wedstrijden Club Brugge

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1963
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door t4nd »

Nakamba30 schreef: 19 dec 2021, 23:13 Als het 1-2 was gebleven dan had kompany na de match niks over bruine apen gezegd...dat is wat ik van de persoon kompany denk
En van mij mag je perfect een hekel hebben aan de dikkenek Kompany, de speler Kompany & de trainer Kompany. Dat staat allemaal los van "bruine apen". En ja, hij had tijdens de match al iets ervan moeten zeggen. En nee, ik betwijfel dat hij het bij winst niet gezegd had - als je zijn carrière wat gevolgd hebt weet je dat hij daar enorm gevoelig voor is.

Maar zoals al veel gezegd, als supporter moet je in eerste instantie voor je eigen team supporteren - niet tegen het andere. Da's hetzelfde met de spelers. Je hebt gezien in de heenmatch hoe slecht Lang was omdat hij zich de hele tijd liet opfokken door de supporters van anderlecht. Als speler moet je je focussen op je eigen team en niet op de randzaken - als supporter moet je je focussen op je eigen team. Het zou volgens mij veel meer indruk gemaakt hebben moesten de Clubsupporters 90 minuten lang het eigen team toegeroepen en gezongen hebben dan zoals nu, 90 minuten Refaelov uitfluiten.

En ja, ik snap dat ze Raman uitfluiten - die heeft het zelf in de hand gewerkt met zijn domme uitspraak. Net zoals ik snap dat die van anderlecht Lang uitfluiten omwille van zijn domme uitspraak. De voetballers moeten zelf eens leren het voorbeeld te geven, misschien volgen de supporters dan wel.
vanGentmaarvoorClub
Basisspeler
Berichten: 1752
Lid geworden op: 13 jul 2016, 22:44

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door vanGentmaarvoorClub »

Sommige reacties zijn hier al af en toe van bedenkelijk allooi, en dan moet je inderdaad ook niet verwonderd zijn dat niet zo snuggere enkelingen in het stadion ontoelaatbare uitspraken doen richting spelers of trainers van de tegenpartij.
Zolang dat ludiek blijft, allemaal goed en wel, maar voor racisme is noch hier noch in de tribune plaats. Actief opsporen en eruit halen die enkelingen en een lang stadionverbod geven, zodat de naam van onze mooie club niet langer besmeurd wordt door die paar no brainers.
Gebruikersavatar
Vergas Ronald
"Moderator"
Berichten: 913
Lid geworden op: 31 mei 2016, 19:48

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Vergas Ronald »

vanGentmaarvoorClub schreef: 20 dec 2021, 09:41 Actief opsporen en eruit halen die enkelingen en een lang stadionverbod geven, zodat de naam van onze mooie club niet langer besmeurd wordt door die paar no brainers.
Ik zit in de west, het was niet luid en voortdurend maar wel hoorbaar, 't waren overigens dezelfde mensen die Rafa aan 't uitfluiten waren, want natuurlijk zijn dat dezelfde mensen. Zeer beschamend
PRESS [CTRL + W] FOR BEST RESULTS
Gebruikersavatar
Vergas Ronald
"Moderator"
Berichten: 913
Lid geworden op: 31 mei 2016, 19:48

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Vergas Ronald »

Sanders schreef: 20 dec 2021, 08:27Er schreef hier iemand een pagina geleden dat het eerste wat je als club-supporter leert is om de mauven te haten.Sorry, maar het eerste wat ik als club-supporter leer is om mijn eigen ploeg te steunen. Ik ben al sinds '98 fan van Club, dus ik heb al wat pieken en dalen meegemaakt.
Leuk om nog eens iemand met wat verstand erbij te hebben hier. Ik zit 30 meter van spelerstunnel, racisten en mensen die Rafa aan 't uitfluiten waren was dezelfde groep. Ladderzat n.a.v kerstmis vermoedelijk. Ik ben geen anderlecht fan maar heb respect voor wat Rafa in Brugge én wat Kompany voor België betekend heeft. Zoals Madrid supporters respect hebben voor Busquets en Barca supporters voor Ramos.

