[42.] Emmanuel Bonaventure Dennis

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Gebruikersavatar
Gratchski
Sleutelspeler
Berichten: 4743
Lid geworden op: 29 mei 2016, 21:15
Locatie: 313

Re: [42.] Emmanuel Bonaventure Dennis

Bericht door Gratchski »

Pica schreef: Dit is prachtig materiaal voor over 6 maanden :mrgreen:
Ik draag graag bij.
Binnen 6 maand heeft die ook nog eens Gouden Schoen op zak.
"Just because you are offended, doesn't mean you are right."
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3281
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [42.] Emmanuel Bonaventure Dennis

Bericht door IsO »

Gratchski schreef:
Pica schreef: Dit is prachtig materiaal voor over 6 maanden :mrgreen:
Ik draag graag bij.
Binnen 6 maand heeft die ook nog eens Gouden Schoen op zak.
Die schoen gaat natuurlijk gewoon naar Dendoncker als die blijft.
Gebruikersavatar
Stylisimo
A-kern
Berichten: 614
Lid geworden op: 01 sep 2016, 09:21

Re: [42.] Emmanuel Bonaventure Dennis

Bericht door Stylisimo »

Tuurlijk wel als hij zo blijft verder sukkelen...
Wie weet scoort Dennis er 20 tegen eind december en dan wil ik het wel nog eens zien :)
"Don’t waste your time looking back. You’re not going that way."
— Ragnar Lothbrok, Vikings
Peet
Sleutelspeler
Berichten: 3422
Lid geworden op: 30 mei 2016, 08:38
Locatie: Gent

Re: [42.] Emmanuel Bonaventure Dennis

Bericht door Peet »

Wordt hier wel veel aan Simon-ing gedaan. Dennis heeft talent maar wil het wel nog eens zien als het nieuwe eraf is en ze hem beginnen kennen.
zegmaardag
Invaller
Berichten: 938
Lid geworden op: 07 jun 2016, 22:21

Re: [42.] Emmanuel Bonaventure Dennis

Bericht door zegmaardag »

Peet schreef: Wordt hier wel veel aan Simon-ing gedaan. Dennis heeft talent maar wil het wel nog eens zien als het nieuwe eraf is en ze hem beginnen kennen.
Als die op't einde van de rit 15 competitiedoelpunten heeft, dan heeft die al een héél mooi seizoen gedraaid & zal ik content zijn.
Gebruikersavatar
Stylisimo
A-kern
Berichten: 614
Lid geworden op: 01 sep 2016, 09:21

Re: RE: Re: [42.] Emmanuel Bonaventure Dennis

Bericht door Stylisimo »

Peet schreef: Wordt hier wel veel aan Simon-ing gedaan. Dennis heeft talent maar wil het wel nog eens zien als het nieuwe eraf is en ze hem beginnen kennen.
Vandaar de 'wie weet' ;)
"Don’t waste your time looking back. You’re not going that way."
— Ragnar Lothbrok, Vikings
PetjeFCB
Supersub
Berichten: 1329
Lid geworden op: 30 mei 2016, 07:05

Re: [42.] Emmanuel Bonaventure Dennis

Bericht door PetjeFCB »

Peet schreef: Wordt hier wel veel aan Simon-ing gedaan. Dennis heeft talent maar wil het wel nog eens zien als het nieuwe eraf is en ze hem beginnen kennen.
Blij dat iemand het hier zet. Een week lang bijna geen forum kunnen bekijken en ik dacht dat God bij ons speelde als ik het allemaal goed las. Kerel is super gestart, maar iemand die verwacht dat hij dit volhoudt is unfair en zal bedrogen uitkomen.
Hans1981
Basisspeler
Berichten: 2077
Lid geworden op: 17 jul 2016, 23:24

Re: [42.] Emmanuel Bonaventure Dennis

Bericht door Hans1981 »

PetjeFCB schreef:
Peet schreef: Wordt hier wel veel aan Simon-ing gedaan. Dennis heeft talent maar wil het wel nog eens zien als het nieuwe eraf is en ze hem beginnen kennen.
Blij dat iemand het hier zet. Een week lang bijna geen forum kunnen bekijken en ik dacht dat God bij ons speelde als ik het allemaal goed las. Kerel is super gestart, maar iemand die verwacht dat hij dit volhoudt is unfair en zal bedrogen uitkomen.
Het is al een pak minder in ieder geval.
Gebruikersavatar
Bosko
Transfer Guru
Berichten: 3701
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:00

