmaarvoorClub
Basisspeler
Berichten: 1750
Lid geworden op: 13 jul 2016, 22:44

Re: [30.] Marvelous Nakamba

Bericht door vanGentmaarvoorClub »

Niet normaal, deze gast
Gebruikersavatar
leem
A-kern
Berichten: 579
Lid geworden op: 13 jun 2016, 08:49

Re: [30.] Marvelous Nakamba

Bericht door leem »

als deze, Vanaken en Vormer zo verder doen zie ik Clasie niet te veel minuten maken. Die had het zich waarschijnlijk ook wel anders voorgesteld.
Gebruikersavatar
Clubpolska
Sleutelspeler
Berichten: 2631
Lid geworden op: 30 mei 2016, 07:16
Locatie: Kluisbergen!

Re: [30.] Marvelous Nakamba

Bericht door Clubpolska »

Leko laat deze jongen perfect renderen. Clasie zal ook nog wel zijn waarde bewijzen dit seizoen...
Oh Frail.
Gebruikersavatar
Fire
Sleutelspeler
Berichten: 2863
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:55
Locatie: Leuven

Re: [30.] Marvelous Nakamba

Bericht door Fire »

seizoen is nog lang om nu al zo'n straffe uitspraken te doen leem.
For the Good of the Game? For the Love of the Many!
:fire:
Gebruikersavatar
Gratchski
Sleutelspeler
Berichten: 4743
Lid geworden op: 29 mei 2016, 21:15
Locatie: 313

Re: [30.] Marvelous Nakamba

Bericht door Gratchski »

Fire schreef: seizoen is nog lang om nu al zo'n straffe uitspraken te doen leem.
Absoluut, maar zonder Europees is er amper nood aan rotatie...
"Just because you are offended, doesn't mean you are right."
Gebruikersavatar
Fire
Sleutelspeler
Berichten: 2863
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:55
Locatie: Leuven

Re: [30.] Marvelous Nakamba

Bericht door Fire »

Dat is waar, maar er kan altijd iets gebeuren he.
Een speler die na een blessure een dip krijgt? een lange blessure? etc...
For the Good of the Game? For the Love of the Many!
:fire:
Gebruikersavatar
leem
A-kern
Berichten: 579
Lid geworden op: 13 jun 2016, 08:49

Re: [30.] Marvelous Nakamba

Bericht door leem »

Vandaar ook mijn als ;)

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Gebruikersavatar
nesnaj713
Supersub
Berichten: 1208
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:54
Locatie: Lommel

Re: [30.] Marvelous Nakamba

Bericht door nesnaj713 »

Wat een held zeg. Hopelijk blijft die een paar seizoenen.
Gebruikersavatar
Fire
Sleutelspeler
Berichten: 2863
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:55
Locatie: Leuven

Re: [30.] Marvelous Nakamba

Bericht door Fire »

als ons ma een koe was... ;-)
For the Good of the Game? For the Love of the Many!
:fire:
Gebruikersavatar
leem
A-kern
Berichten: 579
Lid geworden op: 13 jun 2016, 08:49

Re: [30.] Marvelous Nakamba

Bericht door leem »

Komaan fire, dit is nu toch niet zo'n zotte statement.. Leko roteert niet veel en we spelen niet Europees. In de beker zal hij wel eens mogen opdraven, maar waarom zou hij anders veranderen? Het gaat goed. Maar we zullen zien in een aantal maand.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Fire
Sleutelspeler
Berichten: 2863
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:55
Locatie: Leuven

Re: [30.] Marvelous Nakamba

Bericht door Fire »

Ik vind het nog steeds vroeg op het seizoen omdat te zeggen, waarmee ik niet wil zeggen dat ik Leko snel zie veranderen. Maar je weet echt nooit.
For the Good of the Game? For the Love of the Many!
:fire:
Gebruikersavatar
Brechtje
Supersub
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29 mei 2016, 22:35

Re: [30.] Marvelous Nakamba

Bericht door Brechtje »

Fire schreef: als ons ma een koe was... ;-)
Kalf.
Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: [30.] Marvelous Nakamba

Bericht door Cedrinho »

Brechtje schreef:
Fire schreef: als ons ma een koe was... ;-)
Kalf.
Té hard mee gelachen :rofl: :rofl:
Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: [30.] Marvelous Nakamba

Bericht door Cedrinho »

“Als kind werd hij wakker tussen de zebra's”
Bij Vitesse kreeg hij de bijnaam Bulldozer van Bulawayo, maar eigenlijk is dat oneerbiedig. Want hoe verfijnd baande Marvelous Nakamba (23) tegen Oostende een uitweg tussen een hoop tegenstanders. Overstapje hier, draaitje daar, altijd gevolgd door een goede inspeelpass. De Zimbabwaan heeft Timmy Simons helemaal doen vergeten. Dat vinden ook de fans, die hem onlangs nog verkozen tot Speler van de Maand. Het rootsverhaal van Naka.