'twas overigens een minderheid zoals Clement zei, mensen rondom vonden het gelukkig maar niks, zowel Rafa uitfluiten als Kompany voor aap verwijten.
PRESS [CTRL + W] FOR BEST RESULTS
Gebruikersavatar
Vergas Ronald
"Moderator"
Berichten: 913
Lid geworden op: 31 mei 2016, 19:48

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Vergas Ronald »

t4nd schreef: 20 dec 2021, 09:31En ja, ik snap dat ze Raman uitfluiten - die heeft het zelf in de hand gewerkt met zijn domme uitspraak. Net zoals ik snap dat die van anderlecht Lang uitfluiten omwille van zijn domme uitspraak.
Raman en Lang is iets anders, die zoeken dat, zij dagen supporters uit, als de mauven Lang uitfluiten en wij Raman uitfluiten is dat gewoon volkomen terecht, fluit maar, ik fluit zelf ook Raman uit. Kompany en Rafa hebben in hun hele carrière nooit supporters uitgedaagd.

Kompany is altijd zeer respectvol als het over Club Brugge gaat, hij is ook altijd blijven voetballen ook als mauven weinig kans op winst hadden. Rafa uitfluiten is helemaal gestoord, die man wilde niet weg, kreeg geen nieuw contract, moet hij stoppen met voetballen als Club hem geen contract meer geeft ofzo?! Heeft nog een gouden schoen gewonnen nadat hij hier geen contract meer kreeg.

Ben 30+ jaar supporter maar Rafa uitfluiten en Kompany verwijten was beschamend, ik wilde gewoon direct naar huis na de match.
PRESS [CTRL + W] FOR BEST RESULTS
Nakamba30
Jeugdspeler
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 sep 2020, 07:30

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Nakamba30 »

Gertje verheyen is door die van anderlecht uitgemaakt voor alles wat schoon en lelijk was zijn hele carriere toen hij met ons daar ging spelen, van boerenzoon tot hoerenzoon en nooit maar dan ook nooit heeft hij daarover geklaagd in de cameras...voor alle duidelijkheid...ik ben geen racist...ik ga naar club met een truitje van mata en als je zwarte naar een speler van het andere team roept kwets je je eigen spelers ook. Maar we moeten ook een beetje realistisch zijn é...applaudisseren voor 1 in anderlechtshirt doe ik niet ook niet als het refaelov is net als die van anderlecht ook niet gaan applaudisseren als hans vanaken de gouden schoen wint of als timmy simons met waregem als T1 naar daar gaat, ook ceulemans zal in anderlecht gaan vertrouwen krijgen. Wat kompany betreft vind ik niet dat je hem moet uitmaken voor bruine aap maar ik kan die kerel niet verdragen, hij is vol van zichzelf en vind zijn eigen zo goed...hij denkt dat hij het belgisch voetbal heeft uitgevonden. Hij moet niet voor de cameras komen insinueren dat alle clubsupporters racisten zijn...wie denkt hij wel te zijn om zoiets te mogen insinueren. Het is niet omdat 3 onnozelaars bruine aap roepen in de tribune achter hem dat hij een heel stadion moet stigmatiseren. Kan hij trouwens verzekeren dat er in anderlecht nog nooit iemand bruine aap heeft geroepen naar een tegenstrever. En ik blijf bij mijn standpunt ja...het eerste wat een CLUBsupporter doet naast supporteren voor CLUB natuurlijk (dat was misschien een beetje slecht verwoord) is anderlecht haten en wie denkt dat dat omgekeerd niet zo is is een beetje naief vrees ik. Waar is de rivaliteit eigenlijk gebleven met die mauves...binnenkort moeten we eerst allemaal aan die van anderlecht hun gat likken voor we binnen mogen en applaudisseren als ze scoren.
LaurensVS
Belofte
Berichten: 210
Lid geworden op: 28 jan 2020, 15:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door LaurensVS »

Vergas Ronald schreef: 20 dec 2021, 17:40
t4nd schreef: 20 dec 2021, 09:31En ja, ik snap dat ze Raman uitfluiten - die heeft het zelf in de hand gewerkt met zijn domme uitspraak. Net zoals ik snap dat die van anderlecht Lang uitfluiten omwille van zijn domme uitspraak.
Raman en Lang is iets anders, die zoeken dat, zij dagen supporters uit, als de mauven Lang uitfluiten en wij Raman uitfluiten is dat gewoon volkomen terecht, fluit maar, ik fluit zelf ook Raman uit. Kompany en Rafa hebben in hun hele carrière nooit supporters uitgedaagd.

