Nieuws Club Brugge

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Levi
A-kern
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 aug 2016, 21:03

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Levi »

Hier speelt veel meer dan wij als buitenstaanders ooit gaan weten.
Sanders
Supersub
Berichten: 1166
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Sanders »

Levi schreef: 01 mei 2024, 21:58 Hier speelt veel meer dan wij als buitenstaanders ooit gaan weten.
Is dat niet bijna altijd zo? :mrgreen:
Zowel bij positief als bij negatief nieuws kennen wij als fans toch nooit het gehele plaatje...
Levi
A-kern
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 aug 2016, 21:03

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Levi »

Sanders schreef: 02 mei 2024, 07:13
Levi schreef: 01 mei 2024, 21:58 Hier speelt veel meer dan wij als buitenstaanders ooit gaan weten.
Is dat niet bijna altijd zo? :mrgreen:
Zowel bij positief als bij negatief nieuws kennen wij als fans toch nooit het gehele plaatje...
Ja klopt uiteraard maar dit stinkt toch langs alle kanten. Bureau meteen moeten leegmaken. Daarna zegt hij dat hij zijn aandelen gaat houden en betrokken blijft. Effe erna toch verkocht. Die 2 kunnen niet meer door 1 deur en proberen het nu elegant op te lossen. Wat uiteraard kan gebeuren in het leven. Respect voor Vincent in elk geval. Zonder hem stonden we nooit waar we staan.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3433
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door IsO »

Artikel in HNB over het definitieve vertrek van Mannaert en de gevolgen daarvan voor onze raad van bestuur en interne organisatie:
[spoiler]
Zoon Verhaeghe doet intrede, Mannaert slaat financiële slag: achtergrond bij de nieuwe structuur van Club Brugge

De raad van bestuur ondergaat een wijziging, zo kondigde Club Brugge aan: Vincent Mannaert out, Bob Madou in. Tiens, Mannaert zou Club toch blijven helpen? Volgens onze info vervoegt ook Bart Verhaeghes zoon Lucas (24) de rangen.

Pieter-Jan Calcoen in Firenze
Gisteren om 11:39

U wist al dat Vincent Mannaert geen CEO van Club Brugge meer was – zijn bureau was al maanden leeggemaakt en hij werd niet meer betrokken bij de dagelijkse werking. Maar de navelstreng met Club was niet volledig doorgeknipt. Hij was na voorzitter Bart Verhaeghe en het Amerikaanse investeringsfonds Orkila Capital de grootste aandeelhouder én er was een mandaat als bestuurder tot 2025. Officieel vertelde Mannaert dan ook steeds: “Ik zal mijn rol blijven spelen.”

Maar nu is hij dus uitgespeeld, kondigde Club aan. Mannaert vond een akkoord met Bart Verhaeghe over de verkoop van zijn aandelen en zal vanaf 30 juni niet langer zetelen in de raad van bestuur. Hoeveel hij exact verdiende aan die overeenkomst is een goed bewaard geheim. Wat we wel als indicatie kunnen meegeven, is dat Mannaert zo’n dertien procent in handen had en dat Orkila Capital in 2021 30 miljoen euro (+ 20 miljoen euro aan vers kapitaal) betaalde voor 23,26 procent. Wie een beetje kan rekenen, en dat kunnen Verhaeghe en Mannaert, weet dat het om een deal van acht cijfers zal gaan.

“Dit is een logische stap”, aldus Verhaeghe. Navraag leert ons dat de exit inderdaad steek houdt voor de beide partijen. Omdat er geen link meer is met Club wordt Mannaert een aantrekkelijkere aanwinst voor buitenlandse clubs. Daarnaast slaat hij sowieso een financiële slag. Vanuit Club-standpunt is het voor het nieuwe bestuur – Bob Madou krijgt een zitje in de raad van bestuur – makkelijker om de weg uit te stippelen zonder dat de oud-CEO schoonmoedergewijs op de vingers kijkt.

De gesprekken tussen Verhaeghe en Mannaert kwamen de afgelopen tien dagen in een stroomversnelling. De intenties om de aandelen te kopen had Verhaeghe al eerder geuit, Mannaert repliceerde steeds open te staan voor een deal. Het stond dan ook in de sterren geschreven dat ze mekaar zouden vinden, ondanks een (licht) getroebleerde relatie.

“Vincent zal altijd welkom zijn op Club”, aldus Verhaeghe nog. In Firenze is Mannaert er in elk geval bij. Hij heeft zich ook voorgenomen contact te houden met verschillende werknemers/vrienden. Die lijnen waren er ook de afgelopen maanden. Als men op Club Mannaerts advies nodig had, was hij steeds beschikbaar. Hij blijft een supporter.

Anticiperen op de toekomst

Onder Mannaerts opvolgers is er ook één nieuwe naam: volgens onze informatie wordt Verhaeghes 24-jarige zoon Lucas bestuurder. Verhaeghe is zelf 59, met deze zet anticipeert hij op de toekomst. Het is een tactiek die hij ook al in zijn andere bedrijven toepaste: daar vullen zijn dochters hoge functies in.