Re: [42.] Emmanuel Bonaventure Dennis

Bericht door Bosko »

Dat 3-4-3 systeem ligt hem duidelijk het best.
Gebruikersavatar
BlueJedi
Invaller
Berichten: 941
Lid geworden op: 31 mei 2016, 13:03

Re: [42.] Emmanuel Bonaventure Dennis

Bericht door BlueJedi »

Heeft zijn enkel verzwikt gisteren en zal dus mogelijk een tijdje uit zijn door blessure. When it rains it poors.
fcb 4 life
Sleutelspeler
Berichten: 3930
Lid geworden op: 30 mei 2016, 13:44
Locatie: Gistel

Re: [42.] Emmanuel Bonaventure Dennis

Bericht door fcb 4 life »

Lang out of niet?
vanGentmaarvoorClub
Basisspeler
Berichten: 1750
Lid geworden op: 13 jul 2016, 22:44

Re: [42.] Emmanuel Bonaventure Dennis

Bericht door vanGentmaarvoorClub »

iemand zicht op hoe het vandaag met Emmanuel Bonaventure Dennis gesteld is ?
vanGentmaarvoorClub
Basisspeler
Berichten: 1750
Lid geworden op: 13 jul 2016, 22:44

Re: [42.] Emmanuel Bonaventure Dennis

Bericht door vanGentmaarvoorClub »

ik bedoel eigenlijk gewoon, zal hij kunnen spelen volgende week ?
Gebruikersavatar
Bosko
Transfer Guru
Berichten: 3701
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:00

Re: [42.] Emmanuel Bonaventure Dennis

Bericht door Bosko »

Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: [42.] Emmanuel Bonaventure Dennis

Bericht door Cedrinho »

"Wilde stoppen en priester worden"
'Heaven is a place on earth?' Vertel het niet aan Club Brugge-spits Emmanuel Dennis, de 19-jarige Nigeriaanse sensatie van de competitiestart. Papa en mama verloren nog voor hij twaalf jaar oud was, daarna opgevoed door zijn twee broers, op een dag beland in Luhansk, Oekraïne, of all places - "Ik heb veel geweend. Sommige periodes in mijn leven zijn zwaar geweest." In november wordt Dennis 20. "I love Bruges; ik ben écht gelukkig nu."

Het interview, gistermiddag in een zaaltje op de tweede verdieping van het administratief gebouw 'De Klokke' van Club Brugge, zou zowat vijftig minuten duren. "Are we finished?", vraagt Dennis, als we het opnamebandje stopzetten. Er valt een korte stilte.

Wij: "Ik ben onder de indruk... 19 jaar, al zóveel meegemaakt in je leven, maar je praat en voetbalt met een rijpheid en met een vreugde die... - you're special, man."
Dennis: "Ik hou niet van complimenten - dat maakt me zwak. Met wat ik meemaakte in mijn jeugd... Mijn hoofd is het gewend om te vechten tegen tegenslag en verdriet. Ik moet weerstand kunnen voelen in mijn leven. Vertel me liever lelijke woorden."

Wij: "Neen, dat kan ik niet."
Dennis: "Echt waar, ik wíl het."

Wij: (plagend) "Er komt een dag dat je in de Premier League zult spelen, dat je prijzen zult winnen..."
Dennis: "Ik neem je niet serieus op deze manier."

Wij: "Je méént het echt...?"
Dennis: "Ik heb liever dat je mij een shit player noemt, dan voel ik de drang om jou te bewijzen dat je fout bent, en dan ga ik morgen nóg harder werken."

Wij: "Goed dan, je bent de grootste shit player die we ooit interviewden."
Dennis: "Zo wil ik het horen..."

Onze fotograaf fluistert: 'Straffe jongen...'