Kompany is altijd zeer respectvol als het over Club Brugge gaat, hij is ook altijd blijven voetballen ook als mauven weinig kans op winst hadden. Rafa uitfluiten is helemaal gestoord, die man wilde niet weg, kreeg geen nieuw contract, moet hij stoppen met voetballen als Club hem geen contract meer geeft ofzo?! Heeft nog een gouden schoen gewonnen nadat hij hier geen contract meer kreeg.

Ben 30+ jaar supporter maar Rafa uitfluiten en Kompany verwijten was beschamend, ik wilde gewoon direct naar huis na de match.
Ik snap ook helemaal niets van het uitfluiten van Rafa.
Die man en zijn gezin zijn gelukkig in België en hij wou persé hier blijven.

Moet hij dan naar Kortrijk of Union gaan om ons een plezier te doen?
Na Club en Antwerp, zijn de mauve gewoon de enige ploeg die hem kan betalen. Hij kon bijna niet anders.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1963
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door t4nd »

@nakamba - gewoon een praktische vraag...

Je zegt dat je als Club-supporter anderlecht en zijn spelers mòet haten. Supporter je dan eigenlijk voor de Rode Duivels? In het elftal staan er een paar met anderlecht-verleden, dus als je ze haat kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je tegelijk supportert voor het Belgisch elftal...

En ja, Verheyen heeft vroeger bakken bagger over hem gekregen - dat betekent niet dat we dat nu nog altijd moeten doen. De maatschappij evolueert, of zou dat tenminste moeten doen. In Amerika waren de zwarten vroeger slaven, daarna 'burgers' die niks te zeggen hadden en vermoord werden zonder enige mogelijkheid van verdediging (integendeel zelfs, de blanke moordenaars werden vrijgesproken), toen kregen ze stemrecht en werden ze beetje bij beetje meer 'volwaardige' burger. Ondertussen is er al een zwarte president geweest en zijn er overal betogingen als er weer eens een politieman 'uit zelfverdediging' iemand met een andere huidskleur afmaakt. 'Evenwaardigheid' is er nog lang niet, maar het gaat tenminste stap voor stap in de goede richting. Bij ons juist hetzelfde, maar eens mensen in een voetbalstadion binnenstappen vergeten ze het nogal makkelijk en beginnen ze de debielste dingen te roepen.

En ja, Kompany had beter genuanceerd en gezegd "enkele supporters" in plaats van "de Club-supporters" - maar in de emotie van het moment zeg je soms minder genuanceerde zaken. En ja, heel anderlecht had moeten reageren toen de "supporters" het traditionele "alle boeren zijn homo's" begonnen te zingen op de training. Er zijn nog veel stappen nodig in het voetbalwereldje en het begint bij de eigen supporters durven aanspreken - iets wat zeer weinig teams durven. Club is voor zover ik weet de enige die zo hard optreedt naar de eigen supporters toe - iets wat onze sensatiepers de voorbije 2 dagen per ongeluk vergeet. Het is nu eenmaal sappiger om te schieten op iemand dan om hem rechtop te helpen. Maar los van dat alles blijft het gewoon debiel om die roepers te proberen verdedigen. De enige goeie reactie is die van Club : we proberen ze op te sporen en ze komen nooit meer binnen.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3503
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door IsO »