Maar in deze is het dus de zoon die zijn intrede maakt. Lucas Verhaeghe heeft stevige referenties: hij studeerde met succes handelswetenschappen en volgde general management aan de Vlerick Business School. Ook van voetbal heeft hij kaas gegeten. Hij voetbalde in de jeugd op hoog niveau – onder meer bij KV Mechelen –, een profcarrière zat er niet in.

Lucas Verhaeghe heeft recent een stage gelopen bij Club Brugge. Hij leerde zo alle geledingen kennen, maar nu wordt hij op dagelijkse basis werkzaam op het Basecamp. Hij wordt naast bestuurder immers ook toegevoegd aan de sportieve cel.

Door de nakende veranderingen breekt er vanaf de zomer echt wel een nieuw tijdperk aan bij Club. Eén zonder Mannaert en met niet één maar twee Verhaeghes aan boord. Het toont aan dat Bart Verhaeghe, nu nog nadrukkelijker hoofdaandeelhouder, fors gelooft in de toekomst van Club. Eerder zag hij ook om die reden af van een verkoop.
Interview in HNB met Mannaert zelf:
[spoiler]
“Ik ga hier individueel niets claimen”: Vincent Mannaert praat over zijn afscheid bij Club, zijn toekomst in het voetbal en coach Nicky Hayen

Vincent Mannaert (49) is mee naar Firenze gereisd. De scheidende CEO is van plan ook de resterende wedstrijden van Club Brugge in de Champions’ Play-offs en Europees nog live te volgen.

Ludo Vandewalle in Firenze
Gisteren om 16:17

Per 1 juli zullen alle officiële banden met het stamnummer 3 zijn doorgeknipt, want Mannaert kwam tot een akkoord zijn bestuursmandaat dan te beëindigen. Ook de aandelen zijn verkocht aan voorzitter Bart Verhaeghe wiens zoon Lucas Mannaert in het bestuur zal vervangen.

“In de constructieve gesprekken die ik daar met Bart Verhaeghe over had, bleek dat we beiden overtuigd waren dat dit de beste oplossing was”, aldus Mannaert. “Ik ben namelijk niet uitgekeken op het voetbal en wil nog een verdere carrière uitbouwen, al zal dat hoogstwaarschijnlijk niet bij een Belgische club zijn. Met het oog op die carrière is het niet aangewezen nog bestuurder/aandeelhouder van een club te zijn.”

In het Stadio Artemio Franchi zal Mannaert als supporter van blauw-zwart op de tribune plaatsnemen. Hij laat zijn licht schijnen op de wedstrijd. “De wedstrijd wordt in de beide strafschopgebieden beslist. Wie verdedigend en aanvallend het meest efficiënt is, zal het halen. We weten dat net in dat aspect de Italiaanse clubs heel secuur kunnen zijn. Het wordt dus zaak dat ‘wij’ dat ook zijn. Ik vrees niet voor vermoeidheid door de opeenstapeling van wedstrijden. Dat blijkt ook niet uit de data die we van de spelers hebben. Dat we in de winning flow zitten, is natuurlijk een pluspunt. We winnen onze wedstrijden op verschillende manieren. Tegen anderlecht, op POAK en thuis tegen Genk was het op panache, in andere duels was het dan weer op efficiëntie.”

Deel van het team
Reeds eind november kondigde Vincent Mannaert zijn vertrek aan. Voelt hij zich nog een deel van het succes? “Jazeker, maar ik ga hier niets individueel claimen. Ik heb nog mee de transfers gedaan vorige zomer en was deze winter ook eindverantwoordelijke voor de wintermercato, inclusief de verkoop van Tajon Buchanan en Igor Thiago. Maar het is altijd het werk van een team. Net als van de sportieve hoogtepunten ben ik ook een deel van de sportieve ontgoochelingen dit seizoen. De laatste maanden was ik operationeel minder betrokken. Zo lag ik niet mee aan de basis van de keuze voor Nicky Hayen als opvolger van Ronny Deila. Dat is het werk van Bart Verhaeghe en Bob Madou (opvolger van Mannaert als CEO, red.), in samenwerking met het sportieve kader, met name Dévy Rigaux en Maarten Dedobbeleer. Niemand had overigens verwacht dat dit zo positief zou uitdraaien. Vooral die gedeelde eerste plaats in de Champions’ Play-offs had niemand verwacht.”

Mannaert kent Nicky Hayen goed. De Limburger was tussen 2022 en zijn aanstelling tot hoofdtrainer vorige maand aan de slag als trainer van Club NXT. Mannaert: “Wat mij opvalt, is dat hij allerminst onder de indruk is. Niet van de spelers met wie hij nu moet werken en niet van de tegenstanders. Altijd rustig en analytisch, of hij nu tegen een 17-jarige praat of tegen Hans Vanaken. Of de tegenstander nu Deinze is of Fiorentina. In zekere zin kan je zeggen dat hij op dezelfde manier werkt als bij Club NXT. Dezelfde accenten, dezelfde benadering. Hij is volledig zichzelf gebleven. Dat is één van zijn sterke punten. Hij ként de club ook, want hij was vorig seizoen op het einde assistent van Rik De Mil.”

Wat zou Mannaert doen? Volgend seizoen beginnen met Hayen? Er volgt een knipoog. “Geen commentaar. Die beslissing moet ik niet nemen.”
Plaats reactie