***

Als Emmanuel Bonaventure Dennis deze zomer voor het eerst de kleedkamer van Club Brugge binnenstapt, weet hij niet wat hij kan verwachten...
(Flauw lachje) "Ik heb Club Brugge moeten opzoeken op internet... Maar toen ik begon te lezen, leek het mij echt wel een mooie club. Ik belde mijn landgenoot Moses Simon en hij vertelde me alleen maar goede dingen. Ik ben die bewuste ochtend van de eerste training in een hoekje van de kleedkamer gaan zitten naast een andere donkere jongen... Hij stak zijn hand uit: 'Hi, I'm Wesley, how are you?' Ik dacht bij mezelf: 'Wat een beest.' Nadien gingen we ontbijten en het viel mij op hoe prettig de sfeer was. Ik vond: 'Het is hier best cool'. (lacht)"

Enkele dagen nadien op stage in Nederland werd Dennis 'gedoopt'.
"Ik moest als nieuwkomer een liedje zingen. Ik kon wel door de grond zinken van schaamte. De hele zaal scandeerde: 'Dennis, Dennis, Dennis'. Op mijn smartphone speelde ik de song 'Lost On You' (hit van LP, red.) af waarbij ik het refrein meezong. Iedereen klapte. Dit is een 'gezonde' groep."

Weinig medespelers weten op dat moment dat Emmanuel Dennis niet één is zoals dertien in een dozijn. Hij is een tough kid. Een kleine monoloog.
"Ik ben geboren in Yola, de hoofdstad van één van de zesendertig deelstaten van Nigeria. Op de lagere school was ik niet goed in voetbal. Mijn vriendjes wilden mij nooit in hun ploeg. Mijn vader, een soldaat, is heel vroeg overleden - hij was ziek, of zo... Mijn moeder is toen met mij en mijn drie broers en zus verhuisd. Niet veel later is ook mama overleden; eveneens door ziekte... - (mijmert) ik heb nooit echt goed begrepen wat hen overkomen is. Ik ging wonen bij mijn oudste broer, die bij the Navy was, in Lagos - ik ging er naar de lagere school. Ik was twaalf jaar toen mijn broer werd overgeplaatst naar een andere staat. Het was toen makkelijker voor mij om bij mijn andere broer - hij is bij the Army - te wonen, in Kogi State. Intussen was voetbal echt wel mijn leven geworden. Terwijl mijn broer overdag ging werken, eiste hij dat ik binnenbleef en studeerde. Kogi State telde twee plaatselijke voetbalclubs. Op een dag glipte ik het huis uit om te gaan voetballen. Ik wist dat mijn broer om zes uur thuiskwam, en meteen na het eindsignaal liep ik zonder te douchen het veld over om naar huis te gaan. Net die ene dag was mijn broer vroeger thuis... Ineens hoorde ik mijn naam roepen. Mijn broer had al die tijd naast het veld gestaan en gezien hoe goed ik was. Een week later kocht hij een telefoon voor mij en regelde een test in de grootste voetbalacademie van Nigeria: de Kwara Football Academy van Clemens Westerhof (Nederlandse voetbaltrainer die het Nigeriaanse voetbal op de kaart zette, red.). De try-outs duurden vijf dagen en al na de tweede dag kwam een Engelse coach naar mij en zei: 'Stop maar, je bent aangeworven'. Ik was dertien jaar, weg van mijn familie... Een lastige periode. Ik dacht heel veel aan mijn ouders, ik miste mijn broers en zus... Uren, nachten heb ik liggen wenen. Ik speelde niet goed, en mijn derde jaar in de academie heb ik niet afgemaakt... - Westerhof was vertrokken, coaches haakten af. Ik ben dan maar terug naar huis gegaan, in Kogi State, bij mijn broer. Ik heb er even aan gedacht om te kappen met voetbal en priester te worden. Ik las de Bijbel, ik kon ganse teksten uit het hoofd opzeggen."

"Ik voetbalde enkele maanden op straat met vriendjes, vooraleer ik mezelf herpakte en een test vroeg bij een kleinere academie: de Abuja Academy - ik was 16. Daar ben ik ontploft. We speelden toernooitjes in Europa, onder meer in Kroatië en het beroemde jeugdtoernooi van Viareggio. AS Roma heeft toen twee jongens van onze ploeg onder contract genomen: Umar Sadiq, die inmiddels uitgeleend is aan Torino, en Nura Abdullahi. Ikzelf kwam in contact met een scout voor Oekraïne. Maar ik moest geduld hebben - ik kon pas een contract tekenen eenmaal ik achttien jaar was. Thuis in Kogi State trainde ik maniakaal in mijn eentje. Toen ik meerderjarig werd, mocht ik bij Luhansk voetballen."