Nakamba30 schreef: 20 dec 2021, 20:17 Gertje verheyen is door die van anderlecht uitgemaakt voor alles wat schoon en lelijk was zijn hele carriere toen hij met ons daar ging spelen, van boerenzoon tot hoerenzoon en nooit maar dan ook nooit heeft hij daarover geklaagd in de cameras...voor alle duidelijkheid...ik ben geen racist...ik ga naar club met een truitje van mata en als je zwarte naar een speler van het andere team roept kwets je je eigen spelers ook. Maar we moeten ook een beetje realistisch zijn é...applaudisseren voor 1 in anderlechtshirt doe ik niet ook niet als het refaelov is net als die van anderlecht ook niet gaan applaudisseren als hans vanaken de gouden schoen wint of als timmy simons met waregem als T1 naar daar gaat, ook ceulemans zal in anderlecht gaan vertrouwen krijgen. Wat kompany betreft vind ik niet dat je hem moet uitmaken voor bruine aap maar ik kan die kerel niet verdragen, hij is vol van zichzelf en vind zijn eigen zo goed...hij denkt dat hij het belgisch voetbal heeft uitgevonden. Hij moet niet voor de cameras komen insinueren dat alle clubsupporters racisten zijn...wie denkt hij wel te zijn om zoiets te mogen insinueren. Het is niet omdat 3 onnozelaars bruine aap roepen in de tribune achter hem dat hij een heel stadion moet stigmatiseren. Kan hij trouwens verzekeren dat er in anderlecht nog nooit iemand bruine aap heeft geroepen naar een tegenstrever. En ik blijf bij mijn standpunt ja...het eerste wat een CLUBsupporter doet naast supporteren voor CLUB natuurlijk (dat was misschien een beetje slecht verwoord) is anderlecht haten en wie denkt dat dat omgekeerd niet zo is is een beetje naief vrees ik. Waar is de rivaliteit eigenlijk gebleven met die mauves...binnenkort moeten we eerst allemaal aan die van anderlecht hun gat likken voor we binnen mogen en applaudisseren als ze scoren.
Gertje verheyen is door die van anderlecht uitgemaakt voor alles wat schoon en lelijk was zijn hele carriere toen hij met ons daar ging spelen, van boerenzoon tot hoerenzoon en nooit maar dan ook nooit heeft hij daarover geklaagd in de cameras...
- Ik herinner mij vnl. het uitfluiten en de "er staat een paard in de gang..." gezangen als het over Gert ging, wat voor mij van een totaal andere orde is dan racisme, en nog enigszins als "ludiek" beschouwd kan worden ("paard in de gang"). Gert zelf nam er geen aanstoot aan, en haalde er zelfs motivatie uit. Racisme daarentegen is nooit "ludiek". De geviseerde spelers en staf nemen er duidelijk wél aanstoot aan, en dat vind ik persoonlijk heel begrijpelijk.

- Omdat anderlecht-supporters ooit iets deden moeten de onze het ook maar doen? Of wat is de rederering?
alle duidelijkheid...ik ben geen racist...ik ga naar club met een truitje van mata en als je zwarte naar een speler van het andere team roept kwets je je eigen spelers ook. Maar we moeten ook een beetje realistisch zijn é...applaudisseren voor 1 in anderlechtshirt doe ik niet ook niet als het refaelov is net als die van anderlecht ook niet gaan applaudisseren als hans vanaken de gouden schoen wint of als timmy simons met waregem als T1 naar daar gaat, ook ceulemans zal in anderlecht gaan vertrouwen krijgen.
- Helemaal akkoord dat het gatachterlijk is om racistische uitlatingen te doen naar spelers andere ploeg (of naar om het even wie). Sowieso, en helemaal als er in je eigen ploeg ook donkere spelers rondlopen.

- Er is een groot verschil tussen:
a) applaudiseren voor 1 in anderlecht-shirt
b) iemand uitfluiten omdat hij met een Club-verleden bij een concurrent is gaan spelen
c) Iemand racistische zever gaan toeroepen omdat hij bij een concurrent speelt

Jij gooit dat hier allemaal op één hoop:

a) Applaudiseren vraagt niemand, hoewel de échte voetballiefhebber pure kwaliteit bij de tegenstander ook zou moeten kunnen appreciëren. Onze supporters konden dat blijkbaar wél opbrengen voor De Bruyne, toen hij hier recent met City kwam winnen. Die heeft nochtans ooit nog bij (de jeugd van) Kwek gespeeld zeg, stel je voor.

b) Iemand uitfluiten vind ik zielig. Het is al helemaal van de pot gerukt als je weet wat de geviseerde speler (Refaelov) hier heeft betekend en je de omstandigheden kent waarin hij hier is moeten vertrekken.