De blauwaapjes, die herinnert hij zich nog wel. Die vele kleine, snelle dieven die ervoor zorgden dat je elk moment van de dag op je spullen moest letten. De eerste drie jaar van zijn leven spendeerde Marvelous Nakamba in de brousse van Zimbabwe. In Hwange, een tussendorpje op weg naar de bekende Victoria Falls, pal in het Hwange National Park en grenzend aan iets wat moet doorgaan voor een autosnelweg. “Telkens als ik met hem over Hwange sprak, begon hij over die aapjes. Hij was toen nog zo jong, ik denk dat dat het enige is wat hij zich van die periode herinnert.” Lex Lammers, Vitesse-watcher voor de Nederlandse krant De Gelderlander, bezocht het thuisdorp van Nakamba. “Denk nu niet dat er alleen maar strooien hutjes te vinden zijn, maar het is er wel in the middle of nowhere. De aapjes lopen overal rond, op straat passeert geregeld een zebra. Voor ons toeristen was dat natuurlijk verbluffend, maar voor Nakamba was dat dagelijkse kost.”

Tot zijn derde. Met ook nog een jongere broer Junior in het gezin besloten vader Anton en moeder Charity om naar Bulawayo te verhuizen, na Harare de grootste stad van het land. Het was er makkelijker pendelen richting buurland Zuid-Afrika, waar beide ouders werkten. Nu ja, makkelijker. Moeder Charity werkte in Johannesburg. Enkele reis: 14 uur met de bus.

“Mijn ouders hebben zich kapot gewerkt voor ons gezin”, vertelde Nakamba daar eerder over. “Ze waren vaak lang weg, maar dat Zimbabwanen gaan werken in Zuid-Afrika is eigenlijk redelijk normaal. En het zorgde ervoor dat ik nooit armoede heb gekend. Eigenlijk was mijn jeugd er één zonder zorgen.”

Bantu Rovers

Nakamba kon naar school en sloot zich in zijn vrije tijd aan bij het lokale Highlanders FC, een club die hij al snel inruilde voor de jeugd van Bantu Rovers FC Bantu, verwijzend naar de bantoestammen waar ook Nakamba toe behoorde. Hij ontmoette er Kudakwashe Mahachi, die uitgroeide tot zijn beste vriend. Mahachi speelt tegenwoordig bij het Zuid-Afrikaanse Golden Arrows, voor hem bleek er geen Europese carrière weggelegd. “Marvelous is ook gewoon beter dan mij”, lacht Mahachi. “Dat hij bij Club Brugge nu al is uitgeroepen tot Speler van de Maand verbaast mij ook niets. Ik ken hem door en door. Al van jongs af aan zette hij zich in alles wat hij deed voor meer dan honderd procent in. Als we gingen voetballen, was dat niet anders.”

Mahachi en Nakamba waren roommates bij Bantu, ze trokken naast het veld samen op in hun thuisstad Bulawayo en delen ook bij de nationale ploeg steevast dezelfde kamer. Tussendoor bellen ze geregeld met elkaar. “ He's my brother. Je kunt het niet anders omschrijven. Ik mag me gelukkig prijzen dat ik hem heb leren kennen. Als vriend en als voetballer. Met hem op het veld wonnen we ook gewoon vaak. Vele Zimbabwanen kunnen terecht in de Zuid-Afrikaanse competitie, maar slechts weinigen kunnen de sprong naar Europa wagen. Bij Marvelous was het meteen duidelijk dat hij één van die gelukkigen zou zijn.”

Dromen van Liverpool

Nakamba mocht in 2012 testen bij Cercle Brugge, maar dat weigerde hem. De middenvelder belandde dan bij de B-ploeg van het Franse Nancy, waar Vitesse hem in 2014 kon wegplukken. Nakamba brak er door - mama kon ondertussen stoppen met werken - en groeide er uit tot de beste balveroverende middenvelder van de Eredisivie en versierde zijn transfer naar Club Brugge.

Intussen is hij al enkele maanden in Brugge en heeft hij Timmy Simons al doen vergeten. Nog een paar goede maanden en zijn droomclub Liverpool - zijn vader is er toch zo zot van - komt weer wat dichterbij. “Nu Marvelous het zo goed doet, wil hij iets terugdoen voor zijn ouders”, weet Mahachi. “Hij is zo dankbaar dat zij zo hard hebben gewerkt voor hem en zijn broer dat hij in Bulawayo een mooi huis voor hen aan het bouwen is. Na het seizoen zou het normaal gezien af moeten zijn. Dan organiseren we met al zijn familieleden en vrienden een groot feest om het in te wijden.” Het familiale kantje van de sierlijke Bulldozer van Bulawayo.

Guillaume Maebe ■
NastjaCeh
Tester
Berichten: 92
Lid geworden op: 05 jun 2017, 18:59

Re: [30.] Marvelous Nakamba

Bericht door NastjaCeh »

http://www.mirror.co.uk/sport/football/ ... a-11380985" onclick="window.open(this.href);return false;
Gesloten