"In de eerste maanden in Oekraïne liep ik de muren op... - ver weg van mijn thuisland, 't was er berekoud, en ik had niemand om mee te praten, want geen hond sprak Engels. In de winkel wilde ik eens melk kopen voor mijn koffie maar door de taalbarrière kwam ik thuis met babymelk - ik vónd al dat die koffie raar smaakte (lacht). Een andere keer had ik shampoo gekocht in plaats van bodymelk. Ik vocht tegen de verveling door urenlang te gaan lopen in de sneeuw - soms midden in de nacht omdat ik niet kon slapen. Ik heb veel gebeden... (haalt diep adem) Het gevecht met jezelf kan eenzaam zijn."

"Maar ik speelde goed, ik kreeg nagenoeg elke week drie sterren voor mijn prestaties. En toen kwam Club Brugge..."

***

Veni, vidi, vici. Emmanuel Dennis kwam, zag, en hij overwon Brugge. Who needs Izquierdo?
"Eerlijk? Ik was verrast dat het zó snel zó goed ging. Ik had mezelf een aanpassingsperiode van één jaar gegeven. Ik amuseer me echt in jullie competitie. Hier is behoorlijk wat ruimte om te dribbelen (lacht). In Oekraïne zat alles potdicht, en was het voetbal veel fysieker. Ik hou erg van de aanpak van onze trainer. Leko is een liefhebber van mooi voetbal. Maar hij is wél hard, hé... (grijnst) Elke training eist hij honderd procent concentratie en energie. Soms zou ik het lijf van Wesley willen - als hij tegen een muur loopt, valt de muur om. Het moet geweldig zijn om én power én explosiviteit te bezitten - kijk naar Cristiano Ronaldo, de jonge Ibrahimovic ook..."

Het heeft ongetwijfeld met z'n lastige en turbulente verleden te maken, maar voor Dennis is voetbal vooral 'fun' - een uitlaat voor de onderhuidse frustraties en tegenslagen.
"Voetbal is... (denkt na) 'Ronaldinho' - cool guy, altijd maar lachen, en hij trachtte iedereen blij te maken met zijn spel. Ronaldinho voetbalde op een manier waarbij zelfs de supporters van de tegenstander op de banken stonden. Ik herinner mij een wedstrijd van hem met Barcelona in Bernabéu waarbij de Real Madridfans massaal zijn naam scandeerden en applaudisseerden."

"Je moet de mensen die naar het stadion komen iets geven, vind ik. Supporters die hun huis verlaten en een kaartje betalen om naar mij te komen kijken, wil ik niet ontgoochelen. Bij een thuismatch zie ik telkens het vak met de fans in een rolstoel... - hen wil ik een glimlach bezorgen met mijn dribbels. Ik weet wel, prijzen winnen is belangrijk in de carrière van een voetballer, en ik wil Club liefst niet verlaten zonder een landstitel, maar voetbal is vooral voor het publiek."

En ook een beetje voor... zijn broers. Dennis kijkt emotioneel opzij als we hem vragen of ze bij the Navy en the Army in Nigeria trots zijn op hun 'kleine Dennis'.
(knikt) "Mijn broers en zus kijken naar elke wedstrijd van mij op hun computer - dan valt hun leven stil. Zij zijn de grootste fans van Club Brugge."

De oogjes fonkelen.
"Ik ben opgelucht dat ik mijn broers kan vertellen dat alles zeer goed gaat met mij. I love Bruges."

***

Wij: "Ben je oprecht gelukkig?"
Dennis: "Yes. Nothing comes easy - daar ben ik nu wel zeker van. Sommige periodes in mijn leven waren zwaar. Maar mijn toekomst is mooi..."

Wij: "Droom jij, of neemt iemand met jouw verleden de dagen zoals ze komen?"
Dennis: "Ik droom vooral overdag, in de zetel (lacht). Nooit 's nachts."

Wij: "En hoe ziet zo'n droom er dan uit?"
Dennis: "Ik zie mezelf voetballen voor een grote club... - maar ik zeg je niet in welk shirt."

Wij: "Wat voor kleur heeft het shirt?"
Dennis: "Mijn lievelingskleur is geel... (lacht) Are we finished?"

Er valt een korte stilte als we het opnamebandje stopzetten...

STEPHAN KEYGNAERT ■
Plaats reactie