c) Iemand racistische zever gaan toeroepen is dus gatachterlijk (zie hoger). Het is niet alleen kwetsend voor de geviseerde tegenstander, maar mogelijk ook voor eigen spelers. Het kan mogelijk negatieve gevolgen hebben voor je eigen team en medesupporters, en ja, het kan ook strafbaar zijn voor de roeper.
Wat kompany betreft vind ik niet dat je hem moet uitmaken voor bruine aap maar ik kan die kerel niet verdragen, hij is vol van zichzelf en vind zijn eigen zo goed...hij denkt dat hij het belgisch voetbal heeft uitgevonden. Hij moet niet voor de cameras komen insinueren dat alle clubsupporters racisten zijn...wie denkt hij wel te zijn om zoiets te mogen insinueren. Het is niet omdat 3 onnozelaars bruine aap roepen in de tribune achter hem dat hij een heel stadion moet stigmatiseren. Kan hij trouwens verzekeren dat er in anderlecht nog nooit iemand bruine aap heeft geroepen naar een tegenstrever.
- Dat je die kerel niet kan verdragen omwille van zijn pedantie, het feit dat hij vol is van zichzelf,... is je goed recht, zoals hier al werd gezegd. Dat hoeft daarom niet te betekenen dat je hem moet uitmaken voor rotte vis, en dat betekent al helemaal niet dat dat iemand het recht zou geven hem racistische zever naar de kop te slingeren.

- heeft hij dat geïnsinueerd, of is dat hoe bepaalde supporters dat interpreteren?

- Hij moet helemaal niemand "verzekeren dat er in anderlecht nog nooit iemand bruine aap werd genoemd". Het ene racisme kan het andere nooit goedpraten.
En ik blijf bij mijn standpunt ja...het eerste wat een CLUBsupporter doet naast supporteren voor CLUB natuurlijk (dat was misschien een beetje slecht verwoord) is anderlecht haten en wie denkt dat dat omgekeerd niet zo is is een beetje naief vrees ik. Waar is de rivaliteit eigenlijk gebleven met die mauves...binnenkort moeten we eerst allemaal aan die van anderlecht hun gat likken voor we binnen mogen en applaudisseren als ze scoren
- Het zal ongetwijfeld zo zijn dat een deel van het anderlecht-publiek ons haat, maar daarom hoeft ons publiek zich nog niet tot hun niveau te verlagen.

- Het woord "supporter" komt van "support" ==> ondersteunen, van het eigen team dus. En ja, dat kan ook zonder de tegenstander te viseren.

- Als je de tegenstander tóch wil viseren, is er een essentieel verschil tussen rivaliteit en haat. Gezonde rivaliteit mag er natuurlijk zijn en maakt deel uit van sport in het algemeen en dus ook van het voetbal. Maar er is een essentieel verschil tussen gezonde rivaliteit, die ook op ludieke en zelfs humoristische wijze kan worden geuit, en (ongezonde) haat. Je kan die rivaliteit ook in stand houden en zelfs aanwakkeren zonder haat en racisme. Zo zou je bijvoorbeeld in je supportersgezangen kunnen inspelen op hun "trust the project", part 35, op het feit dat hun clubstructuur al 100 keer veranderd is sinds de komst van Coucke, op het feit dat ze zelfs geen conference league haalden dit jaar, op pijnlijke nederlagen uit het recente verleden, op het feit dat hun fans successupporters zijn,... enzoverder enzovoort. Fluiten en flamen zijn gemakkelijker natuurlijk dan wat creatief zijn, maar ik ben er van overtuigd: als je een goede, ludieke song hebt, ga je ook makkelijk het hele stadion meekrijgen wat het effect nog verhoogt.

my 2 cents.
Gebruikersavatar
Arnio
Profvoetballer
Berichten: 301
Lid geworden op: 30 aug 2018, 09:34

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Arnio »

IsO schreef: 21 dec 2021, 10:28
Nakamba30 schreef: 20 dec 2021, 20:17 Gertje verheyen is door die van anderlecht uitgemaakt voor alles wat schoon en lelijk was zijn hele carriere toen hij met ons daar ging spelen, van boerenzoon tot hoerenzoon en nooit maar dan ook nooit heeft hij daarover geklaagd in de cameras...voor alle duidelijkheid...ik ben geen racist...ik ga naar club met een truitje van mata en als je zwarte naar een speler van het andere team roept kwets je je eigen spelers ook. Maar we moeten ook een beetje realistisch zijn é...applaudisseren voor 1 in anderlechtshirt doe ik niet ook niet als het refaelov is net als die van anderlecht ook niet gaan applaudisseren als hans vanaken de gouden schoen wint of als timmy simons met waregem als T1 naar daar gaat, ook ceulemans zal in anderlecht gaan vertrouwen krijgen. Wat kompany betreft vind ik niet dat je hem moet uitmaken voor bruine aap maar ik kan die kerel niet verdragen, hij is vol van zichzelf en vind zijn eigen zo goed...hij denkt dat hij het belgisch voetbal heeft uitgevonden. Hij moet niet voor de cameras komen insinueren dat alle clubsupporters racisten zijn...wie denkt hij wel te zijn om zoiets te mogen insinueren. Het is niet omdat 3 onnozelaars bruine aap roepen in de tribune achter hem dat hij een heel stadion moet stigmatiseren. Kan hij trouwens verzekeren dat er in anderlecht nog nooit iemand bruine aap heeft geroepen naar een tegenstrever. En ik blijf bij mijn standpunt ja...het eerste wat een CLUBsupporter doet naast supporteren voor CLUB natuurlijk (dat was misschien een beetje slecht verwoord) is anderlecht haten en wie denkt dat dat omgekeerd niet zo is is een beetje naief vrees ik. Waar is de rivaliteit eigenlijk gebleven met die mauves...binnenkort moeten we eerst allemaal aan die van anderlecht hun gat likken voor we binnen mogen en applaudisseren als ze scoren.
Gertje verheyen is door die van anderlecht uitgemaakt voor alles wat schoon en lelijk was zijn hele carriere toen hij met ons daar ging spelen, van boerenzoon tot hoerenzoon en nooit maar dan ook nooit heeft hij daarover geklaagd in de cameras...
- Ik herinner mij vnl. het uitfluiten en de "er staat een paard in de gang..." gezangen als het over Gert ging, wat voor mij van een totaal andere orde is dan racisme, en nog enigszins als "ludiek" beschouwd kan worden ("paard in de gang"). Gert zelf nam er geen aanstoot aan, en haalde er zelfs motivatie uit. Racisme daarentegen is nooit "ludiek". De geviseerde spelers en staf nemen er duidelijk wél aanstoot aan, en dat vind ik persoonlijk heel begrijpelijk.

- Omdat anderlecht-supporters ooit iets deden moeten de onze het ook maar doen? Of wat is de rederering?
alle duidelijkheid...ik ben geen racist...ik ga naar club met een truitje van mata en als je zwarte naar een speler van het andere team roept kwets je je eigen spelers ook. Maar we moeten ook een beetje realistisch zijn é...applaudisseren voor 1 in anderlechtshirt doe ik niet ook niet als het refaelov is net als die van anderlecht ook niet gaan applaudisseren als hans vanaken de gouden schoen wint of als timmy simons met waregem als T1 naar daar gaat, ook ceulemans zal in anderlecht gaan vertrouwen krijgen.
- Helemaal akkoord dat het gatachterlijk is om racistische uitlatingen te doen naar spelers andere ploeg (of naar om het even wie). Sowieso, en helemaal als er in je eigen ploeg ook donkere spelers rondlopen.

- Er is een groot verschil tussen:
a) applaudiseren voor 1 in anderlecht-shirt
b) iemand uitfluiten omdat hij met een Club-verleden bij een concurrent is gaan spelen
c) Iemand racistische zever gaan toeroepen omdat hij bij een concurrent speelt

Jij gooit dat hier allemaal op één hoop:

a) Applaudiseren vraagt niemand, hoewel de échte voetballiefhebber pure kwaliteit bij de tegenstander ook zou moeten kunnen appreciëren. Onze supporters konden dat blijkbaar wél opbrengen voor De Bruyne, toen hij hier recent met City kwam winnen. Die heeft nochtans ooit nog bij (de jeugd van) Kwek gespeeld zeg, stel je voor.

b) Iemand uitfluiten vind ik zielig. Het is al helemaal van de pot gerukt als je weet wat de geviseerde speler (Refaelov) hier heeft betekend en je de omstandigheden kent waarin hij hier is moeten vertrekken.

c) Iemand racistische zever gaan toeroepen is dus gatachterlijk (zie hoger). Het is niet alleen kwetsend voor de geviseerde tegenstander, maar mogelijk ook voor eigen spelers. Het kan mogelijk negatieve gevolgen hebben voor je eigen team en medesupporters, en ja, het kan ook strafbaar zijn voor de roeper.
Wat kompany betreft vind ik niet dat je hem moet uitmaken voor bruine aap maar ik kan die kerel niet verdragen, hij is vol van zichzelf en vind zijn eigen zo goed...hij denkt dat hij het belgisch voetbal heeft uitgevonden. Hij moet niet voor de cameras komen insinueren dat alle clubsupporters racisten zijn...wie denkt hij wel te zijn om zoiets te mogen insinueren. Het is niet omdat 3 onnozelaars bruine aap roepen in de tribune achter hem dat hij een heel stadion moet stigmatiseren. Kan hij trouwens verzekeren dat er in anderlecht nog nooit iemand bruine aap heeft geroepen naar een tegenstrever.
- Dat je die kerel niet kan verdragen omwille van zijn pedantie, het feit dat hij vol is van zichzelf,... is je goed recht, zoals hier al werd gezegd. Dat hoeft daarom niet te betekenen dat je hem moet uitmaken voor rotte vis, en dat betekent al helemaal niet dat dat iemand het recht zou geven hem racistische zever naar de kop te slingeren.

- heeft hij dat geïnsinueerd, of is dat hoe bepaalde supporters dat interpreteren?

- Hij moet helemaal niemand "verzekeren dat er in anderlecht nog nooit iemand bruine aap werd genoemd". Het ene racisme kan het andere nooit goedpraten.
En ik blijf bij mijn standpunt ja...het eerste wat een CLUBsupporter doet naast supporteren voor CLUB natuurlijk (dat was misschien een beetje slecht verwoord) is anderlecht haten en wie denkt dat dat omgekeerd niet zo is is een beetje naief vrees ik. Waar is de rivaliteit eigenlijk gebleven met die mauves...binnenkort moeten we eerst allemaal aan die van anderlecht hun gat likken voor we binnen mogen en applaudisseren als ze scoren
- Het zal ongetwijfeld zo zijn dat een deel van het anderlecht-publiek ons haat, maar daarom hoeft ons publiek zich nog niet tot hun niveau te verlagen.

- Het woord "supporter" komt van "support" ==> ondersteunen, van het eigen team dus. En ja, dat kan ook zonder de tegenstander te viseren.

- Als je de tegenstander tóch wil viseren, is er een essentieel verschil tussen rivaliteit en haat. Gezonde rivaliteit mag er natuurlijk zijn en maakt deel uit van sport in het algemeen en dus ook van het voetbal. Maar er is een essentieel verschil tussen gezonde rivaliteit, die ook op ludieke en zelfs humoristische wijze kan worden geuit, en (ongezonde) haat. Je kan die rivaliteit ook in stand houden en zelfs aanwakkeren zonder haat en racisme. Zo zou je bijvoorbeeld in je supportersgezangen kunnen inspelen op hun "trust the project", part 35, op het feit dat hun clubstructuur al 100 keer veranderd is sinds de komst van Coucke, op het feit dat ze zelfs geen conference league haalden dit jaar, op pijnlijke nederlagen uit het recente verleden, op het feit dat hun fans successupporters zijn,... enzoverder enzovoort. Fluiten en flamen zijn gemakkelijker natuurlijk dan wat creatief zijn, maar ik ben er van overtuigd: als je een goede, ludieke song hebt, ga je ook makkelijk het hele stadion meekrijgen wat het effect nog verhoogt.

my 2 cents.
Ooit eens met een paar beginnen zingen: 'Waar is de man van 10 miljoen' heerlijke middag :D
Nakamba30
Jeugdspeler
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 sep 2020, 07:30

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Nakamba30 »

Ik zou echt niet weten waarom ik als clubsupporter moet respect opbrengen voor kompany, wat heeft die in godsnaam ooit voor club brugge betekent. En voor het belgisch voetbal, komaan é zeg...hij heeft bij anderlecht gevoetbald, is naar hamvurg gegaan en mislukt en daarna naar city...hij is 2 jaar goed geweest en heeft dan van de ene blessure in de andere gesukkeld net zoals bij de rode duivels...altijd dat gezever in de pers om hem op te hemelen...hoe gaan we het doen zonder kompany en hij kon nooit meedoen...we speelden meer zonder hem dan met hem. Kompany weet maar al te goed hoe hij op handen gedragen word door de pers. Wat mij kwaad maakt is dat de pers, de politiek tot zelfs sommige eigen clubsupporters zomaar zijn woorden overnemen. Hij wist maar al te goed dat de pers ging inzoomen op het feit of refaelov werd uitgefloten of niet en heeft bij zichzelf gedacht als ze refaelov uitfluiten en ze roepen dingen naar mij (wat hij maar al te goed wist op voorhand, hij heeft genoeg matchen met anderlecht op club gespeeld) dan zal ik na de match voor de cameras eens club brugge en zijn supporters eens in een slecht daglicht stellen. Kompany is een omhoog gevallen geniepig manneke...waarom zegt hij niets tegen 4de ref en vooral na de match is clement in de kleedkamer van anderlecht geweest en voorgesteld om samen naar de persconferentie te gaan en samen racisme te veroordelen...hij wilde niet...dan moet je voor de cameras niet komen zeggen dat je werd uitgescholden de hele match voor bruine aap en wat dan ook. Op de persconferentie kon hij dan misschien eens zeggen wat die wat dan ook eigenlijk is en tegen wie wat geroepen werd. Nu heeft niemand iets gehoord maar omdat king kompany het zegt is het waar en zijn de clubsupporters de slechtste van het land. Al 3 dagen staan de gazetten ervan vol...mocht het om konan ndri van eupen of konaté van stvv dan zou er allang niemand meer over praten en daar draait het mij om...dat is 2 maten en 2 gewichten van de pers en de politiek. Sorry dat ik het erger vind dat een halve zot een vuurpijl in het vak van antwerp gooit (er kon een dode vallen) dan dat een clubsupporter kompany uitmaakt. Jammer dat er van die zot met zijn vuurpijl de maandag 1 klein artikeltje in de gazet staat en als iemand iets zou geroepen hebben naar kompany (want niemand heeft iets gehoord behalve hij) dan staat heel hey land in rep en roer...tv, radio en kranten...ik noem dat alweer 2 maten, 2 gewichten
Nakamba30
Jeugdspeler
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 sep 2020, 07:30

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Nakamba30 »

En nee ik supporter niet voor de rode duivels uit principe...omdat het vroeger nog meer dan nu een anderlechtploeg is....maar nog altijd...het is een half jaar geleden dat heel het land en die van anderlecht op kop hans vanaken uitlachten op ek bij zijn invalbeurt. Als hans vanaken geen minuut krijgt maar doku mag een hele match spelen...discussies of verschaeren mee mag maar over de ketelaere werd niet gesproken. Nee ik kijk naar de matchen maar voor de rode duivels supporteren heb ik nog nooit gedaan...neen, mijn blauwzwarte hart gaat nu eenmaal niet sneller slaan bij een goal van lukaku, ik kan er ook niks aan doen. Ook wil ik nog meegeven dat niemand mij hier moet leren wat supporteren wil zeggen...ik ben clubsupporter sinds het seizoen 1989-1990, was toen 6 jaar en sinds het seizoen 1999-2000 ga ik naar iedere wedstrijd van club brugge...zowel thuis als uit, in competitie, beker en europees dus niemand moet mij hier uitleggen wat een clubsupporter is. Want sommigen spreken hier veel grote woorden over wat supporteren is maar zijn nog maar zelden in een stadion geweest, denk ik.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3503
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door IsO »

Het mag hier terug over de wedstrijden gaan vanaf nu.
Nakamba30
Jeugdspeler
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 sep 2020, 07:30

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Nakamba30 »

Okidoki, de goal van de ketelaere was geniaal, prachtig tikje buitenkant voet.
Sanders
Supersub
Berichten: 1217
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Sanders »

Morgenavond bekervoetbal.
Wat denken jullie: een paar spelers roteren of toch op volle sterkte?
Ik denk dan bvb aan enkelen uit volgend rijtje nog eens een kans te geven: Nsoki, Maouassa, Mbamba, Sandra, Sowah of Dost.
Daarom niet allemaal tesamen, maar 1 of 2 moet misschien kunnen?
Plaats reactie